Légiközlekedési versenyt akar Brüsszel

Új nemzetközi megállapodásokkal, a tisztességes verseny megteremtésével és a befektetések ösztönzésével növelné az Európai Bizottság az uniós légiközlekedési szektor nemzetközi versenyképességét. A testület ambiciózus javaslatokat tartalmazó közleményt fogadott el annak érdekében, hogy csökkentse hátrányát az amerikai és az ázsiai versenypartnerekkel szemben.

Az európai uniós GDP 2,5 százalékát teszi ki az európai légiközlekedés – ezzel érvelt a közlekedési EU-biztos csütörtökön az európai légiközlekedési piac nemzetközi versenyképességének javítása mellett, a prognózisok szerint ráadásul borús hónapok elé néznek az uniós tagállamokban működő légitársaságok. Az Európai Bizottság közleményben hirdette meg a jövőben tervezett javaslatait, amelynek célja, hogy „Európa továbbra is a világ légiközlekedésének központjában maradjon”.

Siim Kallas elmondta, a Bizottság a közleményben három területre fókuszál: egyrészről új, immáron egységesebb szabályokat tartalmazó nemzetközi egyezményeket kötne a harmadik országokkal; másrészről egy sor új eszközt vezetne be a tisztességeebb globális verseny megteremtésére, és annak ösztönzésére külföldön; harmadrészt pedig az idejétmúltnak célt tulajdonosi viszonyokra vonatkozó szabályokat változtatná meg a testület, különösképpen az európai-amerikai viszonylatban.

Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy az Európai Unió 2015-ig kössön uniós szintű légiközlekedési megállapodást Ukrajnával, Azerbajdzsánnal, Tunéziával, Törökországgal és Egyiptommal. Ennek mielőbbi lebonyolításához a tagországoknak fel kellene ruházniuk a Bizottságot az ezzel összefüggő tárgyalási mandátummal. Ugyancsak európai uniós megállapodásokat kellene Brüsszel szerint kötni Kínával, Oroszországgal, az Öböl-menti országokkal, Japánnal, Indiával és dél-kelet-ázsiai államokkal.

Az uniós biztos szerint mindez nagyobb piaci hozzáférést eredményezhetne az európai légitársaságoknak, mindösszesen pedig évente 12 milliárd eurós gazdasági haszna lenne az egyezményeknek. A Bizottság a jövő év elején közli, hogy milyen mandátumot kér a tagállamoktól az egyezmények kitárgyalásához.

A csomag második pillérében az Európai Bizottság nyilvános konzultációt indít a piac szereplőivel, melynek célja, hogy tisztességes és valódi verseny alakuljon ki az európai légiközlekedési piacon. Siim Kallas elmondta, Brüsszel szeretné megszüntetni a törvénytelen állami támogatások rendszerét, amellyel több tagállam a mai napig él Európában. A BruxInfo kérdésére az uniós biztos elmondta, önmagában nincs semmi probléma azzal, hogy egy állam támogat, vagy adott esetben létrehoz egy légitársaságot, viszont ennek során meg kell felelnie az állami támogatásokkal kapcsolatos uniós szabályoknak.

Kallas úgy véli, a konzultáció majdani eredményei alapján szükséges módosítani a légiközlekedési versenyt szabályozó (868/2004-es) EU-rendeletet. „Ennek érdekében új eszközöket kell kifejleszteni, hogy az európai légiszektor alkalmazkodni tudjon a globális viszonyokhoz”. Uniós források emlékeztettek arra, hogy a jelenlegi jogszabályt a szeptember 11-i merényletek után hozták, akkoriban félve a transzatlanti dömpingtől. Hozzátették, 2001 után az amerikai állam jelentős támogatásokat nyújtott az amerikai légitársaságoknak, amelyek hátrányosan érintettek európai légicégeket.

A Bizottság nem kívánta részletezni, hogy milyen eszközökre gondol, sejtetni engedték ugyanakkor, hogy egy olyan eljárási rendet akar létrehozni Brüsszel, amely hatékonyabb megoldást kínálna a tisztességtelen versenygyanús ügyletek feltárásához. Olyan védzáradékokat is lehetne építeni a majdani kétoldalú egyezményekbe, amelyek biztosítanák a felek között a tisztességes versenyt.

A harmadik pillérben az Európai Bizottság leszámolna azokkal a tulajdonosi és irányítói korlátozásokkal, amelyek több országban is érvényesek. Bizottsági tisztviselők a BruxInfónak elmondták, az Egyesült Államok például 25 százalékban korlátozza az amerikai légitársaságokban szerezhető külföldi befektetői tulajdonrész mértékét, de az európai uniós jogszabályok is csak legfeljebb 49 százalékot engednek az EU-n kívüli cégeknek, hogy tulajdonosává váljanak egy európai légitársaságnak.

Az ilyen kitételeket megszüntetését is rögzíteni kellene, például egy majdani európai-amerikai légiközlekedési megállapodásban.

A Bizottság a decemberi közlekedési miniszteri ülésen mutatná be informálisan a konkrét javaslatot, ezt követően indulhatnak hivatalosan is az egyeztetések az intézményekkel.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek