Jelentős változások léptek hatályba július 1-jével Oroszországban is – olvasható a The Moscow News hírügynökség oldalán. Emelkedtek a közüzemi díjak, jelentősen szigorodtak a parkolási szabályok, növekedtek a szabálysértésekért kiszabható bírságok, de az alkohol, a dohánytermékek és az üzemanyag jövedéki adójának emelése is elkerülhetetlen volt. Elemzők szerint egy ilyen nagymértékű árnövekedés további széthúzásokhoz vezethet az orosz társadalomban.
Közüzemi díjak
Az orosz háztartások 15 százalékkal többet fizetnek vasárnaptól a gázfogyasztásért, míg a villamos energia 10 százalákkal, a hideg és meleg víz 6 százalékkal lett drágább. Az árnövekedés másik hulláma szeptemberre várható, amikor a hideg víz további 4,5 százalékkal, a fűtés és a meleg víz pedig 5,6 százalékkal kerül majd többe. Mivel január óta az árak változatlanok, és „nyilván senki nem akart közüzemi díjakat emelni a márciusi választások előtt”, ezért van szükség jelenleg erre a két lépcsős árnövekedésre, mely így „nem túl gyors” – mondta Irina Malikova, a Zhilkomaudit igazgatója.
Annak ellenére, hogy korábban Vlagyimir Putyin orosz elnök, még kormányfőként azt ígérte, változatlanul hagyja a tarifákat, a szakértők azon az állásponton vannak, hogy az áremelés elkerülhetetlen volt. Malikova elmondása szerint a fogyasztóknak készen kell állniuk egy újbóli közüzemi díjemelésre, mivel a már eléggé elhasználódott közmű infrastruktúrát meg kell újítani, melynek költségei „szinte csak a fogyasztók zsebéből vonhatók el”. További változást jelent, hogy a fűtésszámlákat a jövőben elég lesz télen kifizetni, csökkentve ezáltal a nyári időszakban esedékes terheket.
Új közúti szabályok
Ugyancsak növekedtek a parkolási bírságok Moszkvában és Szentpéterváron, melyek közül van olyan, mely a tízszeresére emelkedett. A tilosban parkoló gépjárművek tulajdonosai ezt követően 3000 rubelre (kb. 25 ezer Ft) bírságolhatók, melyre további 3000 rubel szabható ki, amennyiben az autót a hatóság elvontatja. Így vasárnaptól a sofőrök nemcsak a szabálysértésért kiszabott pénzösszeget kötelesek megfizetni, hanem a vontatási költség is őket terheli. Amennyiben az elvontatott gépjármű tulajdonosa nem tekinti magát bűnösnek, a bírságot abban az esetben is meg kell fizetnie, azért, hogy visszakapja autóját, majd hosszú bírósági tortúrát követően bizonyíthatja ártatlanságát és egyben kártérítést követelhet – írta a Windows to Russia hírügynökség.
Nemcsak a bírságok nőttek, hanem a parkolás szabályai is szigorodtak. Korábban egy jármű csak akkor volt elvontatható, ha másik jármű útját állta, ezzel akadályozva a forgalmat. Az új szabályozás alapján ez azonban már nem feltétlenül kitétel: gyalogátkelőhely előtt öt méteren belüli megállás 1000, alagútban történő leállás 2000 rubel bírságot von maga után. A buszsávban való közlekedés, melyet eddig 300 rubeltől 500 rubelig terjedő bírsággal büntettek, vasárnaptól Moszkvában és Szentpéterváron 3000 rubelre, más városokban 1500 rubelre növekedett.
De magasabb büntetés szabható ki a túlzott árnyékolásra, továbbá csökkentették a megkülönböztető jelzés használatára jogosult autósok számát is. Ez utóbbi továbbra is szabálysértésnek minősül, mivel szerdán az Állami Duma nem szavazta meg azt a törvényjavaslatot, mely szerint az a gépjárművezető, aki törvénytelenül – nem munka, hanem magán célokra – használ megkülönböztető jelzést az utakon, bűncselekményt követ el – írta a Ria orosz hírügynökség. Vlagyimir Putyin választási kampánya során azt ígérte, hogy jelentősen, „néhány tucatra” fogja csökkenteni a „kék fény” használatára jogosult hivatalnokok számát az akkori ezerről. Ezt azonban májusra még csak 569-re sikerült visszaszorítani.
A gépjárműhasználók szabályszegéseivel szembeni keményebb fellépés és a tömegközlekedés használatára való ösztönzés kulcsfontosságú szerepet tölt be Moszkva polgármestere, Szergej Szobjanyin adminisztrációjában. A szabálytalan parkolásért járó bírságok mellett a Városháza egy olyan közlekedési weboldalt indított el ( parking.mos.ru) , mely jelzi a parkolóhelyek számát a városban. Az autósok azonban azon a véleményen vannak, hogy nincs elegendő parkolóhely Moszkvában, és az új bírságok bevezetése csak további közlekedési dugókhoz és korrupcióhoz vezet.
Az Orosz Gépjármű-tulajdonosok Szövetségének elnöke, Szergej Kanajev szerint, sokkal fontosabb lenne, hogy magát a rendszert effektíve működésbe hozzák, mint, hogy a bírságokat növeljék. „A rendőrök kezdetektől fogva nem törődnek valamennyi közlekedési szabály betartásának ellenőrzésével. Továbbá nem létezik semmilyen alternatíva: a városi hatóságok elismerték, hogy nem tudnak 15 százalékkal több parkolóhelyet biztosítani, amelyre valójában szükség lenne, emiatt az autósok 85 százaléka a tilosban parkol. Az egész úgy tűnik, mintha az utakat a hivatalnokok számára tisztítanák meg ” – mondta Kanajev.
Más elemzők is hasonló véleményen vannak: szerintük sem a bírságok növelése jelenti a probléma megoldását, hiszen az nem a városi költségvetésnek, hanem a vontatást végző vállalatoknak jelent nyereséget. Kritikusok szerint pedig az új szabályozás törvénnyel ellentétes, mivel az orosz jogszabályok által is biztosított ártatlanság vélelmébe ütközik: ahhoz, hogy valaki visszakapja járművét, a bírságot ki kell fizetni, és az új jogszabálynak megfelelően ez a törvényszegő kötelessége.
Alkohol, dohánytermék, üzemanyag
Megelepő módon az alkohol és a dohánytermékek jövedéki adója is emelkedett július 1-től: előbbi 25, utóbbi 7,5 százalékkal kerül többe. Így a legolcsóbb vodka ezentúl 125 rubelbe, míg egy üveg konyak legalább 219 rubelbe kerül majd az oroszoknak. Számítások szerint ez az adónövelés 150 milliárd rubellel növeli a központi költségvetést 2012-ben, 2013-ban pedig már 250 milliárdos bevételt remél a kormány. Tilos ezentúl továbbá sört árusítani oktatási és sport létesítmények közelében, és a tömegközlekedési eszközökön is.
A gépjármű tulajdonosoknak azonban nemcsak a megemelt parkolási bírságokkal, hanem drágább benzinárakkal is szembesülniük kellett a hónap elején, melynek adója 6,5-6,7 százalékkal növekszik, így literenként 40-50 kopejkával kell többet fizteniük az autósoknak. Ez az üzemanyagár növekedés maga után vonja többek között a tömegközlekedés drágulását is, mely egyes régiókban akár 20-30 százalékkal is többe kerülhet. Szakértők véleménye szerint azonban egy ilyen mértékű, gyors áremelkedés az országban további társadalmi széthúzásokhoz vezethet, és csak elősegíti a fekete kereskedelmet.
Egyéb változások
További új szabályok is hatályba léptek július 1-jével. Így új fizetési szabályokat alkalmaznak az orvosok bérezésére vonatkozóan: a vezető orvosok fizetésnek alapja ezentúl annak a kórháznak az átlagos bére lesz, ahol az orvos munkáját végzi. Elindult továbbá az ún. Nagy Moszkva tervezet, mely hivatalosan is kibővíti a város határait. A telefonszámok tíz jegyűre változtak, beleértve a városok közti hívószámokat is. A piacokról pedig kitiltották a bódékat, illetve lebontás vár azon bódékra és kis boltokra, melyek az új utcai kiskereskedelmre vonatkozó tervnek nem felelnek meg.
Jacsó Andrea