Addig építik az észak-erdélyi autópályát, amíg jut pénz

Ovidiu Silaghi román szállításügyi miniszter hétfőn kijelentette, a választások után beszél a kormányfővel és a pénzügyminiszterrel a Bechtel vállalattal szembeni tartozás ügyében, tekintve, hogy a volt kormány 240 millió kifizetésére szerződött, de csak 98 millió euró van erre.

„A Bechtel folytatja a munkálatokat, nem áll le velük, de nekem az tűnik normálisnak, hogy betartjuk a szerződéseket. Amíg sikerül biztosítani a finanszírozást, a vállalat dolgozik. De ez a gond, a finanszírozás biztosítása. Ha késünk a kifizetésekkel, egyetlen becslés sem lesz már reális. Miután odaadom nekik a hiányzó összeget, akkor kérhetem őket ismét asztalhoz, megbeszélésekre, hogy lássuk, ők hogyan állnak a határidőkkel. Nem tudom, mikor tudom odaadni nekik a pénzt, és ez az én nagy gondom. Akkor kérhetem őket arra, hogy dolgozzanak, mihelyt odaadom nekik a pénzt. Most azonban, ahogy mondtam, mínuszban vagyok. Jövő szerdán, a választások után, beszélnem kell erről a kormányfővel. Vele és a pénzügyminiszterrel együtt találnunk kell egy finanszírozási forrást” – fejtette ki a tárcavezető.

A miniszter nem akart arról beszélni, hogy talált-e már költségvetési forrásokat erre, vagy hitelhez fog folyamodni. „Engedjék meg, hogy először beszéljek a pénzügyminiszterrel, a hitelt nem én veszem fel” – mondta Silaghi.

A miniszter szerint több olyan munkálat van, amelyet parancsra elkezdtek, de a finanszírozás csupán 10-20 százalékban biztosított.

„Nem kívánunk egyetlen munkálatot sem leállítani, mivel hülyeség lenne részünkről, hogy mindent a nulláról kezdjünk, ahogy azt a többiek cselekedték. Főként, hogy nyári időszakban vagyunk, amikor jól lehet dolgozni. Szeretnénk megtartani a szerződéseket, de azt látjuk, hogy nagyon sok olyan szerződés van, melynek költségvetése 10-20 százalékban biztosított. Vagy az illető építő leáll a munkával, eljön hozzánk és a finanszírozás felől érdeklődik. Én csak azt tudom neki ígérni, hogy 2013 első negyedében finanszírozni fogom” – tette hozzá Silaghi.

Szerinte az európai alapokból finanszírozott infrastruktúra-projekteket folytatni kell, mivel az állami büdzséből ezekre sokkal alacsonyabb összegeket kell biztosítani.

Közel egy hónappal korábban Ovidiu Silaghi miniszter kijelentette, hogy Bihar megyében fognak folytatódni az erdélyi autópálya építési munkálatai, miután a szállítási minisztérium kiutal a sztráda-építőnek, az amerikai Bechtel vállalatnak 98 millió lejt.

Ovidiu Silaghi szállítási miniszter Kolozsváron kijelentette, nem mondanak le az erdélyi autópálya projektről, mivel Erdélynek szüksége van a sztrádára.

„Tárgyaltunk az amerikai Bechtel vállalat képviselőivel, és a hónap végéig ki kellene utalnunk nekik 240 millió lejt. 98 millió lejünk van már, és ők azt mondták, hogy ezzel is megelégszenek egyelőre. Nem találtunk valami nagy gazdagságot a szállítási minisztériumban. A vállalat folytatja a munkát, mi pedig megoldást találunk a hiányzó rész kifizetésére. A munkálatok folytatódnak, ez Erdély érdeke, nem mondhatunk le a projektről. Nagyvárad felé fognak folytatódnak a munkálatok” – mondta Silaghi.

A miniszter elmarasztalta azt az elgondolást, hogy olyan sztrádát építsenek, amely „sehonnan sehová vezet”, arra utalva, hogy felépült egy autópálya szakasz Kolozs megyében, Aranyosgyéres és Gyalu között.

Az észak-erdélyi autópálya projekt 2004-ben kezdődött el az amerikai Bechtel vállalattal kötött 2,2 milliárd eurós szerződés nyomán. A vállalat 415 kilométer pályaépítésre szerződött, de 7 év után csupán 52 kilométer készült el.

A szerződést 2011-ben újratárgyalták a Bechtellel, amely értelmében az amerikai cég a nyolcból csak két pályaszakaszt épít meg. A kormány jóváhagyta az új szerződést, amely szerint 50 százalékkal csökken a munkálatok költsége, és licitre lehet bocsátani a még meg nem kezdett szakaszok építését.

A Bechtel a 415 kilométeres pályahosszból összesen 118 kilométert épít meg.

Kitekintő / Erdély Ma / Nyugati Jelen

Friss hírek