A személygépkocsik külföldi bejegyzésének szabályait enyhítené az Európai Bizottság a szerdán elfogadott rendelettervezetében. A testület azt ígéri, hogy olcsóbb és gyorsabb lesz a rendszámcsere, ha valaki külföldre költözik, de mint az első reakciókból kiderült, ennél komolyabb könnyítést szeretnének az állampolgárok.
A személygépkocsikat abban a tagállamban kell bejegyezni, ahol a tulajdonosuk él – az Európai Bizottság javaslata szerint ez lesz a jövőben a főszabály az EU-állampolgárok autóinak regisztrációjánál. Manapság a külföldi autóhasználat számos olyan esete fordulhat elő, amelynél vagy nem egyértelmű a szabályozás, vagy a Bizottság belátása szerint is túl bonyolult eljárást kell követniük az autósoknak: legyen szó arról, ha valaki hosszabb időre külföldre megy nyaralni az autójával; vagy külföldre költözik munkavégzés céljából; esetleg külföldön bérel autót.
A jogi bizonytalanságot jól illusztrálja, hogy az elmúlt években 114 ügyben fordultak a nemzeti bíróságok az Európai Bírósághoz, azt kérve a luxemburgi testülettől, hogy az egyes ügyekben értelmezzék az európai jogot. A jogi helyzet tisztázása mellett az is cél, hogy ez által évente mintegy 1,5 milliárd eurót takarítsanak meg az állampolgárok, a vállalkozások és a hatóságok az Európai Unióban.
Az ipar- és vállalkozáspolitikáért felelős EU-biztos bejelentette, hogy az Európai Bizottság szerdán elfogadott egy olyan rendelettervezetet, amely megpróbálja tisztába tenni a szabályozást. Antonio Tajani hangsúlyozta, hogy nem irányelvjavaslatot készítettek, „amelynél lehetősége lett volna a tagállamoknak, hogy kiszemezgessék a direktívát, hanem rendeletet, amely részletes előírásokat ad majd a tagországoknak”.
A jelenlegi rendszerhez képest a legfőbb változás az lenne, hogy egy uniós állampolgárnak, ha egy másik EU-tagállamba költözik hosszabb távra, hat hónapja lesz arra, hogy bejegyeztesse a gépkocsiját a helyi hatóságoknál. Példának okáért, ha egy magyar állampolgár Németországban kap munkát, kiköltözik, és viszi magával az autóját is, az érkezéstől számított féléven belül német rendszámot kell igényelnie.
A Bizottság szerint a külföldi bejegyzés a jelenleg hatályos rendszerben akár 400 eurójába is kerülhet egy állampolgárnak, a folyamat pedig öt hétig is eltarthat. A rendelettervezet lehetővé tenné, hogy a regisztráció olcsóbb és rövidebb legyen, hogy mennyivel, az egyelőre nem derült ki. Antoni Tajani a sajtótájékoztatóján elismerte, hogy a javaslat – noha szerinte ambiciózus, de – mélyebb, és messzemenőbb is lehetne. Megjegyezte ugyanakkor, hogy a jogszabályi javaslat írásakor kiemelt szempont volt számukra, hogy a tagállamok is egyhangúlag támogatni tudják a tervezetet.
Arra a kérdésre, hogy nem túl rövid-e a hathónapos türelmi idő, hiszen a munkaerő kiküldésénél gyakori, hogy 2-3 évre helyeznek ki a cégek külföldre egy munkavállalót, akinek így mind a külföldi regisztráció, mind a hazatérés utáni „visszahonosítás” sok pénzbe kerül, az EU-biztos azt mondta, éppen a tagállami preferenciák felmérése alapján alakították ki a hathónapos javaslatot, ami szerinte „ésszerű, és talán a tagországok is el tudják majd fogadni”.
A várható tagállami szembenállás az oka annak is, hogy a Bizottság egyelőre nem javasolja egy egységes európai regisztrációs rendszer létrehozását, közös nyilvántartással és egységes európai rendszámmal. Tajani szerint a mostani tervezet csak az első, de jelentős lépés egy egységes rendszer kialakítása felé, de azt egyértelművé tette, hogy a regisztráció egyelőre tagállami hatáskörben marad.
Ennek kapcsán Antonio Tajani jelezte, ebben az esetben az állampolgároknak a hazatérés után nem kell újraregisztrálniuk otthon az autót, ha azt a munkaadójuk jegyezte be külföldön.
Egyszerűbbé válik a használt autók vétele és eladása is külföldön, ez esetben az autósoknak „nem kell újabb műszaki ellenőrzésekkel és adminisztratív problémákkal számolniuk” – ígérte az EU-biztos. A javaslat bevezet egy új lehetőséget is az autóvásárláskor: a 30 napos átmeneti regisztráció megkönnyítheti az autók eladását egy másik tagállamban.
A rendelet nagyobb fokú együttműködésre kötelezné a tagállami hatóságokat, ez főként több információ cseréjét jelenti a gyakorlatban, minek következtében „gyakorlatilag lehetetlenné válik egy lopott autó külföldi bejegyzése” – vetítette előre a Bizottság.
A javaslat jelentős kedvezményeket biztosítana az autókölcsönző cégeknek, amelyek minimális adminisztratív terhek mellett tudnák egy másik EU-országba telepíteni a flottáikat. A Bizottság szerint gyakori probléma, hogy egy kölcsönző cég szeretne egy – már meglévő – flottával letelepedni egy országban (akár ideiglenesen is), az viszont jelentős költségeket emésztene fel, amíg minden autójára rendszámot igényelne. A Bizottság szerint például nyáron Dél-Franciaországban nyújtanának szolgáltatást a tengerparton, télen pedig egy másik országban, a sícentrumok közelében.
A könnyítés lényege, hogy a kölcsönzőknek az úgynevezett csúcsidőben (pl. Dél-Franciaországban nyáron) nem kell bejegyezniük az autóikat. A testület szerint mindez azért előnyös, mert jelentősen csökkenhet az állampolgárok számára a bérlés díja.
2005 óta 30 százalékkal nőtt azoknak az európai állampolgároknak a száma, akiknek külföldön kell bejegyeztetniük a gépkocsijukat, de még így is „csak” az uniós polgárok 3 százalékát érinti a probléma.
Kitekintő / Bruxinfo.eu