Mehetne könnyebben is a bankváltás

Nem olyan egyszerű az Európai Unión belül bankot váltani, mint ahogyan a szabályok szerint lehetne – állapította meg az Európai Bizottság felkérésére készült tanulmány, amelyet megelőzően 10 „próbavásárlóból” 8 nehézségekbe ütközött, amikor is szeretett volna bankot váltani a számlája adatainak egyszerű átvitelével.

Az Európai Bizottság megállapításai szerint az EU területén működő bankok nem tartják be teljes körűen azokat a saját maguk által felállított szabályokat, amelyek az európai uniós állampolgárok mobilitását segítenék.

Egy – az uniós pénzintézetek közötti – önszabályozásnak köszönhetően a bankok lefektették egymás között az egyszerű bankváltás feltételeit. Vagyis azt, hogy az állampolgárok, ha egy másik uniós tagállamba költöznek, nyitnak egy új bankszámlát, akkor könnyen át tudják vinni az új számlára is a csoportos beszedési megbízásokat, és minden ehhez kapcsoló információt.

A Bizottság megbízásából tevékenykedő „próbavásárlók” több mint 400 esetben próbáltak meg a megadott feltételek mellett bankot váltani, összességében pedig körülbelül 1000 műveletet végeztek el a szakértők 2010 decembere óta mind a 27 uniós tagállamban.

A tanulmányból kiderül, hogy a próbavásárlók mindössze 19 százaléka tudott zökkenőmentesen új bankszámlát nyitni egy másik tagállamban, és átvinni az új pénzintézetbe legalább egy csoportos beszedési megbízást azon közös alapelvek alapján, amelyeket a bankok alakítottak ki maguk között. Ebből következőleg a Bizottság megállapította, hogy az inkognitóban tevékenykedő szakértők 81 százalékának valamilyen nehézsége akadt a műveletek során.

A bankok 71 százaléka nem volt hajlandó segíteni az adatok átvitelében, „tehát ők nem követik a saját maguk által lefektetett szabályokat” – jelentette ki pénteken a testület. A problémás pénzintézetek 7 százaléka a 14 napos átviteli határidőt nem tudta tartani, a vásárlók 3 százalékánál pedig a bank nem elégedett meg az egyszerű bankszámlanyitással. A példák azt mutatják, hogy számos próbavásárló még bankszámlát sem tudott volna nyitni, csak ha vállalja, hogy a fizetése az új számlára érkezik.

A konkrét váltási kísérleteket többlépcsős információszerzés előzte meg, a próbavásárlók tehát egyúttal a bankok ügyfélszolgálatait és segítőkészségét is vizsgálták. A személyesen a bankfiókban, az interneten és a telefonon érdeklődő kuncsaftok 14 százalékának egyáltalán nem tudtak segíteni a pénzintézetek munkatársait, és bár 86 százalékuknak tudtak felvilágosítást adni, de ezek információtartalma jelentősen különbözött egymástól – jegyezték meg a készítők, hozzátéve, hogy szemlátomást a banki tisztviselők sincsenek tisztában a bankváltással kapcsolatos tudnivalókkal.

A belső piacért felelős EU-biztos szerint a felmérés eredménye egyértelmű magyarázatot ad arra, hogy az emberek miért váltanak olyan ritkán bankot. Michel Barnier elmondta, „ha az állampolgárok nem tudnak könnyedén bankot és bankszámlát váltani, nem láthatják a javuló és olcsóbbá váló banki szolgáltatások eredményeit sem” – jegyezte meg az EU-biztos.

A fogyasztóvédelemért felelős kollégája szintén csalódottságának adott hangot. John Dalli szerint ugyanolyan könnyen kellene mennie a bankváltásnak, mint bármilyen más szolgáltatás cseréjének.

A pénzintézetek tehát uniós jogszabályt nem sértenek, de a Bizottság fontosnak látja az állampolgárok mobilitásának ösztönzését, ezért, mint ígéri, a tanulmány alapján megpróbálja könnyíteni a polgárok dolgát ezen a területen.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek