Víz alatt Thaiföld ipara és mezőgazdasága

A délkelet-ázsiai áradások hatásai több millió embert érintenek a régióban. A legrosszabb helyzetben Thaiföld van, fővárosának egyre nagyobb részét önti el a víz. Országszerte a rizsföldek több mint egytizede károsodott és hét fontos ipari park is víz alá került, bezárásra kényszerítve többek között olyan multinacionális vállalatokat, mint a Honda vagy a Toyota, melyek a thai gazdaság fontos motorját képezik. Ennek ellenére a kormány nem tesz meg mindent a termelés újraindításáért és a további károk megelőzéséért, állítják a japán cégek.

A Délkelet-Ázsia országait sújtó árvizek az ENSZ adatai alapján eddig mintegy nyolcmillió embert érintettek Laosz, Kambodzsa, a Fülöp-szigetek, Thaiföld és Vietnam területén. Az áradások, melyeket a szokásosnál erősebb szezonális esőzések és gyakori ciklonok okoztak, közel nyolcszáz emberéletet követeltek, ennek valamivel több, mint negyede gyermek. Az érintett országok helyzetét súlyosbítja, hogy az áradás százezrek munkahelyét mosta el, többszázezer gyerek marad ki az iskolákból várhatóan akár hónapokra, és több ezer olyan oktatási intézmény van, melyben el sem kezdődött az oktatás az októberi tanévkezdéskor, számolt be az ENSZ.

Még egy pofon a rizsexportnak

A károsultaknak leginkább biztonságos menedékhelyre, tiszta ivóvízre és élelemre lenne szükségük, de ezek előteremtése a katasztrofális körülmények között sok nehézségbe ütközik. A nemzetközi segélyek szállítása akadozik, az áradás pedig rengeteg rizsföldet és más ültetvényt pusztított el, éppen ezért az ENSZ már vizsgálja a térséget sújtó súlyos élelmiszerhiány bekövetkeztének lehetőségét. A thaiföldi helyzet súlyosságát fokozza, hogy világ legnagyobb rizsexportőrének számító országban a gabonafélék exportárai már a monszun előtt is növekvő tendenciát mutattak a kormány beavatkozó intézkedései miatt, az árvíz pedig a termőföldek 12,5 százalékát mosta el, ami további drágulás irányába mozdította a folyamatot. Nem elhanyagolható India visszatérése sem a rizsexportőr országok közé, mivel Újdelhi árai tonnánként akár 200 dollárral is alacsonyabbak a thaiföldieknél. Ezek a jelentős veszteségek – melyek becsült értékébe az elárasztott raktárakban kárba veszett terményt bele sem kalkulálták – együttesen a thai rizsexport számottevő csökkenéséhez vezethetnek: Bangkok a vártnál akár 2–2,5 millió tonnával kevesebb rizst exportálhat 2012-ben.

A világ második legnagyobb rizsexportőrét, Vietnamot szintén árvíz sújtja, de a termőterületeket csak kis mértékben károsította az ár. A legsúlyosabb pusztítást Thaiföld és Kambodzsa szenvedte el, 12 százalék fölötti veszteséggel, majd a Fülöp-szigetek és Laosz, 7,5 illetve 6 százalékkal. Az elmúlt fél évszázad legsúlyosabb áradása az érintett országokban a mezőgazdasági területeken kívül az infrastruktúrát és a jelentős részben külföldi tulajdonú gyárakat és ipari területeket sem kímélte.

Borúra ború

Az ENSZ egyik vezető tisztségviselője úgy véli, a katasztrófa megmutatta, hogy a helyi vállalatok nincsenek kellőképpen felkészülve egy természeti csapásra, és meg kellene hozniuk bizonyos intézkedéseket dolgozóik és vagyontárgyaik védelme érdekében. Jerry Velasquez szerint a fejlett előrejelzési technológiáknak köszönhetően megjósolható, hogy az áradás hol, és körülbelül milyen mértékben fog bekövetkezni, ezért a privát szektor jobban is fel tudott volna készülni a védekezésre.

Az árvizek által leginkább sújtott Thaiföldön eddig hét nagy ipari park kényszerült bezárásra, 400 ezer embert hagyva munka nélkül, de további több ezret is érint a probléma, akik az emiatt megszakadó ellátási láncok mentén dolgoztak, vagy anyagilag rá voltak utalva munkahelyét elvesztő családtagjukra. A thaiföldi helyzet javulása, így a Bangkokot elárasztással fenyegető Chao Phraya folyó vízállásának csökkenése az AP hírügynökség információi szerint leghamarabb november elejétől várható, de egyes területek még több, mint egy hónapig is víz alatt maradhatnak. Várhatóan az ár elvonulása után is hónapokba fog telni, mire minden visszaáll a régi kerékvágásba.

A katasztrófa nem csak a civil lakosságot, de a térség többi országának befektetőit, főként az elárasztott területeken gyártósorokkal vagy beszállítókkal rendelkező multinacionális vállalatcsoportokat is érinti. A legnagyobb kár a thaiföldi gyárakkal rendelkező japán nagyvállalatokat érte: Bangkok legtöbb külföldi tulajdonban lévő tőkéjét a szigetország cégei jegyzik, köztük olyan globális nagyvállalatok, mint a Honda, a Toyota a Toshiba vagy a Sony.

Japán panaszok

Az áradás miatt károsított cégek azonban erősen bírálják a csupán két hónapja hatalmon lévő Jingluck Sinavatra kormányának munkáját. A gyárak képviselői azt kifogásolják, hogy a kabinet nem megfelelően és nem elég gyorsan tájékoztatja őket a várható fejleményekről, így pedig nem kezdhetik újra a termelést. „Biztosak szeretnénk lenni benne, hogy a kormánytól kapott információk megbízhatóak és a lehető legjobban hozzájárulnak ahhoz, hogy megelőző intézkedéseket tehessünk a dolgozóink és a cégeink érdekében” – nyilatkozta a Bangkok Post-nak Marc Spiegel, egy thaiföldi kereskedelmi kamara alelnöke. „A japán vállalatok a legnagyobb munkáltatók Thaiföldön, és rendkívüli mértékben járulnak hozzá az ország gazdaságához. Súlyos következményekkel járna, ha úgy gondolnák, hogy nem éri meg itt maradni. Ha a kormány nem segíti az üzleti élet talpra állását, sok kis- és középvállalkozás mehet tönkre” – idézi Szukegava Szeija, a Japán Külkereskedelmi Szervezet (Japanese External Trade Organisation/Jetro) közgazdászának szavait a CNBC.

A Jetro a közelmúltban értesítette a thai Ipari Minisztériumot sürgős kéréseiről, melyek között a megfelelő információáramláson kívül szerepel a károsult vállalatoknak nyújtott támogatás és munkaerejük foglalkoztatása a gyártás szünetelése alatt. „Remélem, a kormány meg fogja tenni a szükséges lépéseket a jövőbeni árvizek megakadályozására, ami a befektetők bizalmának helyreállításához is hozzájárulna” – mondta a Bangkok Post-nak Iucsi Szecuo, a Jetro Bangkok elnöke. A thai pénzügyminiszter azonban bízik a gyors újjáépítésben, szerinte a multinacionális vállalatoknak teljes körű biztosítása és elég tőkéje van a katasztrófa átvészeléséhez. A japán cégek panaszainak hatására a tokiói jegybank kedden bejelentette, hogy – a thaiföldi hatóságokkal együttműködve – kedvezményes hitelprogramot indít a kárt szenvedett vállalatok megsegítésére, illetve a thaiföldi pénzügyi rendszer stabilitásának megőrzésére.

A japán vállalatok thaiföldi gyárainak jelenlegi helyzete azonban nem támasztja alá a kormány által képviselt optimizmust, az autógyárak közül például ezen a héten biztos, hogy egyikben sem kezdődhet meg a munka. A Reuters értesülései szerint a Honda október 6. óta zárva tartó üzemét a víz felszáradása után egy hónappal tervezi újraindítani, a Toyota három gyára szintén több mint két hete zárva tart, és múlt héten döntöttek a gyártás felfüggesztésének meghosszabbításáról október 28-ig. Ezzel párhuzamosan a hazai gyártósorok termelési programját a kialakult helyzethez kezdték alakítani, a thaiföldi gyártás kényszerű megszakítása óta eltelt két hétben ugyanis több mint 37 ezer járművel állítottak elő kevesebbet a tervezettnél. Mindez komoly következményekkel járhat nemcsak a thaiföldi, hanem a japán gazdaságra nézve is. Muto Hiroaki, a tokiói Sumitomo Mitsui pénzügyi cég elemzője szerint a thaiföldi termeléskiesés akár egy százalékkal is visszavetheti a japán ipari termelés volumenét az elkövetkezendő 2–3 hónapra – írta a BBC.

A belföldön sem osztatlan népszerűségnek örvendő thai kormány a szükséghelyzetben nemzeti összefogást és együttműködést hirdet, de minden tehetségére szüksége lesz, ha a katasztrófa elhárítása és a minél gyorsabb újjáépítés mellett a külföldi befektetők bizalmát is meg szeretné tartani, ami hazai támogatottsága megerősítéséhez sem elhanyagolható szempont.

Koczkás Sára

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »