A Hennes & Mauritz (H&M) svéd divatáru-kiskereskedelmi lánc egy évtizede nem látott változásokat jelentett be a minap, amelyek éppúgy magukban foglalják számos áruházának bezárását, mint egy új márka bevezetését – adta hírül a Bloomberg hírügynökség.
A svéd vállalat 170 áruházát tervezi bezárni még idén, valamint egy új márkával, az Afound-dal fogja bővíteni a palettáját, amely részben arra szolgál majd, hogy a megmaradt H&M készletekkel és külső beszállítók áruival felvegye a versenyt az árazásban a H&M alá pozícionált, ír tulajdonú Primark üzletlánccal, mely máris jelentős sikereket ért el például Németországban és Spanyolországban. Az első Afound áruház Stockholmban nyílik meg, és még idén online is megjelenik Svédországban.
A cég továbbá ezentúl nagyobb hangsúlyt fog fektetni az online értékesítésre és a digitális készletkövetési technológiára, valamint újabb boltokat fog nyitni a még növekedésben lévő piacokon, idén például Ukrajnában és Uruguayban nyílnak majd új áruházak..
A piac máris büntet
A H&M részvényeinek árfolyama az utóbbi három évben szinte folyamatosan csökkent, a 2015 februárjában beállított 363 koronás csúcsáról tavaly nyárra már 200 a korona körüli szintre ereszkedett, de az esés az utóbbi fél évben gyorsult be igazán – ma már 140 korona alatt folyik a kereskedés a vállalat papírjaival.
A részvények csak az elmúlt három hónapban az értékük több mint negyedét elveszítették, melyet az ezen a héten közzétett gyorsjelentés is visszaigazolt: a H&M működési eredménye 14 százalékkal 20,6 milliárd svéd koronára csökkent a november végével záródott pénzügyi évben, ami hat év alatt a legnagyobb zuhanás volt.
A részvények árfolyamesésével a H&M vállalat piaci értéke 235 milliárd svéd koronára csökkent (1 korona = 31.81 forint), ami már csak a negyede a konkurens Inditex SA piaci értékének.
„Kevés az esélye annak, hogy a H&M ezekkel a terveivel ismét régi fényében tündökölhet” – véli Richard Chamberlain, az RBC Capital Markets elemzője. Véleményével pedig nincs egyedül, a Bloomberg által követett 27 elemző átlagos célára a részvényre 150 korona és a leminősítések még csak most érkeznek, a Morgan Stanley például 100 koronára vágta vissza a célárát.
Szintén jól mutatja a vállalattal szembeni negatív hangulatot, hogy a részvényre adott ajánlások mindössze 8%-a vétel, 42%-a tartás és 50%-a eladás. Ennyire gyengének utoljára 1999-ben tartották a vállalatot az elemzőcégek.
Digitális váltás
Ahogy az online vásárlás elkezdett szárnyalni, egyre kevesebben keresik már fel a H&M fizikailag is létező áruházait. A cég emiatt nem tudta megfelelően csökkentenie készleteit, és az év végére a vártnál nagyobb eladatlan készletük halmozódott fel, így a készletek leépítése érdekében az idei első negyedévben a kiskereskedelmi lánc 2%-kal növelni fogja árleszállításait.
A nem teljesült célszámok miatt láthatóan a vezetőség is kissé elbizonytalanodott:
Karl-Johan Persson a vállalat vezérigazgatója bejelentette a digitális váltás hírét, majd hozzátette: „hiszünk abban, amit csinálunk, de nem akarok tervszámokat mondani az elkövetkező néhány évre, hiszen az idei évre tervezett 10-15%-os árbevétel növekedést sem tudtuk elérni”.
Szintén a bizonytalanságot mutatja az osztalékkifizetés rendszerének módosítása is. Bár néhány elemző arra fogadott, hogy a cégnek élete során először meg kell nyirbálnia az osztalékát, a H&M 2017-re is megtartotta a részvényenkénti 9,75 svéd koronás árat.
A vállalat viszont egyben bevezeti az úgynevezett „scrip dividend” opciót, mely azt jelenti, hogy a részvényesek nem csak készpénzben, hanem új részvények formájában is felvehetik az osztalékot – mely így valójában a cégben marad és a részvényszám növelésével arányosan tovább csökkenti a már így is eléggé megtépázott részvényárfolyamot.
Forrás: Bloomberg / Kitekintő