2040-ig biztosan nem lesz déli autópálya

Nem egy, nem öt, nem is tíz, hanem kerek 20 évvel tolódik ki a déli gyorsforgalmi utak építése. A Nemzeti Autópálya Társaság (NDS) váratlanul kitolta az ország déli régióiba tervezett R2-es gyorsforgalmi út egyes szakaszainak befejezését. Olyannyira, hogy a sofőrök egy része bizonyára meg sem éli az útszakasz befejezését, írja az Új Szó.

Realitás vagy inkább fikció, hogy Zólyomot Kassával – és ezáltal Pozsonyt Kassával – néhány éven belül jó minőségű négysávos gyorsforgalmi út köti össze? Az út egyes szakaszait 2020-ra kellett volna befejezni, a munkálatok megkezdésének új időpontja viszont 2040. „A finanszírozási lehetőségek átértékelése után jelentősen aktualizálták az R2-es gyorsforgalmi út építésének kezdetét” – közölte Eva Žgravčáková, az NDS szóvivője.

A legtöbb türelemre vagy inkább életkedvre azoknak a sofőröknek lesz szükségük, akik Rimaszombat és Rozsnyó között utaznak. A Bátka–Füge szakasz építése ugyanis becslések szerint nem kezdődik meg 25 évnél korábban. „Ez a mi állásfoglalásunk, amely mellett kiállunk” – fűzte hozzá Žgravčáková.

Út nélkül aligha lesz munka

Érsek Árpád, a Híd parlamenti képviselője, volt közlekedési államtitkár elfogadhatatlannak tartja a lépést. „Olyan régiókról van szó, ahol a munkanélküliség több mint 20 százalék körül mozog” – állítja Érsek. Emlékeztetett, a gyorsforgalmi út összekötné Losoncot Rimaszombattal, Rozsnyóval, Szepsivel és Kassával, ami alapfeltétele annak, hogy a nehéz gazdasági és szociális helyzetben levő régióba valamilyen beruházás érkezzen. Érsek úgy gondolja, hogy a közlekedésügyi tárcának négy fontos tényező alapján kellene meghatároznia, mely útszakaszok építése lesz prioritás. „Elsősorban a közlekedés sűrűsége, az építés igényessége, a gazdasági hatás és a finanszírozás lehetősége. Ha ezt a javaslatot jóváhagyták volna, akkor mindenki számára világos lenne, mikor és hol lesz kiépítve egy bizonyos út” – állítja Érsek.

A közlekedési minisztérium szóvivője, Martin Kóňa viszont azt állítja, hogy minden egyes közlekedési projekt annak előkészítésétől és a finanszírozás lehetőségétől függ, az R2-es építésének megkezdését pedig a következő kormányokra bízza. „Azt, hogy hol lehet pénzt találni ezekre a projektre, s hogy ezt milyen konkrét útszakaszokra lehet elkölteni, már valamelyik következő kormánynak kell eldöntenie. Ma nem lenne korrekt a következő évtizedben vagy még később esedékes projektek időpontjairól beszélni” – mondta lapunknak Kóňa. Arra a kérdésre, hogy miért nem lehet prioritás az útépítés a munkanélküliség által leginkább sújtott régiókban, nem válaszolt.

Petíció indult

Rozsnyó lakosai időközben aláírásgyűjtésbe kezdtek annak érdekében, hogy az R2-es Gombaszög–Méhész (Včeláre) szakaszának építését, a Szoroskő alagúttal együtt már jövőre megkezdjék, s az utat 2020-ban átadják a forgalomnak. A petíciót kezdeményezők figyelmeztetnek, hogy a városban és a régióban egyaránt 25 százalék körül mozog a munkanélküliség, Gömörben ráadásul 25 százalék felett, s minőségi gyorsforgalmi út, illetve beruházások nélkül ez a helyzet nem is fog javulni. Az aláírásgyűjtést június 21-én fogják befejezni, az íveket pedig június 29-én akarják átadni a kormányhivatalban.

Az R2-es útnak jelenleg két szakasza épül. A Zólyom–Psztrusa 7,8 kilométeres szakasz 98,8 millió euróba kerül, részben uniós forrásokból finanszírozzák. 2013 novemberében indult meg a Psztrusa–Krivány közötti, 10,4 kilométeres gyorsforgalmi útszakasz építése. A tervek szerint 2016-ban, egyszerre készül el mindkét út.

Ezen tervek megvalósítása is kérdéses, ugyanis az utóbbi útszakaszt a Váhostav építi, amely jelenleg a csőd szélén áll, s közel sem biztos, képes lesz befejezni a projektet. Felmerült, hogy a cég megbízásait átvehetnék partnerei, viszont nem tudni, azok meddig bírnák fizetni az 1500 alkalmazottat. Ha sikerülne is megépíteni az R2-es út ezen két szakaszát, a gyorsforgalmi Kriványnál véget érne – ha nem vesszük figyelembe Osgyán és Tornalja kerülő útjait, melyeket már évekkel ezelőtt átadtak a forgalomnak, s melyek egyszer részét képezik majd az R2-es gyorsforgalmi útnak.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »