Az új szlováknyelv-oktatás rögös útja

Egyhamar nem fogják új módszerekkel oktatni a szlovákot a magyar iskolákban. A minisztérium 2012-es pályázatából kifolyólag a munka zajlik, viszont továbbra is rengeteg a kérdőjel.

A nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem az úgynevezett Nyitrai Modellt készíti elő, amelynek egyik részét az új tankönyvek és segédanyagok kidolgozása képezi – ezt Alabán Mária vezeti. A másikat pedig Vančo Ildikó: egy új kurzust készítenek, amelyet az alsó tagozatos és szlovák szakos tanárhallgatók vehetnének fel – már 2015 tavaszi szemeszterében. A funkcionális alapú oktatás elméleti alapjait szeretnék lerakni – a szöveg értelmezésére és befogadására helyezve a hangsúlyt. „A kiírás sajnos nem tette lehetővé, hogy több egyetem szakemberei együtt dolgozzanak a projekten. Másfél év áll rendelkezésre, 2015 júniusában le kell adnunk a projektet” – mondta kérdésünkre Vančo Ildikó, hozzátéve, hogy három év alatt is bőven lett volna mit kidolgozni.

A szlovákoktatás megreformálásának a módszertan csak egy része, figyelmeztet Alabán Mária. „A módszerek már rég megvannak, ezeknek az alkalmazását kellene biztosítani, hogy legyen egyfajta módszerszabadság” – fejtette ki. De ehhez kellenének megfelelő tankönyvcsaládok, hogy a pedagógus választhasson. Jelenleg ugyanis van egy tankönyvcsalád, amelyet használni kell, a tankönyvkiadás pedig nem a diák vagy a tanár, hanem a kiadó érdekeit tartja szem előtt. „A projekt vége felé tervezünk egy konferenciát, amelyre meghívjuk az érintett gyakorló pedagógusokat, és megismertetjük őket az eredményekkel” – tette hozzá.

Az is gond, hogy mivel a strukturális alapokon keresztül finanszírozzák a projektet, az elszámolások bürokratikus akadályai akkorák, hogy ezekre sok olyan energia megy el, amely a szakmai munkára kellene. A nyelvészek beterveztek például néhány szolgálati utat, hogy megnézzék, hogyan zajlik a másodnyelv-oktatás Békéscsabán vagy Erdélyben, de az elszámolási szabályok szerint szolgálati útra nem mehetnek saját autóval, csak szolgálatival, ezért inkább nem mentek, mert vonattal ez rengeteg időbe telt volna.

A nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem mellett a nagyszombati Cirill és Metód Egyetem, valamint a kassai Šafárik Egyetem projektje is elnyerte a minisztérium tetszését. Ők a szlovák szakos tanárok képzését bővítenék ki a nem szlovák anyanyelvű diákok igényeihez mérten. Magyar nyelvészeti munka viszont ezeken az egyetemeken soha nem zajlott, ami további kérdéseket vet fel, az ilyen szlováktanárokra ugyanis elsősorban a magyar tannyelvű iskoláknak van szükségük.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

pcarena.hu

Régi eszközök új korszaka: Felújítás és újrafelhasználás (x)

Eszedbe jutott-e már valaha, mi történik a régi, elhasználódott számítógépekkel, tabletekkel és okostelefonokkal, miután elérkezett a csere ideje? Sok vállalat egyre nagyobb hangsúlyt helyez a fenntarthatóságra és a tudatos erőforrás-gazdálkodásra, így az elavult készülékek újrahasznosítása és újrafelhasználása egyre fontosabb szerepet kap. 

Read More »