Két dolgot is kifogásol az Európai Bizottság a magyar e-útdíjban. Az infrastruktúra költségeihez képest túl magas díjakat és azt, hogy a magyar hatóságok nem kérték ki előzetesen Brüsszel véleményét.
Két ok miatt küldött tájékoztatást kérő levelet idén augusztusban Budapestnek a Bizottság a július 1-jén hatályba lépett elektronikus útdíj-rendszer miatt. A BruxInfo úgy értesült, hogy Brüsszel a magyar hatóságoknak augusztusban küldött levélben mindenekelőtt azt kifogásolta, hogy a nehézgépjárművekre kirótt díj a jelek szerint nincs arányban az infrastruktúra költségeivel.
Márpedig az Euromatrica irányelv értelmében a gépjárművekkel csak az infrastruktúra (építésének, működtetésének és fejlesztésének) költségeit lehet megfizettetni. A díjak azonban indokolatlanul magasnak tűnnek a Bizottság számára, ráadásul az e-útdíj kiszámolásánál alkalmazott módszert sem tartják eléggé transzparensnek.
További kifogás tárgya, hogy a magyar hatóságok anélkül üzemelték be az útdíjrendszert, hogy előtte kikérték volna az Európai Bizottság véleményét. A már említett irányelv értelmében ugyanis a tagállamoknak legalább hat hónappal az új útdíj bevezetése és üzembe helyezése előtt hivatalosan be kell jelenteniük (notifikálniuk) a Bizottságnál a fejleményt, amelynek ezen idő alatt véleményt kell formálnia arról, hogy a tervezett útdíj összhangban van-e az uniós jogszabályokkal.
A magyar hatóságoknak most el kell magyarázniuk a Bizottságnak, hogy a nehézgépjárműveknek miért kell ilyen magas útdíjat fizetniük, vagy alternatívaként csökkenteniük kell a sarcot; és a jelenleginél átláthatóbb módszertant kell kidolgozniuk a Bizottság álláspontja szerint.
Ellenkező esetben Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indíthat.
Kitekintő / Bruxinfo.eu