Tetszik az EP-nek a reptéri reform

Nagyobb átláthatóságra és piaci versenyre törekvéssel, de alapvetően támogatja az Európai Parlament témafelelőse a repülőtéri férőhelyek reformját célzó tavaly benyújtott bizottsági tervezetet. Az olasz liberális képviselő hétfőn mutatta be a közlekedési szakbizottságban a jelentés tervezetét, hangsúlyozva, hogy azonnali intézkedésekre van szükség a légikikötők működésének hatékonyabbá tétele érdekében, néhány repülőtér ugyanis már most is csúcsrajáratott.

Alapvetően jó kiindulópontnak tartja az Európai Parlament közlekedési szakbizottsága az európai repülőterek működésének hatékonyabbá tételét célzó jogszabályi javaslatot. A testület olasz liberális tagja (a téma felelőse) szerint a tavaly decemberben benyújtott reformtervezet jó irányba mozdul el, segíthet a légikikötők kapacitásainak jobb kihasználásában, de nagyobb átláthatóságra és piaci versenyre lenne szükség a piacon.

A bizottsági javaslat az után született meg tavaly decemberben egy jogszabály-csomag részeként, hogy az ipar és maga a testület is megkongatta a vészharangot: ha nem változik semmi, 2030-ra a legnagyobb európai repülőterek elérik a kapacitásaik csúcspontját. Brüsszel szerint nem elsősorban új terminálok építésével és a repülőterek kibővítésével kell ellátni a folyamatosan növekvő keresletet, hanem a jelenlegi légikikötői kapacitások hatékonyabb kihasználásával.

Az EU érvelése szerint lenne min javítani, elsősorban a repülőtéri férőhelyek (a szakzsargonban résidők /slotok/) elosztási rendszerének reformjával. Ezek azok az időpontok, amelyeket a repülőterek osztanak is, illetve adnak el a légitársaságoknak. A slotok állandó érkezési és indulási időpontoknak felelnek meg, amikor az adott légitársaság használhatja a repülőtér szolgáltatásait.

Az 1993-ban hozott jogi keretszabályozás szerint a légitársaságoknak a slotjaik 80 százalékát ki kell használniuk annak érdekében, hogy a következő szezonban is megkapják a légikikötőtől ugyanazokat a résidőket. Ha nem tudják ezeket kihasználni, akkor vissza kell őket adni, és ez esetben a repülőterek újraosztják a férőhelyeket.

Tíz évvel az uniós szabályozás hatályba lépése után kiderült, a rendszer nem működik hatékonyan. Sok légitársaságnak vannak felhasználatlan slotjai, és azokon nem tud, vagy nem akar továbbadni. Éppen ezen változtatna a tavaly decemberben beterjesztett bizottsági reformjavaslat. Brüsszel egyrészt 80-ról 85 százalékra emelné a kihasználási küszöböt, emellett a téli időszakban 5-ről 10-re, a nyári időszakban pedig 5-ről 15-re emelné a légitársaságok számára kiadható férőhelyek számát.

A legnagyobb áttörést viszont a slotok másodlagos kereskedelmének beindításától várja az Európai Bizottság. Noha jogilag van lehetőség arra, hogy egy légitársaság értékesítse egy másik cég számára a neki nem kellő résidőket, ezzel a gyakorlatban nagyon kevesen éltek, hiszen így más versenytársakat is beengedtek volna a repülőterekre.

Siim Kallas közlekedési EU-biztos korábban azt mondta, a reformtervezet különböző ösztönzőkkel próbálná arra sarkallni a szolgáltatókat arra, hogy mégis adják el a felesleges slotjaikat. A Bizottság szerint így nagyobb versenyre, következésképpen magasabb színvonalú szolgáltatásokra és alacsonyabb repülőjegyárakra lehet majd számítani.

Az Európai Bizottság számításai szerint évente 24 millióval több utast tudnának fogadni a repülőterek pusztán a kapacitások hatékonyabb kihasználásával.

Az Európai Parlament közlekedési szakbizottságának vitáján elhangzott, hogy finoman szólva sem átlátható az a folyamat, ahogyan a repülőterek üzletelnek a légitársaságokkal.

„Az az érzésem, hogy a piacot felosztotta egymás között néhány nagy cég, és így a kisebb, de jó minőségű szolgáltatást nyújtó légitársaságok nem férkőzhetnek a nagyobb, elérhetőbb repülőterekhez” – mondta a reformmal kapcsolatos parlamenti jelentés készítője. Az olasz liberális Giommaria Uggias nagyobb piaci átláthatóság megteremtését célzó jogszabályi rendelkezéseket kért a Bizottságtól, emellett a slotok elosztásáért felelős testületek nagyobb függetlenségét is elengedhetetlennek nevezte.

A képviselő szerint szükségesnek nevezte a slotok jogszabályi definíciójának pontosítását is, amelyet szerinte most sokan eltérően értlemeznek, ezáltal a rendszer működése és széttöredezett.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek