COP26: viták helyett tények és számok

Moszkva elutasította szerdán Joe Biden Vlagyimir Putyinnak címzett előző napi bírálatát, amelyben az amerikai elnök azt kifogásolta, hogy orosz kollégája nem jelent meg a glasgow-i klímacsúcson, és országa nem járult hozzá kellőképpen a nemzetközi konferencia sikeréhez. Hszi Csin-ping sincs ott, pedig Kína messze a legnagyobb szennyező a világon. 

Joe Biden, az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezménye Glasgow-ban zajló 26. ülésének (COP26) második napján azt mondta, Kína nagy hibát követett el azzal, hogy nem vett részt csúcsszinten a rendezvényen. Hozzátette, hogy ugyanezt elmondhatja Oroszországról is.

„A tundra ég, a szó szoros értelmében ég. Náluk komoly, nagyon komoly éghajlatváltozási probléma van, de ők hallgatnak, amikor szóba kerül, hogy ezzel valamit tenni kell” – mondta Biden.

Az Interfax szerint Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője erre reagálva megjegyezte, hogy nemcsak a tundra ég, erdőtüzek vannak Kaliforniában, Törökországban és más országokban is, és mindez ugyanannak a klímaváltozásnak a következménye, amellyel Oroszország szembesül. Sőt – tette hozzá Peszkov – bizonyos tekintetben Oroszország még súlyosabb éghajlatváltozási problémákkal szembesül.

A vitákon, évtizedes vállalásokon, és annak kijelentésén túl, hogy valamit tenni kell, azonban mindeddig szinte semmi nem történt az utóbbi években annak érdekében, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás valóban csökkenjen. Ehhez elég megnézni, hogyan alakult a CO2-kibocsátás a Párizsi klímaegyezmény elfogadása óta.

A Guardian egy friss elemzésében abból a szempontból közelítette meg a kérdést, hogy az egyes nagyobb kibocsátó országok mennyiben felelnek meg a klímacéloknak és jelenleg milyen arányban használnak fosszilis, illetve megújuló energiát. Az adatokat négy csoportra bontották:

  • Üvegházhatású gázok kibocsátása összesen (tonna)
  • Üvegházhatású gázok kibocsátása egy lakosra vetítve
  • Megújuló energiák aránya a jelenlegi energiamixben
  • Nettó zéró kibocsátás elérésének céldátuma

Alább pedig az országkártyák:

https://www.instagram.com/p/CVyT8YLIwF1/

Jeles értékelést semelyik ország nem kapott, Oroszországnak és Szaúd-Arábiának viszont kiosztottak egy-egy elégtelent. A közel-keleti országban a megújuló energiaforrások aránya éppen nulla (van elég olaj), és zéró kibocsátási célt sem jelöltek meg, pedig a 2060-as célt még Kína is bevállalta – igaz, azt is kijelentették, hogy 2030-ig még nőni fog a károsanyag-kibocsátásuk, 2026-ig pedig a jelenleginél is több szenet fognak kitermelni. Oroszország részéről hivatalos vállalás a Guardian összefoglalója szerint még nincs, de Vlagyimir Putyin októberben bejelentette, hogy Oroszország 2060-ra tervezi elérni a karbonsemlegességet.

A legnagyobb kibocsátók persze nem meglepő módon Kína és az Egyesült Államok, előbbi nettó kibocsátásban (12,3 millió tonna), utóbbi pedig egy főre eső kibocsátásban (19,77 tonna / fő) végzett „az élen”.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Guardian / MTI / Kitekintő
Szemlézte: Lazók Rómeó

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »