Késik az új autók forgalomba helyezése az új WLTP-szabvány miatt

Szeptember elsejétől már csak a valós üzemi terhelést a korábbi eljárásnál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) károsanyag-kibocsátási teszten átesett új gépjármű modelleket lehet forgalomba helyezni az EU-ban.

A WLTP számos pontban eltér elődjétől, a kilencvenes évek elején bevezetett NEDC (New European Driving Cycle) mérési eljárástól, maga a procedúra tíz perccel tovább tart, a korábbinak több mint a dupláját, 23,25 kilométeres táv megtételét modellezi és a mérés során elért legnagyobb sebesség is változik, az eddigi 120 km/h helyett 131 km/h óra.

Mivel az engedélyezés az új rendszerben már nem a jármű gyártójánál történik, hanem a feladat elvégzésére jogosult intézeteknél, az új járművek forgalomba helyezésénél késedelmek alakultak ki Európában, ugyanis a mérőállomások már hosszú időre előre le vannak foglalva.

Ráadásul a kereskedők az egyes újabb modellvariációk pontos áráról sem tudják előre tájékoztatni a vásárlókat, ugyanis minden egyes modell különböző felszerelésű, eltérő variánsait ismételten méréseknek kell alávetni. A jármű fogyasztása alapján kalkulált adót az első forgalomba helyezéskor kell fizetni, annak pontos összegét pedig a fogyasztással szorosan korreláló szén-dioxid-kibocsátás alapján kalkulálják.

A Welt am Sonntag lap egy augusztus eleji beszámolója szerint a Volkswagennek például nagyjából 260 modellvariációt kell még levizsgáztatnia és engedélyeztetnie. A névadó Volkswagen márka esetében még csak 4 modellhez, az Audinál 7 modellhez szerezték meg az engedélyt, így a VW-csoport áll a leggyengébben a német autógyártók közül – emelte ki a Welt am Sonntag, hozzátéve, hogy a BMW-nél és a Mercedesnél egyaránt száznál is több modellt vizsgáztattak már le.

A lap beszámolója szerint a Volkswagennél az augusztus eleji állás szerint nagyjából 250 ezer új modell halmozódhatott fel, amelyeket nem tudnak értékesíteni, mert még nem szerezték meg a szeptembertől kötelező új típusengedélyt.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/dpa

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »