Bírósági ügy lesz az új brit útlevelek gyártásából

Sajtókampány, politikai nyomásgyakorlás és jogorvoslati kezdeményezés indult annak érdekében, hogy a brit kormány a belügyminisztérium közbeszerzési döntését megváltoztatva ne Franciaországban, hanem Nagy-Britanniában gyártassa a brit EU-tagság megszűnése után újból meghonosítandó hagyományos kék brit útlevelet.

A brit belügyminisztérium karácsony előtt jelentette be, hogy várhatóan 2019 októberétől ismét a régi formátumú kék brit útlevél kerül forgalomba a jelenlegi bordó helyett.

A tárca azonban komoly felzúdulást keltett azzal a minapi bejelentéssel, hogy a régi-új kék útleveleket a Gemalto nevű francia-holland vállalat fogja gyártani Franciaországban. 

A Daily Mail című konzervatív, erőteljesen EU-szkeptikus irányzatú brit tömeglap kampányt indított a döntés megváltoztatására, és az online petíciót keddig 272 ezren írták alá.

A brit útlevelek jelenlegi gyártója, az 1821-ben alapított, angliai székhelyű De La Rue – amely bankjegyek, útlevelek és egyéb biztonsági nyomtatványok előállítására szakosodott – kedden bejelentette, hogy bíróságon támadja meg a belügyminisztérium döntését, a cég véleménye szerint ugyanis a Gemalto a költségeket sem fedező árajánlattal nyerte el a 11 évre szóló, 490 millió fontos megbízást.

A De La Rue keddi közleményében elismerte, hogy nem az övé volt a legolcsóbb ajánlat, véleménye szerint viszont a piac ismeretéből adódóan a legmagasabb minőségű és technikailag a legszigorúbb biztonsági szabványoknak megfelelő pályázatot nyújtotta be. A belügyminisztérium érvelése szerint a francia-holland cégnek adott megbízás 120 millió font megtakarítást jelent a szerződés 11 évi futamideje alatt.

Nagy-Britanniában 1988 óta bocsátanak ki bordó útleveleket az akkori Európai Gazdasági Közösség iránymutatása alapján, de ez valójában soha nem volt kötelező, csak ajánlásként fogalmazódott meg a színharmonizálás a közösségen belüli utazás és az útiokmányok ellenőrzésének megkönnyítése végett.

London nem lépett be az uniós belső határellenőrzést lebontó schengeni övezetbe, Nagy-Britanniában ugyanakkor személyi igazolvány sem létezik, így az útlevél továbbra is a brit állampolgárok elsődleges útiokmánya az EU-n belüli utazásokhoz.

Forrás: MTI

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »