Mégsem olyan biztos a belsőégésű motorok 2035-ös tiltása

Németország és Olaszország azzal fenyegetőzik, hogy megakadályozza az új, belső égésű motorral hajtott autókra vonatkozó európai uniós tilalom végleges elfogadását, mert nem kaptak javaslatot a szintetikus üzemanyagok használatára vonatkozóan.

Az olasz és a német kormány azt követeli, hogy az EU végrehajtó szerve terjesszen elő egy olyan, korábban megígért javaslatot, amely mentességet adna a klímasemleges, szintetikus üzemanyagokat használó járműveknek. Lengyelország és Magyarország is jelezte, hogy ellenzi a tervet, amely előírja az autógyártók számára, hogy 2035-re elérjék a nulla kibocsátási célt.

A tagállamok tavaly ideiglenesen megállapodtak a javaslatról, de már akkor is bekerült a szövegezésbe egy kibúvó, miszerint 2026-ban gyakorlatilag a teljes intézkedési csomagot felülvizsgálják, és áttekintik, hogy halad az elektromos átállás. Ennek keretében pedig a következők történhetnek:

  • A feljebb említett 55%-os kibocsátás-csökkentési célt kitolhatják, hogy több időt adjanak a gyártóknak az átállásra
  • A 2035-os kivezetési dátumot is kitolhatják
  • Franciaország azt szorgalmazza, hogy a plug-in hibrideket, azaz tölthető hibrideket 2035 után is forgalmazhassák
  • Németország pedig a hagyományos belső égésű motorok szintetikus üzemanyaggal történő működtetésében látja a kiutat

Utóbbira nem kaptak még konkrét javaslatot a németek az Európai Bizottságtól, Volker Wissing német közlekedési miniszter pedig szerdán közölte, hogy mivel a Bizottság nem adta át javaslatát, így a berlini kormány az uniós kormányminiszterek március 7-én esedékes zárószavazásán nem tudja jóváhagyni a szélesebb körű tervet.

A törvényhozók és a tagállamok között létrejött megállapodás ilyen késői szakaszban történő felülbírálása valószínűleg politikai felfordulást  okozna, mivel a jövő heti szavazást általános esetben már csak formalitásnak tekintenék. Ez viszont most más helyzet, aminek eredményeképpen az uniós tisztviselők szerdán  – azaz ma – esedékes előzetes szavazását péntekre halasztották.

„Szükségünk van az e-üzemanyagokra, mivel nincs más alternatíva, ha klímasemleges módon akarjuk üzemeltetni járműparkunkat” – mondta Wissing az ARD közszolgálati televíziónak adott interjújában.

„Aki komolyan gondolja a klímasemleges mobilitást, annak minden technológiai lehetőséget nyitva kell tartania és ki is kell használnia azokat. Nem értem ezt a harcot az autók ellen, és azt, hogy miért akarnak betiltani bizonyos technológiákat” – tette hozzá.

A német autóipar az ország gazdaságának nagyjából 5 százalékát teszi ki, és több mint 800 ezer embert foglalkoztat. Az ágazatban számos speciális alkatrészgyártó működik, amelyek több mint egy évszázad alatt fejlődtek ki, és olyan autógyártóknak szállítanak alkatrészeket belső égésű motorral hajtott autóikhoz, mint a BMW, a Mercedes Benz és a Volkswagen.

Olaszországban az autóipar mintegy 8,5 százalékkal járul hozzá a gazdasághoz, és mintegy negyedmillió munkavállalót foglalkoztat. A Giorgia Meloni vezette olasz jobboldali kormány régóta kritikusan viszonyul az új, belső égésű motorral hajtott autók betiltására irányuló tervekhez.

Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes és közlekedési miniszter szerint egy ilyen tervnek „semmi értelme”, és munkahelyek ezreit veszélyezteti.

„A belsőégésű motorokkal kompatibilis tiszta üzemanyagok használata lehetővé teszi a zöld átmenet folytatását anélkül, hogy az a polgárokat sújtó gazdasági következményekkel járna” – áll a környezetvédelmi minisztérium keddi római közleményében.

Forrás: Automotive News Europe

Hozzászólások ()

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »