Bár még két hét sem telt el azóta, hogy az EU jóváhagyta a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítésének 2035-től történő megszüntetését, Thierry Breton, az EU belső piacért felelős biztosa szerint az autógyártóknak folytatniuk kellene a hagyományos motorok gyártását, hogy minőségi munkahelyeket biztosítsanak és exportképesek maradjanak.
Az október 27-én elfogadott uniós javaslat bár azt célozza, hogy 2035-től ne lehessen olyan új autót forgalomba helyezni az Európai Unió országaiban, melyet benzin- vagy dízelüzemű motorral szereltek, két fontos kitételt is tartalmaz, melyek közül az egyik gyorsítaná az átállást, a másik viszont szükség esetén teret ad a „visszavonulásra”.
Az előbbi azt mondja ki, hogy az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátását 2030-tól 55%-kal kell csökkenteni a 2021-es szinthez képest, ami jóval szigorúbb követelmény, mint a korábban hangoztatott -37,5%-os érték. Ez tehát arra ösztönzi a gyártókat, hogy gyorsítsák az elektromos technológiákra történő átállást.
A másik oldalon viszont bekerült a szövegbe (egy nem is olyan apró) kiskapu: mégpedig az, hogy 2026-ban gyakorlatilag a teljes intézkedési csomagot felülvizsgálják, és áttekintik, hogy halad az elektromos átállás.
Ennek keretében pedig a következők történhetnek:
- A feljebb említett 55%-os kibocsátás-csökkentési célt kitolhatják, hogy több időt adjanak a gyártóknak az átállásra
- A 2035-os kivezetési dátumot is kitolhatják
- Franciaország azt szorgalmazza, hogy a plug-in hibrideket, azaz tölthető hibrideket 2035 után is forgalmazhassák
- Németország pedig a hagyományos belső égésű motorok szintetikus üzemanyaggal történő működtetésében látja a kiutat
Thierry Breton mindezt megerősítve a töltőinfrastruktúra hiányára és az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok ellátási nehézségeire mutatott rá és kijelentette:
„A 2026-os felülvizsgálati időponthoz tabuk nélkül kell közelítenünk.”
Ahhoz, hogy a jelenleg eladott hagyományos új autók eladását elektromos autókkal váltsuk fel, 2030-ra 15-ször több lítiumra, négyszer több kobaltra, négyszer több grafitra és háromszor több nikkelre lesz szükségünk” – mondta Breton. „Tehát óriási nyersanyag-fogyasztásunk lesz, és mindezt tanulmányoznunk kell”.
Ráadásul az elektromos járművek gyártására történő átállás során az autóipar által jelenleg biztosított mintegy 13 millió munkahelyből körülbelül 600 ezer meg fog szűnni.
Forrás: Politico / Automotive News Europe