Kínában egyre vadabb az elektromos autók árversenye

Globálisan is komoly átrendeződés figyelhető meg az elektromos autók piacán, de talán Kínában – a világ legnagyobb autópiacán – durvult el leginkább az árverseny, ahol számos hazai gyártó küzd a nagy külföldi autógyártók ellen a piaci részesedésért.

Úgy tűnik, a hosszabb távú várakozásoknak megfelelően valóban egyre kisebb lesz a hagyományos meghajtású és az elektromos autók közötti árkülönbség, ugyanis míg a benzin vagy dízelmotorral szerelt modellek az utóbbi évek során egyre drágábbak lettek, az EV piacon megindult az árcsökkenés.

Ez a friss árverseny már Magyarországon is érezhető, a Tesla éppen múlt héten csökkentette eladási árait hazánkban, nem is kevéssel. A Model Y ára például 5 millió forinttal, azaz éppen 20%-kal csökkent. Magyarország azonban pici piac, a globális folyamatokra nincs hatása, ebben az esetben mindössze haszonélvezője a világpiac változásának.

Kínából indult

Kína viszont más kategória, a világ legnagyobb autópiaca, ahol a globális márkák is jelen vannak, de rengeteg hazai gyártó támaszt nekik konkurenciát. A sok konkurens modell és azok versenyképes árazása csökkenti a globális márkák eladási számait, emiatt pedig több cég úgy döntött, hogy a profithányadot csökkentve is szeretnének piaci részesedéshez jutni.

A Mercedes-Benz ezt a kialakuló trendet már novemberben nyilvánosan elismerte, és masszív árcsökkentésekkel reagált. Az S-osztály elektromos megfelelőjének, az EQS-nek az árát Kínában 1,19 millió jüanról 956 ezer jüanra csökkentette, ami mintegy 33 ezer dolláros (!) – több mint 12 millió forintos – vágás volt, de az EQE modell árát is körülbelül 10%-kal csökkentették.

Hasonló okokból, az eladások döcögése miatt kezdte el olcsóbban adni autóit a Tesla is januártól – a Tesla ráadásul az árcsökkentést kiterjesztette az Egyesült Államokra és Európára is, így az olcsóbb modelljei már beleférnek az USA-ban és Franciaországban elindított támogatási programokba is.

A legfrissebb jelentkező pedig a kínai Xpeng. Mivel ez a gyártó sem szeretett volna lemaradni, meghajolt az elektromos járművek piacán egyre erősödő árháború előtt, és a Tesla árcsökkentése után a G3i alapmodelljének árát 168 900 jüanról 148 900 jüanra vitte le. Ez dollárra átszámolva mindössze 22 ezer dollár, tehát már bőven odaér a hagyományos meghajtású autók árszintjére. Tegyük hozzá, hogy a G3i egy közel 4,5 méteres SU 520 km-es hatótávval, tehát nem egy elektromos miniautó.

Ráadásul a méretei és hatótávja alapján a Tesla Model S versenytársának számító P7 szedán sem sokkal drágább, az árcsökkentés után 249 900 jüant kérnek egy ilyen modellért, ami átszámítva mintegy 37 500 dollárt tesz ki – ez nem sokkal több, mint amennyivel a Mercedes csökkentette az EQS modellje árát.

Forrás: Automotive News / Kitekintő

Hozzászólások ()

Friss hírek

Méretet vált a Fiat Panda

A Fiat elhagyja a miniautók szegmensét, és a korábbinál nagyobb autókkal újítja meg kínálatát, melyeket belsőégésű motorral és teljesen elektromos hajtásláncokkal fognak értékesíteni. 

Read More »