Bár most tele vannak az európai gáztározók, a jövő év kemény lesz

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy bár Európa gáztározói erre a télre majdnem megteltek, a következő tél jelentős kihívást jelenthet.

Fatih Birol a finn gazdasági tanács ülését követően kérdésekre válaszolva közölte, hogy Európában a gáztározók közel 90%-a megtelt.

„Nem állunk rosszul, és arra számítok, hogy amennyiben nem lesznek politikai és technikai meglepetések, illetve ha a tél normális tél lesz, akkor Európa átvészelheti. Igaz, itt-ott néhány horzsolással, de eljuthatunk február-márciusig” – fogalmazott.

„Ugyanakkor jobban örültem volna, ha az európai országok sokkal gyorsabban reagálnak az ajánlásainkra” – tette hozzá újságíróknak, utalva az IEA – még márciusban kiadott – 10 pontos tervére, amely arra vonatkozólag fogalmaz meg ajánlásokat, hogy miként lehetne csökkenteni Európa függőségét az orosz gáztól.

2023 tele a nagy kérdőjel

Ez eddig rendben is van, viszont márciusra a tárolási szintek valószínűleg 25 és 30% közé esnek vissza. „A kérdés tehát az, hogy hogyan jutunk el a 25 vagy 30%-ról még egyszer, 2023 telére 80-90%-ra?”.

„Ami ezúttal segített, az az, hogy az elmúlt hónapokban még mindig érkezett némi gáz Oroszországból” – mondta. Emellett Kína „kevesebbet importált, mint amennyit egyébként szokott”. Birol ezt az ázsiai óriás „szokatlanul lassú gazdasági teljesítményével” magyarázta.

Az IEA vezetője szerint 2023-ban ez a forgatókönyv – különösen Kína tekintetében – jelentősen változhat. „Jövőre, ha a kínai gázimport ismét növekedésnek indul a gazdaság visszatérésével, akkor márciustól a következő télig meglehetősen nehéz néhány hónap elé nézünk. Ez a tél tehát embert próbáló lesz, de a következő tél még keményebb lehet” – magyarázta, hozzátéve, hogy az utóbbira már most meg kell kezdeni a felkészülést.

Birol megjegyzései rendkívül aggasztóak egy olyan időszakban, amikor Európa az egyre bizonytalanabb energiaellátás biztosításán fáradozik. Bár az Eurostat adatai szerint tavaly Oroszország volt az EU legnagyobb kőolaj- és földgázszállítója, az IEA hétfőn közzétett jelentésében azt írta, hogy miután Moszkva jelentősen visszafogta az Európába irányuló földgáz szállítását, a piaci árak magasra emelkedtek, felborult a kereskedelmi forgalom és akut üzemanyaghiány alakult ki egyes feltörekvő és fejlődő gazdaságokban, így szinte borítékolható, hogy a szűkös piaci ellátás még 2023-ban is fennmarad.

„A jelenlegi helyzetben nem zárható ki az Európai Unióba irányuló orosz vezetékes gázszállítások teljes leállítása a 2022/23-as fűtési szezon előtt, amikor az európai gázpiac a legsebezhetőbb” – írja a jelentés.

  • Kapcsolódó cikkeink:

A legkézenfekvőbb alternatívát még mindig a fosszilis tüzelőanyagok jelentik

Úgy tűnik, az európai országok átmenetileg félretették a környezetvédelmi célokat, lévén kétségbeesetten próbálják felhalmozni például a szenet és újraindítani a leállított szénerőműveket, hogy felkészüljenek a nehéz télre. Az európai kormányok szerint ez átmeneti változás, bár minden annak a függvénye, hogy meddig húzódik az energiaválság. A szén iránti kereslet növekedésének egyébként sokan örülnek, az európai vevők ugyanis most hajlandóak kifizetni a legmagasabb árat a gyakran távoli bányákból – például Tanzániából, Botswanából vagy Madagaszkárról – származó szénért. (Erről itt írtunk bővebben: Szénlázban ég Európa az energiaválság miatt)

A helyzet súlyosságát jelzi, hogy az Orsted energiaipari vállalat nemrégiben bejelentette: folytatja vagy újraindítja három fosszilis tüzelőanyaggal működő létesítményét, miután a dán hatóságok erre kötelezték. A hétvégén kiadott közleményében az Orsted – amelynek legnagyobb részvényese a dán állam – azt mondta, hogy az utasításra „a dániai villamosenergia-ellátás biztonsága érdekében” került sor.

Néhány nappal az Orsted bejelentése előtt egy másik nagy európai energetikai vállalat, a német RWE közölte, hogy három lignit- vagy barnaszén-egységét „ideiglenesen visszavezeti a villamosenergia-piacra, hogy erősítse az ellátás biztonságát és gázt takarítson meg az energiatermelésben”.

Forrás: CNBC / Kitekintő

Hozzászólások ()

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »