A tanzániai Mtwara tavaly év végéig főként kesudióval kereskedett, most azonban kikötője szénnel megrakodott hajókkal van tele, mivel Oroszország ukrajnai inváziója miatt világszerte versenyfutás kezdődött a környezetszennyező tüzelőanyagért – írja elemzésében a Reuters.
Tanzánia hagyományosan csak a szomszédos kelet-afrikai országokba exportál szenet; ennél messzebbi szállításról eddig szó sem lehetett, mivel a nyersanyagot több mint 600 km-re kellett volna fuvarozni a délnyugati bányákból Mtwarába, a legközelebbi indiai-óceáni kikötőbe. Nos, úgy tűnik, az egyre inkább elharapódzó európai energiaválság mindezt megváltoztatja.
A háború következtében a villamosenergia előállítására használt termikus szén ára rekordszintre ugrott, miután számos európai ország elvesztette a hozzáférést a legfontosabb beszállítójától, Oroszországtól származó földgáz- és szénforrásokhoz.
A helyzet odáig vezetett, hogy az európai vevők most hajlandóak kifizetni a legmagasabb árat a gyakran távoli bányákból – például Tanzániából, Botswanából vagy Madagaszkárról – származó szénért. „Európa más vevőkkel versenyez, és az alternatíva, ami a gáz, még drágább. Európának muszáj lesz szenet beszereznie, ezért a jövőben komoly szállítások fognak érkezni Kolumbiából, Dél-Afrikából és még távolabbról is” – magyarázta Jan Dieleman, a Cargill nyersanyagkereskedő vállalat tengeri szállítási részlegének elnöke. A cég egyébként a júniustól augusztusig tartó időszakban 9 millió tonna szenet szállított világszerte, szemben az egy évvel korábbi 7 millió tonnával.
Noha a geopolitikai széljárás megváltozása esetén a lehetőség igen kérészéletű lehet, néhány nagy szénkészlettel rendelkező ország úgy látja, hogy a megkereshető haszon túl jó lehetőség ahhoz, hogy elszalasszák. Mi sem jobb bizonyíték erre, minthogy az ausztráliai Newcastle kikötőjében – amely globális referenciaértéket képvisel – szeptember 16-án tonnánként 429 dolláron kereskedtek a termikus szénnel, ami alig marad el a márciusi 483,50 dolláros történelmi rekordtól, és többszöröse a tavaly ilyenkor mért 176 dollár/tonna körüli árnak.
Egy kikötői tisztviselő szerint Mtwarából tavaly november óta 13 szénnel megrakodott hajó indult útnak, melyek közül az utolsó a múlt héten egy 34 529 tonnás szállítmányt vitt Franciaországba. A Shipfix tengeri és áruforgalmi adatszolgáltató elemzése szerint június vége óta 57 rakománymegrendelés érkezett a tanzániai szén szállítására, míg tavaly ugyanebben az időszakban mindössze kettő.
A Braemar hajózási ügynökség elemzése szerint a nemzetközi tengeri szénkereskedelem júliusban elérte a 97,8 millió tonnát, ami rekordnak számít. Augusztusban a mennyiség 89 millió tonnára esett vissza, ami leginkább a legnagyobb termelő, Ausztrália exportzavarai miatt történt.
A helyzet nyertesei
Tanzánia arra számít, hogy a szénexport idén megduplázódik, körülbelül 696 773 tonnára, miközben a termelés 50%-kal mintegy 1 364 707 tonnára nő – közölte az ország bányászati bizottsága a Reuters-szel. A kormány a kivitel megugrásából származó jelentős adóbevételeket felhasználva fontolgatja egy vasútvonal építését, amely a széntermelő Ruvuma régiót kötné össze Mtwarával.
A hírügynökség által vizsgált kereskedelmi adatok szerint a tanzániai székhelyű Ruvuma Coal bányavállalat november óta legalább 400 ezer tonna szenet exportált olyan országokba, mint Hollandia, Franciaország és India.
Hasonlóképpen, a tengerparttal nem rendelkező Botswanában korábban elképzelhetetlen volt a szén tengeri piacon történő értékesítése, mivel a legtöbb export a szomszédos Dél-Afrikába, Namíbiába és Zimbabwébe irányult. „Korábban lehetetlen lett volna megoldani a logisztikát, a jelenlegi árak mellett azonban működőképesek vagyunk” – mondta Morné du Plessis, a botswanai székhelyű Minergy szénbányászati vállalat vezérigazgatója.
Madagaszkár, a világ legnagyobb vaníliaexportőre újonc lehet a globális szénpiacon; a madagaszkári szénbányászok az ország történetében először elindíthatják az exportot, az új belépőknek azonban fel kell készülniük a termelés vissza- vagy akár leállítására is, ha a piaci feltételek kedvezőtlenné válnak.
Mi lesz a környezettel?
Az Európai Unió által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából – amely országok hagyományosan az ázsiai piacokat látják el – behozott szén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt az Oroszország ukrajnai invázióját követő négy hónapban – derül ki az indiai Coalmint tanácsadó cég adataiból.
A gond csak az, hogy az újraéledő szénkereslet – amelyet az orosz energiáról leszokni igyekvő, ugyanakkor az áramárakat kordában tartó kormányok hajtanak – ütközik a legszennyezőbb fosszilis tüzelőanyagtól való elszakadásra irányuló klímavédelmi tervekkel.
Nos, úgy tűnik, az európai országok átmenetileg félretették a környezetvédelmi célokat, lévén kétségbeesetten próbálják felhalmozni a tüzelőanyagot és újraindítani a leállított szénerőműveket, hogy felkészüljenek a nehéz télre. „Az erős ösztönzők 25%-kal növelték a szén- és lignittermelést az egy évvel korábbi szinthez képest, annak ellenére, hogy az elmúlt három évben számos erőművet bezártak” – mondták Európáról a Bank of America elemzői.
Az európai kormányok szerint ez átmeneti változás, bár minden annak a függvénye, hogy meddig húzódik az energiaválság. Németország például már bejelentette, hogy az energiaellátás biztonsága érdekében elhalasztja néhány szénerőmű tervezett leállítását.
- Kapcsolódó cikkünk:
Forrás: Reuters / Kitekintő