Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója arra számít, hogy az autóipar elektromos járművekre történő átállása az elkövetkező években jelentős konszolidációra kényszeríti az autógyártókat és a beszállítókat.
Farley szerint a technológiákba való beruházáshoz szükséges hatalmas tőkeösszegek a kisebb cégek felvásárlására kényszerítik majd a nagyobb vállalatokat, és nyomást gyakorolnak az új elektromos járművekkel foglalkozó induló vállalkozásokra, amelyek már most is bajba kerülnek, mivel a finanszírozás elapad.
Elmondása szerint több felvásárlásra kerül majd sor, szemben a ma gyakoribb partnerségekkel vagy közös vállalkozásokkal. Szerinte a nagy múltú autógyártók és beszállítók „mindenképpen konszolidálódni fognak”.
Farley szerint az a piac, amelyre az EV (elektromos jármű) start-upok pályáznak, „nem elég nagy ahhoz, hogy igazolja az általuk elköltött tőkét vagy a cégek értékeltségét”.
Kínai autógyártók a láthatáron
Farley arra számít, hogy a kínai EV vállalatok előnyre tesznek szert az amerikai szereplőkkel szemben.
„Egy átrendeződés közeleg, és úgy érzem, hogy ez az átrendeződés sok új kínai szereplőnek fog kedvezni” – mondta, anélkül, hogy megnevezte volna az induló vállalkozásokat. A kínai EV-piac szereplői közül kiemelkedik a Nio, az XPeng és a Li Auto. Farley a General Motors, valamint a SAIC és a Wuling kínai autógyártók közös vállalkozásában készülő Hongguang Mini EV-t említette példaként egy olyan járműre, amelynek megépítése nem kerül sokba, mégis népszerű a fogyasztók körében. Kínában a lenti képen is szereplő apróság már tavaly ősszel is a legkelendőbb elektromos autó volt, megelőzve a Tesla Model 3-at.
Ahhoz, hogy az elektromos járművek megfizethetőbbé váljanak a fogyasztók számára, ugyanakkor a gyártóknak is nyereséget termeljenek, a Fordnak és más hagyományos autógyártóknak csökkenteniük kell a költségeket.
Farley elmondta, hogy a Ford becslései alapján a Tesla közvetlenül a fogyasztóknak szóló értékesítési modellje autónként 2000 dollárral kevesebbe kerül, mint amennyit a Ford a márkakereskedéseken keresztül történő értékesítésre költ. Farley támogatja, hogy az ügyfelek közvetlenül a vállalattól rendeljenek új személygépkocsikat és teherautókat, ahelyett, hogy egy kereskedőnél választanának egyet.
Nincs Super Bowl reklám
Farley, aki korábban marketingvezető volt, azt is kritizálta, hogy a Ford mennyi pénzt költ marketingre. A Tesla marketingstratégiájának elismeréseként azt mondta, nincs meggyőződve arról, hogy a hagyományos marketingre szükség van, ha a Ford megfelelően működteti az EV üzletágát.
Azt a pénzt jobban el lehetne költeni olyan ösztönzőkre és járműfrissítésekre, amelyek segítenek az ügyfelek megtartásában – mondta. Példaként említette az EV-k „születésnapját”, amely a jármű részleteit és egyéb ellenőrzéseket tartalmazna.
„Ilyen dolgokat kellene csinálnunk Super Bowl-reklámok helyett” – mondta. „Ha valaha is látják, hogy a Ford elektromos autót reklámoz a Super Bowlon, adják el a részvényeket”.
A megjegyzések azután hangzottak el, hogy több autógyártó, köztük a GM, a Nissan és a Polestar is elektromos járműveket bemutató Super Bowl-reklámokat futtatott.
Forrás: CNBC