Németország adócsökkentéssel harcol a magas üzemanyagárak ellen

Németországban az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentését vezették be három hónapos időtartamra. Az intézkedés hatására – amelyet az Ukrajna elleni orosz támadás révén felgyorsult drágulás ellensúlyozására vezettek be – szerdán jelentősen csökkent az üzemanyagok ára Németországban.

A német autósok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) adatai szerint a Super-E10 típusú benzinért literenként országszerte átlagosan 1,881 eurót kellett fizetni szerdán a kutaknál. Ez 27 centes csökkenés az egy nappal korábbi 2,151 euróhoz képest. A dízel ára átlagosan 1,941 euró volt, 10,3 centtel csökkent a keddi 2,044 euróhoz viszonyítva.

Az árak így „a vártnál hamarabb” mérséklődtek – áll az ADAC közleményében, amelyben az egyesület vezetője, Gerhard Hillebrand hangsúlyozta: elvárják a kereskedőktől, hogy az adócsökkentést teljes egészében érvényesítsék a fogyasztói árakban.

A független benzinkutak érdekképviselete (Bundesverband freier Tankstellen – bft) szerint az adócsökkentés „nagyrészt” eljut a fogyasztókhoz, de nem elég egyszerűen átállítani az ártáblákat. Arról is gondoskodni kell, hogy az olcsóbb üzemanyag gyorsan és megfelelő mennyiségben eljusson a töltőállomásokra a finomítókból és a tározókból.

Az üzemanyag árára rakodó úgynevezett energiaadó csökkentése három hónapig érvényes. A kormány számításai szerint a lépés azt eredményezi, hogy a szuperbenzin 35,2 centtel, a gázolaj pedig 16,7 centtel lesz olcsóbb literenként.

Arra nincsen szabály, hogy a töltőállomások üzemeltetői milyen mértékben adják tovább az adócsökkentést a vásárlóknak. Ugyancsak fontos tényező, hogy az üzemeltetők csak szerdától, a kedvezmény életbe lépésének napjától tudják beszerezni az olcsóbb üzemanyagot. Ez azt jelenti, hogy sok benzinkúton van még készleten korábban, a régi adókulccsal vásárolt üzemanyag.

Robert Habeck szövetségi gazdasági miniszter egy keddi nyilatkozatában kiemelte: a kormány is elvárja az ágazati szereplőktől, hogy a kedvezményt érvényesítsék áraikban, hiszen az adócsökkentéssel az emberek – és különösen az ingázók, a munkájuk miatt rendszeresen autózók – terheit próbálják mérsékelni.

A szövetségi versenyfelügyelet (Bundeskartellamt) vezetője, Andreas Mundt ugyancsak egy keddi nyilatkozatában rámutatott, hogy „nem lehet egyszerűen betiltani a magas, de még a nagyon magas árakat sem”, és a piaci szereplőket nem kötelezik jogi előírások arra, hogy érvényesítsék áraikban az adócsökkentést. Azonban a hatóság szoros figyelemmel követi az ágazat működését és az árak alakulását – fogalmazott.

Kedvezmények a tömegközlekedésben

Szintén szerdán lépett életbe az energia drágulásának ellensúlyozását szolgáló kormányzati támogatási programok egy további hangsúlyos eleme, amely a helyi és a regionális közösségi közlekedés költségét csökkenti.

Az ugyancsak három hónapig érvényes szabály szerint a helyi közlekedési vállalatoknál országszerte egységesen 9 euróba kerül a havi bérlet, és 9 eurós bérlettel lehet utazni a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is. Ez igen jelentős tehercsökkenés, tekintve, hogy például Berlinben eddig majdnem tízszer nagyobb összegbe, 86 euróba került a havi közlekedési bérlet.

A német sajtóban közölt összesítések szerint országszerte több mint hétmillió ilyen bérlet kelt el elővételben.

Németországban a háztartásoknak az energiahordozók világpiaci árának robbanásszerű emelkedése miatt az idén minden korábbinál többet kell fizetniük a fűtésért, az áramért és az üzemanyagért. A benzin és a dízel ára az idén lépte át először a literenkénti 2 eurós határt, míg tavaly tavasszal 1,30-1,40 euró körül volt.

Tovább növeli a lakosság terheit az évtizedek óta nem tapasztalt infláció, amelyet elsősorban szintén az ukrajnai háború révén zajló energiapiaci folyamatok határoznak meg. A fogyasztói árak éves szintű emelkedési üteme májusban 7,9 százalék volt; ez csaknem ötven éve, 1973-1974 tele óta a legmagasabb szint.

A kormány a leginkább rászorulók támogatására összpontosít. Az üzemanyag árára rakodó adóteher csökkentése és a 9 eurós bérlet mellett egy sor további intézkedést tettek; a szociális segélyben részesülők például az eddigi juttatásaikon felül egy 200 eurós, az álláskeresők pedig egy 100 eurós egyszeri támogatást kapnak az energiaköltségek emelkedésének enyhítésére.

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »