Orosz kőolajat szállító hajók biztosításának tilalmáról állapodott meg London és az Európai Unió – írta brit és uniós illetékeseket idézve a szerdai Financial Times. A londoni üzleti napilap hangsúlyozza: a megállapodás erőteljesen korlátozza Oroszország olajexportáló képességét, mivel kizárja Moszkvát a londoni Lloyd’s szindikált biztosítási piacról, amely évszázadok óta a globális tengerhajózás központi biztosítási intézménye.
A Brüsszelben zajló kétnapos EU-csúcsértekezlet első napján megállapodás született az Oroszországgal szembeni hatodik szankciócsomagról, amely megtiltja az orosz nyersolaj és a kőolajtermékek uniós importját, de a politikai megegyezés értelmében a csővezetéken szállított orosz nyersolajra ideiglenes kivétel érvényes.
A Financial Times szerdai beszámolója szerint ugyanakkor London bevonása nyitotta meg a lehetőséget az orosz tengeri olajszállításokra vonatkozó biztosítási tilalom elrendelése előtt. Ez sokkal kiterjedtebb következményekkel járhat az orosz olajexportra, és arra késztetheti Moszkvát, hogy kisebb, kevésbé fejlett piacokon keressen biztosítási lehetőségeket – írja a londoni üzleti napilap.
A Financial Times forrásai szerint Brüsszelt az a lehetőség is aggasztotta, hogy ha az Európai Unió egyedül cselekszik a biztosítási szankciók ügyében, azzal éppen a londoni biztosítási piacra terelne át még több üzleti tranzakciót. Az egyik idézett vezető EU-illetékes úgy fogalmazott, hogy ha London továbbra is kínálna biztosításokat, problémák merültek volna fel az egyenlő versenyfeltételekkel kapcsolatban, és így jelentős értékű megbízás áramlana át a londoni Lloyd’s-piacra.
A brit kormány már az Ukrajna elleni orosz invázió első napjaiban törvénytervezetet fogadtatott el, amelynek értelmében bűncselekménynek minősül orosz repülőgépek berepülése a brit légtérbe, illetve leszállásuk brit területen, orosz tulajdonú hajók pedig nem köthetnek ki Nagy-Britanniában. London korábbi szankciói között szerepelt az orosz gazdaságba irányuló brit befektetések, az orosz vállalatoknak nyújtott pénzügyi szolgáltatások, valamint a kőolajfinomítókban használatos alapvető fontosságú berendezések és katalizátorok oroszországi exportjának teljes tilalma is.
Ezek a brit kormány önálló lépései voltak, de az a döntés, hogy kizárják az orosz exportolajat szállító hajókat a londoni biztosítási piacról, az Európai Unióval közösen, az EU-val egyeztetve született.
Forrás: MTI