Az elmúlt években az amerikai autópiacon a Teslát az elektromos autózással azonosították. 2020-ban piaci részesedése ebben a szegmensben 79%-os volt az Egyesült Államokban – ami egyetlen autógyártótól szinte hihetetlen adat. Az IHS markit elemzése szerint azonban ez az állapot nem tart örökké.
A teljes képhez két fontos tényezőt kell figyelembe vennünk: az egyik, hogy az EV piac mérete az ezt övező óriási hype és sajtóvisszhang ellenére az Egyesült Államokban még nagyon pici. Az iparági becslések szerint 2021-ben a teljes autópiac eladásainak kevesebb mint 4%-át adják az elektromos modellek. és ebbe már beleszámolják a plug-in hybrideket is, amik nem tekinthetők a Teslák közvetlen konkurenseinek. Ha kizárólag a tisztán elektromos járművek részesedését nézzük, az mindössze 2,6%.
A másik fontos tényező pedig az, hogy a konkurens autógyártók is megkezdték fejlesztéseiket, milliárdokat fektettek az elektromos üzletágba és ennek köszönhetően az idei évben már piacra kerültek olyan teljes értékű elektromos modellek, mint a Volkswagen ID.4 vagy a Ford Mustang Mach-E – és ezek még csak a bevezető modellek voltak, folyamatosan érkezni fognak az újabb elektromos konkurensek mind az európai prémiumgyártóktól (Mercedes, BMW, Audi), mind a nagy amerikai autógyáraktól.
És bár a fent említett ID.4 és Mach-E értékesítése 2021-ben még csak az év egy részében folyt, becslések szerint a Tesla piaci részesedése 2021-ben 56%-osra csökken. Ez persze még mindig óriási szám, de kérdéses, hogy ezt a dominanciát meddig tudja megtartani a gyártó.
Lassú az átállás
Arra, hogy az amerikai autópiacon meddig tart majd az elektromos átállás, többféle becslés létezik, de egyik sem jelez túlságosan gyors folyamatot. Az LMC Automotive várakozásai szerint 2030-ra a teljes amerikai autópiac 34,2% adják majd az elektromos vagy hibrid modellek, melyből a tisztán elektromos autók részaránya 30,1% lesz. Az AutoForecast Solutions pesszimistább becslése szerint 2030-ra csak 23%-ot ér el az elektromos hajtással rendelkező járművek eladási aránya és ebből 18,6%-ot tesznek majd ki a teljesen elektromos autók és teherautók.
Az IHS Markit viszont jóval optimistább, ők az elektromos vagy hibrid modellek 40%-os piaci részesedésével számolnak 2030-ban, Joe Biden pedig még augusztusban fogalmazta meg azt a célt, hogy 2030-ra minden második Egyesült Államokban eladott autó rendelkezzen elektromos hajtással. Ezt elnöki rendeletbe is foglalta – igaz, nem kötelező elvként, hanem ajánlásként fogalmazta meg az 50%-os célt, ami azonban sokak számára irreálisnak tűnik.
Az AutoForecast Solutions elnökhelyettese, Sam Fiorani így nyilatkozott:
A Tesla részesedése csökkenni fog
A Teslára vonatkozóan pedig az IHS Markit társigazgatója, Michael Fiske fogalmazott meg határozott véleményt:
Az IHS várakozásai szerint 2025-ben a Tesla részesedése az amerikai piacon már csak 20%-os lesz, az LMC Automotive pedig erre az évre várja azt, hogy a General Motors átvegye a Teslától az országban a legtöbb elektromos autót értékesítő vállalat címét.
Forrás: CNBC