Már csak pár évig tarthat a Tesla piaci dominanciája

Az elmúlt években az amerikai autópiacon a Teslát az elektromos autózással azonosították. 2020-ban piaci részesedése ebben a szegmensben 79%-os volt az Egyesült Államokban – ami egyetlen autógyártótól szinte hihetetlen adat. Az IHS markit elemzése szerint azonban ez az állapot nem tart örökké.

A teljes képhez két fontos tényezőt kell figyelembe vennünk: az egyik, hogy az EV piac mérete az ezt övező óriási hype és sajtóvisszhang ellenére az Egyesült Államokban még nagyon pici. Az iparági becslések szerint 2021-ben a teljes autópiac eladásainak kevesebb mint 4%-át adják az elektromos modellek. és ebbe már beleszámolják a plug-in hybrideket is, amik nem tekinthetők a Teslák közvetlen konkurenseinek. Ha kizárólag a tisztán elektromos járművek részesedését nézzük, az mindössze 2,6%.

A másik fontos tényező pedig az, hogy a konkurens autógyártók is megkezdték fejlesztéseiket, milliárdokat fektettek az elektromos üzletágba és ennek köszönhetően az idei évben már piacra kerültek olyan teljes értékű elektromos modellek, mint a Volkswagen ID.4 vagy a Ford Mustang Mach-E – és ezek még csak a bevezető modellek voltak, folyamatosan érkezni fognak az újabb elektromos konkurensek mind az európai prémiumgyártóktól (Mercedes, BMW, Audi), mind a nagy amerikai autógyáraktól.

És bár a fent említett ID.4 és Mach-E értékesítése 2021-ben még csak az év egy részében folyt, becslések szerint a Tesla piaci részesedése 2021-ben 56%-osra csökken. Ez persze még mindig óriási szám, de kérdéses, hogy ezt a dominanciát meddig tudja megtartani a gyártó.

Lassú az átállás

Arra, hogy az amerikai autópiacon meddig tart majd az elektromos átállás, többféle becslés létezik, de egyik sem jelez túlságosan gyors folyamatot. Az LMC Automotive várakozásai szerint 2030-ra a teljes amerikai autópiac 34,2% adják majd az elektromos vagy hibrid modellek, melyből a tisztán elektromos autók részaránya 30,1% lesz. Az AutoForecast Solutions pesszimistább becslése szerint 2030-ra csak 23%-ot ér el az elektromos hajtással rendelkező járművek eladási aránya és ebből 18,6%-ot tesznek majd ki a teljesen elektromos autók és teherautók.

Ha figyelembe vesszük, hogy a General Motors 2025-ben még a nagy benzinmotorok frissített változatait tervezi piacra dobni, akkor nem tűnik eltúlzottnak az AutoForecast Solutions pesszimizmusa.

A GM nem sieti el az elektromos átállást

Az IHS Markit viszont jóval optimistább, ők az elektromos vagy hibrid modellek 40%-os piaci részesedésével számolnak 2030-ban, Joe Biden pedig még augusztusban fogalmazta meg azt a célt, hogy 2030-ra minden második Egyesült Államokban eladott autó rendelkezzen elektromos hajtással. Ezt elnöki rendeletbe is foglalta – igaz, nem kötelező elvként, hanem ajánlásként fogalmazta meg az 50%-os célt, ami azonban sokak számára irreálisnak tűnik.

Az AutoForecast Solutions elnökhelyettese, Sam Fiorani így nyilatkozott:

„Nem fog megtörténni. Főleg azért, mert ez egy feltérképezetlen piac. Senki nem tudja igazán, mit rejt. Ha kivesszük a Teslát a képletből, a piac kevesebb mint 1%-a marad.”

A Tesla részesedése csökkenni fog

A Teslára vonatkozóan pedig az IHS Markit társigazgatója, Michael Fiske fogalmazott meg határozott véleményt:

„Egy növekedési szektorban elképesztő kihívás domináns piaci részesedést megtartani, iparágtól függetlenül. Ahogy egyre több meghatározó gyártó lép be ebbe a szegmensbe, a Tesla piaci részesedésének csökkennie kell.”

Az IHS várakozásai szerint 2025-ben a Tesla részesedése az amerikai piacon már csak 20%-os lesz, az LMC Automotive pedig erre az évre várja azt, hogy a General Motors átvegye a Teslától az országban a legtöbb elektromos autót értékesítő vállalat címét.

Forrás: CNBC

 

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »