A járvány óta először pozitív a német fogyasztói hangulatindex

A GfK gazdaságkutató intézet felmérésének kedden publikált eredménye szerint az októberi német fogyasztói hangulatindex +0,3 pontra emelkedett a szeptemberi -1,1 pontról, a várt csökkenés, -1,6 pont helyett. Az index legutóbb a koronavírus-válság kezdetén állt pozitív értéken.

A tavaly áprilisra vonatkozó index 2,3 pontot mutatott, majd májusra mínusz 23,1 pontra zuhant. Értéke -0,2 ponton augusztusban közelítette meg a nullát, majd az őszi-téli hónapokban az újabb korlátozások miatt ismét nagyot zuhant, az idén februárban egészen -15,5 pontig.

A szeptemberben végzett és októberre vonatkozó hangulati felmérésben az index emelkedéséhez elsősorban a jövedelmi várakozások javulása járult hozzá, de nagy szerepe volt benne a megtakarítási kényszerérzet enyhülésének is. Rolf Bürkl, a GfK fogyasztási felméréseket végző szakértője azonban megjegyzi:

“Azzal együtt is, hogy a hangulatindex a válság előtti tartományba emelkedett vissza, még korai lenne trendfordulóról beszélni. Minden azon múlik, hogy a fertőzésszám alakulásával összhangban a téli hónapokban milyen korlátozások válnak szükségessé.”

Aktív koronavírus-fertőzöttek számának alakulása Németországban. Forrás: Worldometers

Németországban meglehetősen erős a negyedik hullám, az ország közel 139 ezer aktív esettel jelenleg is a 15. legfertőzöttebb ország a világon – igaz, a fertőzöttség mértéke meg sem közelíti például Nagy-Britanniáét, ahol a németországinál 16 millióval kisebb lakosságszámra jut 1,34 millió aktív eset.

Forrás: MTI / GFK / Worldometers

Friss hírek