Az EB rábólintott az Air France mentőcsomagjára

Az Európai Bizottság gazdasági, szociális és környezetvédelmi intézkedésekért cserébe jóváhagyta kedden, hogy a francia állam 4 milliárd eurós támogatást nyújtson a koronavírus-járvány miatt jelentős veszteségeket elkönyvelt Air France légitársaságnak, és 30 százalékos részesedéssel a legfőbb részvényesévé váljon.

A francia légitársaság cserébe elfogadta, hogy a túlterhelt párizsi Orly repülőtéren átenged más légitársaságoknak olyan idősávokat, amelyek egy jelentős részét birtokolta a piacon. Ennek köszönhetően a konkurens társaságok lehetőséget kapnak, hogy bővítsék tevékenységüket a párizsi repülőtéren – jelezte Margrethe Vestager, az Európai Bizottság versenyjogért felelős ügyvezető alelnöke.

Bruno Le Maire francia gazdasági miniszter tájékoztatása szerint az Európai Bizottság által eredetileg igényelt 24 idősáv helyett 18-ban állapodtak meg. A légitársaság jelezte, hogy az Orly repülőtéren eddig rendelkezésre álló idősávok 5,5 százalékáról kell lemondania.

Az Air-France-KLM feltőkésítése – amelynek a francia állam eddig 14,3 százalékos tulajdonosa volt – úgy valósul meg, hogy a Franciaország által a légitársaságnak korábban nyújtott 7 milliárd eurós államilag garantált hitelből 3 milliárd euró hitel úgynevezett „hibrid tőkeeszközzé” alakul, miközben további egymilliárd euró erejéig új részvények kibocsátásával növelik a társaság törzstőkéjét.

Az Európai Bizottság szerint a francia állam tőkeinjekciója nem haladja meg azt a minimálisan szükséges összeget, amely szavatolja az Air France-KLM csoport túlélését, és helyreállítja azt a helyzetet, amely a járvány előtt jellemezte.

Az államnak azt is vállalnia kell, hogy hosszú távon csökkenti az immár 29,9 százalékossá vált tőkerészesedését a francia-holland holdingban, amely a 3 milliárd eurós összeg 100 százalékos visszatérítéséig nem fizethet osztalékot a részvényeseknek, az igazgatótanácsban pedig az Európai Bizottság egyik képviselője is helyet kap a megállapodás betartásának ellenőrzésére.

Az Air-France-KLM vezetősége üdvözölte a „kiegyensúlyozott megállapodást”, amely „jó hír az Air France csoportnak, miután ennek a műveletnek köszönhetően stabilizálható a vállalat pénzügyi helyzete elfogadható intézkedésekért cserébe” – jelezte Benjamin Smith vezérigazgató.

A feltőkésítésben csak a francia állam és az eddig 8,8 százalékos részesedéssel rendelkező China Eastern vesz részt, de a kínai társaság tulajdona 10 százalék alatt marad. A szintén 8,8 százalékkal rendelkező amerikai Delta Air Lines nem vesz részt a műveletben, miután az amerikai szabályozás számára ezt nem engedi.

A holland állam, amely 14 százalékos tulajdonnal rendelkezik, szintén kimarad a feltőkésítésből, miután külön tárgyalást folytat az Európai Bizottsággal a KLM-nek nyújtandó támogatásról. A holland állam Air France holdingban való részesedése viszont a mostani tranzakcióval csökkenni fog.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »