Tömeges modellváltás jöhet az autóiparban

Csökkenő piaci forgalom és nehezen felmérhető vásárlói preferenciák mellett kényszerülnek tömeges modellváltásra az autógyárak a jövőre életbe lépő szigorúbb emissziós normák miatt.

A jövő évtől a termékportfólióban szereplő modellek 95 százalékánál a jelenlegi 120,5 grammos átlagról kilométerenként 95 grammra kell csökkenteni a járművek szén-dioxid-kibocsátását. 2021-ben az EU-ban forgalomba helyezett új autók mindegyikének meg kell majd felelnie ennek az előírásnak, 2021 és 2030 között pedig további 37,5 százalékkal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást a 2007 és 2021 között megkövetelt 40 százalékos csökkentés után.

A jövő évtől életbe lépő alacsonyabb küszöb nem is jöhetne rosszabb időben az értékesítések csökkenésével küzdő autóiparnak, ráadásul a vásárlói preferenciák is egyre inkább a SUV modellek felé tolódnak el az alacsony fogyasztású dízel autóktól. Az autóipar azt már régen feladta, hogy enyhébb környezetvédelmi határértékeket alkudjon ki a politikai döntéshozóknál.

Herbert Diess, a Volkswagen konszern vezérigazgatója rámutatott: a zöld törekvésekkel összhangban meghozott korlátozások özöne is alátámasztja, hogy helyes döntés volt elindítaniuk a 80 milliárd eurós elektromos járműtechnológiai fejlesztési programjukat azzal a céllal, hogy a világ legnagyobb elektromos autógyártójává tegyék a konszernt. „Több más autógyár mellett még az elektromos autók gyártásában későn jövőnek számító Toyota is ráállt az elektromos technológiára” – mondta, hozzátéve, hogy „tehát igazunk volt”.

  • Kapcsolódó cikkeink:

„A környezetvédelmi előírásokat kielégítő autókat így 10 ezer euróval többe kerül megépíteni, ráadásul olyan modellekkel kell feltölteni a termékportfoliót, ami nem biztos, hogy kell majd a vásárlóknak” – mutatott rá a PSA egyik felsővezetője. „Egy robbanóelegy minden eleme egyszerre rendelkezésre áll” – tette hozzá.

Az autógyáraknak a határérték felett kibocsátott szén-dioxid után autónként és grammonként 95 eurót kell majd bírságként leróniuk, ami így könnyedén százmilliós tételekre is duzzadhat. Jelenlegi modellkínálatuk kibocsátása után például – ha az változatlan maradna – 2021-ben 25 milliárd eurós bírságot kellene kifizetniük. A bírság elkerüléséhez szükséges modellfrissítés fejlesztési költsége mindazonáltal ennek az összegnek legalább a felét őrli majd fel a nyereségükből – állítja Max Warburton, a Sanford C. Bernstein brókercég szakértője. Rámutatott viszont, hogy „az új technológia piaci fogadtatása egyelőre nagyon is bizonytalan, ahogy az is, hogy a vevők egyáltalán mennyit lesznek hajlandóak fizetni érte”.

Az autógyárak éppen időben mutatják be elektromos modelljeiket a Frankfurti Autószalonon az értékesítések januári megkezdéséhez. A Volkswagen konszern például a VW ID.3 modellt mutatja be, majd a jövő hónapban a VW Golf 8-as generációját leplezi le, mint a 48 voltos hibrid technológia tömeggyártásra érett verzióját. Az ilyen „light” hibrid autók gyártása kevesebb – 500 eurónál induló – többletköltséggel jár ugyan, de az emissziós értékeket is szerényebb mértékben csökkentik, mint a hálózatról tölthető (plug-in) hibridek vagy a teljesen elektromos autók, amelyek gyártása legalább 5-10 ezer euró többletköltséggel jár egy benzinmotoros modellhez képest.

Forrás: MTI/Reuters

Friss hírek

Az USA húzza felfelé a világgazdaságot

Az Egyesült Államok tavalyi államháztartási hiányának példátlan pro-ciklikus bővülése felhajtóerőt adott a hazai fogyasztásnak, és ezzel egyidejűleg magyarázattal szolgált az amerikai gazdaság meglepő ellenállóképességet jelző tavalyi növekedésére is.

Read More »