A kínai turisták nem tudnak ellenállni Hollywood csábításának

Importvámok ide vagy oda, a kínai turisták csak úgy özönlenek Los Angelesbe és más olyan amerikai városokba, amelyek szívesen látják őket. És ez nem is fog egyhamar megváltozni.

Az Egyesült Államokba utazó kínai turisták száma tavaly – 2003 óta először – csökkent, mégpedig 5,7 százalékkal, 2,9 millióra. A kereskedelmi háború árnyékában, a visszaesés miatt sokan félni kezdtek, hogy a geopolitikai feszültségek és a növekvő Kína-ellenes hangulat végül hatással lesz az ázsiai ország növekvő középosztályának döntéseire és költéseire.

Ezek az aggodalmak azonban túlzóak. Bár igaz, hogy Donald Trump amerikai elnök viselkedése és intézkedései alapvetően megváltoztatták a kínaiak Egyesült Államokról alkotott képét, a kínai turisták továbbra is egyre nagyobb számban látogatnak Los Angelesbe, illetve más olyan városokba és helyekre, amelyek – a két ország közti feszültséget félretéve -, továbbra is melegen üdvözlik és tárt karokkal fogadják őket.

Természetesen nincs garancia arra, hogy ezek a számok tovább fognak növekedni, de azért a kínai turisták jó emlékeztetőül szolgálnak arra, hogy a Trump-adminisztráció és a kereskedelmi háború nem szükségszerűen jelenti az amerikai nyitottság végét.

Bár az idegenforgalomnak nincs akkora csábereje, mint például a technológiai iparnak, gazdasági jelentősége igen nagy – 2018-ban az amerikai GDP 7,8 százalékát tette ki. Ennek nagy részét a belföldi turizmus adta, ugyanakkor az Egyesült Államok a világ legnépszerűbb nemzetközi célpontjai közé tartozik: 2018-ban a külföldi turisták teljes kiadása 198,8 milliárd dollár volt. Ebből a kínai költés 11 százalékot tett ki, annak ellenére, hogy csak a látogatók 4 százalékát képviselték.

Miért jönnek?

Nyilvánvaló, hogy a vásárlás rendkívül fontos a kínai turisták számára. A csábítás éppen ezért az “alku” része: számos luxuscikk 30 százalékkal olcsóbban vásárolható az Egyesült Államokban, mint Kínában. Mindazonáltal nem kizárólag a kiskereskedelmi terápia motiválja az érkezőket. Sokan rajonganak az amerikai életstílus iránt is – az ezt bemutató filmek és televíziós műsorok a legbefolyásolóbb és legnépszerűbb kulturális termékek közé tartoznak Kínában.

Ezen kívül többen egyszerűen csak meg akarják tapasztalni az amerikai sokféleséget és értékeket, valamint sokan vannak, akik az USA-ban élő családtagjaikat és barátaikat látogatják meg.

Los Angeles vonzereje

Los Angeles a fent említett pontok mindegyikének megfelel, és ennek következtében hosszú ideje az egyik legnépszerűbb célpont a kínai turisták körében.

Minden vonzereje ellenére azonban a város és turista-orientált vállalkozásai régen rájöttek, hogy nem támaszkodhatnak kizárólag (és passzívan) a bevásárlóközpontokra és a Universal Studios-ra, hogy bevonzzák a kínai látogatókat. 2014-ben ezért Kalifornia három utazási és idegenforgalmi irodát is nyitott Kínában, amelyek célja az állam turisztikai célpontként történő népszerűsítése.

Ugyanebben az évben Los Angeles megalapította a “China Ready” képzési és minősítési programot, amelynek célja a résztvevők segítése és a látogatók kiszolgálása. A tanúsítvány megszerzéséhez a vállalatok többek között kínai nyelvű weboldalakat és egyéb tájékoztató anyagokat hoznak létre, elfogadják a China UnionPay hitelkártyákat, valamint részt vesznek a kínai kulturális preferenciákról szóló szemináriumokon. Cserébe a szemináriumok a kínai közösségi médián keresztül zajlanak – ez a legjobb módja annak, hogy egy várost vagy helyszínt vonzó turisztikai célponttá formáljanak.

Az eredmények lenyűgözőek: míg az Egyesült Államokba irányuló teljes kínai turizmus 5,7 százalékkal csökkent 2018-ban, a Los Angeles-i látogatók száma 6,9 százalékkal 1,2 millióra nőtt. Ezáltal ez lett a kínaiak által leginkább látogatott amerikai város, amelyet ráadásul a kínai állami média is méltatott.

Nem csak Los Angeles igyekszik

New York – amelynek szintén egyedi vonzereje van – összehangolt erőfeszítéseket tett, hogy minél többször megjelenjen a kínai közösségi médiában. Az igyekvés nem volt hiábavaló, kézzelfogható eredményekhez vezetett: 2018-ban Kína legnépszerűbb, Twitter-szerű közösségi média platformja, a Sina Weibo tulajdonosa, a Weibo Corp. New York-ot a második legnépszerűbb célpontként rangsorolta Hongkong után. 2018-ban 5,4 százalékkal nőtt a New York-ba érkező kínai turisták száma.

Marad ez a tendencia

Természetesen Los Angeles és New York túlteljesítése nem csak a marketingről és a nyitott légkör megteremtéséről szól. Kína gazdasági lassulása azt jelenti, hogy a kevésbé gazdag turisták – különösen azok, akik először utaznak és a sok várost érintő utazásokat kedvelik – az otthonukhoz közelebbi helyszíneket választanak. Ezzel szemben a gazdagabb és tapasztaltabb látogatók visszatérnek azokra a helyekre, amelyeket szeretnek, hosszabb ideig maradnak és többet is költenek. Az általuk kedvelt célállomások pedig gyakran az Egyesült Államokban találhatók.

Ez valószínűleg nem fog változni. A kínai középosztály tovább növekszik, vágyuk az utazásra továbbra is erős marad, és a politikai vezetés nem valószínű, hogy le akarná beszélni őket erről. Például 2017-ben is kínaiak milliói látogattak Dél-Koreába, még azután is, hogy Peking betiltotta a csoportos utazásokat az amerikai THAAD rakétavédelmi rendszer telepítése miatt.

Nincs okunk azt hinni, hogy az Egyesült Államokba érkező turisták másképp viselkednének. Mindaddig, amíg vannak olyan célállomások és márkák, amelyek szívesen fogadják őket, a geopolitikai feszültségek és a rosszindulat nem elég húzóerők, hogy otthon tartsák őket.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »