Egy légitársaság, amely beárnyékolja az indiai választásokat

Narendra Modi indiai miniszterelnök öt évvel ezelőtt került hatalomra, mégpedig az üzleti vállalkozások támogatásának, valamint több millió munkahely megteremtésének ígértével. Most azonban egy légitársaság az összeomlás szélére került, ami viszont igen rosszul jön Modi számára a választások előtt néhány hónappal.

Egy olyan versenyképes piacon küszködve, ahol a repülőjegy árak akár 2 centre is csökkenhetnek, a Jet Airways, az ország második legnagyobb légitársasága mára 1,1 milliárd dolláros adósságot halmozott fel, továbbá nem képes kifizetni a hiteleket és a dolgozók bérét. Azáltal, hogy körülbelül 23 000 munkahely a tét, egyre nagyobb a Modi-ra nehezedő nyomás, mivel a vállalat összeomlása igen rossz fényt vetne a kormányfőre, akinek újraválasztási esélye ezáltal jelentősen csökkenne a tavasszal esedékes parlamenti választáson.

Bár Modi nem hibáztatható a Jet Airways válságáért – a légitársaságot a magas üzemanyagárak és az intenzív verseny kényszerítették térdre –, politikája, miszerint egyre több indiai számára megfizethetővé kívánta volna tenni a légiközlekedést, nem is segített. Az ellenzék ki is használja a szerencsétlen helyzetet, és azt az üzenetet közvetíti a választók felé, hogy a légitársaság sorsáról a jelenlegi vezetés tehet, hiszen sok más vállalkozás is „betegségben szenved”, a 2,6 billió dolláros gazdaság pedig Modi felügyelete alatt egyre több és több munkahelyet veszít.

A munkahelyek kérdése „a kampány egyik legfontosabb eleme lesz” – mondta Manish Tewari, a legfőbb ellenzéki erő, az Indiai Nemzeti Kongresszus (INC) szóvivője. „A gazdaságot mindeddig rosszul irányították. Nem meglepő, hogy a légiközlekedési ágazat is rosszul teljesít, továbbá néhány olyan légitársaság, amelyek a múltban nagyon jól működtek, most lassan elvéreznek” – fejtette ki.

A jelenleg hatalmon lévő párt azt állítja, hogy egy olyan vállalati kudarcot, mint a Jet Airways esete, nem szabad a kormányhoz kötni. Mégis, „ha szükség van a politikai beavatkozásra, a kormány nyitott erre a megoldásra is” – mondta Gopal Krishna Agarwal, a kormányzó Bharatija Dzsanata Párt (BJP) szóvivője. „Ha egy cég tévedéseiről van szó, a kormány nem avatkozhat be mindig” – tette hozzá.

Mentőcsomag

Ahogy a Jet Airways válsága kibontakozott, az ügyet ismerő források szerint Modi kormánya a Tata Csoporthoz fordult, hogy segítsen megmenteni a légitársaságot – ez az erőfeszítés azonban kudarcba fulladt.

Bár a Modi-adminisztráció fenntartotta, hogy nem avatkozik be a magánvállalkozások életébe, a történelem azt mutatja, hogy az indiai kormányok számára mindig is nehéz volt az oldalvonalról nézni az eseményeket. A Jet Airways válsága sem egyedi: az eset nagyban emlékeztet a Kingfisher Airlines kálváriájára. 2011-ben történt, hogy ez a légitársaság sem tudta teljesíteni a hitelkifizetéseket, valamint fizetni fenntartási költségeit, ez pedig arra kényszerítette Manmohan Szingh akkori miniszterelnököt, hogy segítségnyújtásra ösztönözze az állami vezetésű bankokat.

Körülbelül nyolc évvel ezután a sikertelen próbálkozás után a kormányzati tulajdonban lévő bankok, amelyek maguk is a rossz hitelek megzabolázására törekszenek, újra itt találják magukat – csak feladatuk ezúttal a Jet Airways újjáélesztése lenne. Ez igen nagy falat, lévén a vállalat több veszteséget halmozott fel, mint bármely más, Ázsiában tevékenykedő légitársaság (kivéve talán a Pakistan International Airlines-t). Az ország legnagyobb eszközállományával rendelkező Indiai Állami Bank (SBI) mindenesetre hajlik arra, hogy megmenti a bajba jutott légitársaságot.

A Jet Airways és a Kingfisher problémái azt is megmutatják, hogy mennyire nehéz fenntartható légitársaságot működtetni Indiában, a világ leggyorsabban növekvő, ugyanakkor egyik legköltségesebb piacán.

A Jet Airways körülbelül egy évtizeddel ezelőtt megpróbálta megdönteni az állami kézben lévő Air India monopóliumát, de nem tudta emelni a viteldíjakat, mivel a diszkont légitársaságok – a piacvezető IndiGo-val az élen – olcsó áraikkal elcsábították a potenciális ügyfeleket. Ennek eredményeként a Jet Airways az elmúlt 11 évben egyre lejjebb csúszott a lejtőn, rengeteg pénzt veszített, és piaci részesedése felére, 16 százalékra csökkent.

Sürgető helyzet

A Jet Airways helyzete kapcsán „elengedhetetlen, hogy a kormány tegyen valamit, hiszen nem maradhat háttérben egy ilyen kulcsfontosságú kérdésben, ahol annyi munkahely forog kockán” – mondta Raghbendra Jha közgazdász professzor. „A lépés politikai szempontból is rendkívül sürgető, lévén hamarosan bejelentik a választások időpontját” – tette hozzá.

  • Korábban írtuk:

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »