Csak látszatmegállapodás született a régi dízelautók ügyében

Megállapodtak a német kormánypártok kedden az úgynevezett dízelválság kezeléséről, a tervek szerint a gyártók támogatni fogják azokat a régebbi dízelautó-tulajdonosokat, akiket a leginkább szennyezett levegőjű városokban autóhasználati tilalom fenyeget – a gépkocsikat lecserélik vagy átalakítják.

A koalíciós egyeztető tanácsban hétfő estétől kedd reggelig folytatott tárgyalás eredményét összefoglaló közlemény szerint a német autógyártók ígéretet tettek a kormánynak arra, hogy „vonzó prémiumokat vagy árkedvezményt” tartalmazó csereprogramot kínálnak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak. Az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, amennyiben a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére.

A program a 14 leginkább szennyezett levegőjű településre vonatkozik, köztük van például München, Hamburg, Köln és Stuttgart. A csere-, vagy átalakítási programban a helyiek, a környező járások lakói és az adott településen dolgozók vehetnek részt. A program így nagyjából 1,4 millió autót érinthet.

Az egyelőre nem ismert, hogy az autógyártók milyen prémiumokat vagy kedvezményeket kínálnak majd, illetve vállalják-e teljes egészében az átalakítás költségét, mindenesetre a nagyobb autógyártók meglehetősen hűvösen fogadták a régebbi autók átalakításának ötletét.

A piac legnagyobb szereplője, a Volkswagen-csoport közölte, hogy elemzik a kormánypártok megállapodását és később ismertetik lépéseiket. Hasonló választ adott a Daimler is, a BMW azonban máris közölte, hogy inkább a csereprogramot támogatják, a régebbi autók átalakítása ugyanis negatív hatással járna a minőségre, növelné a járművek súlyát és fogyasztását, ráadásul ez az opció csak 2021-től lenne elérhető.

Az autóhasználati tilalmak megelőzésére több német gyártó már tavaly elindított egy programot, amelyben 10 ezer euróig (3,3 millió forint) terjedő kedvezménnyel lehet lecserélni a régebbi dízelüzemű autókat. Ennek révén több mint 200 ezer új kocsi került a német utakra, de ez a kormány szerint nem elég ahhoz, hogy valamennyi településen a köbméterenkénti 40 milligrammos egészségügyi határérték alá süllyedjen a levegő nitrogén-oxid-tartalma.

Az autógyártókat ráadásul nem lehet kötelezni a részvételre a kormány által kezdeményezett újabb programban, mert az érintett autókat a jogszabályoknak megfelelően gyártották és állították forgalomba. Azonban a kormány arra számít, hogy önkéntes alapon is igen kedvező feltételekkel kínálnak majd csereautót, az átalakítást választó tulajdonosoktól pedig átvállalják a költségeket – mondta Andreas Scheuer közlekedési miniszter a megállapodás részleteit ismertető berlini tájékoztatóján. Azzal kapcsolatban, hogy a tervek csak a német autógyártókra vonatkoznak, azt mondta, a piaci viszonyok várhatóan arra ösztönzik majd a külföldieket, hogy a német versenytársakéhoz hasonló konstrukciókat dolgozzanak ki a német dízelautó-tulajdonosoknak.

A teherautók által okozott szennyezést is kezelni kell

A program másik fő eleme az érintett településeken használt önkormányzati nehézgépjárművekre, például a hulladékgyűjtő járművekre vonatkozik. A szövetségi kormány 80 százalékos támogatást nyújt az SCR-rendszerű katalizátor beszerelésére, számítása szerint 28 ezer járművet lehet így modernizálni. Ugyancsak 80 százalékos támogatást kínálnak a kisiparosok és a szállítmányozó cégek járműveinek átalakítására, és tárgyalásokat kezdeményeznek a gyártókkal arról, hogy vállalják át a költségek fennmaradó 20 százalékát.

Az Euro 4-es és az Euro 5-ös osztályba tartozó motorral működő járművek cseréje vagy átalakítása a Volkswagen-csoport 2015-ben kirobban dízelbotránya miatt került napirendre, mert kiderült, hogy több millió gyártmány a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki. A probléma azért vált égetővé, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.

Kormányzati adatok szerint a szennyezettség Németországban 65 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. Hamburgban már korlátozzák is a régebbi dízelüzemű járművek használatát, a nagyváros két útszakaszáról kitiltották őket. A szövetségi kormány további korlátozások és behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát, ezt szolgálja a kedden bemutatott program.

  • Előzmények:

Forrás: MTI / CNBC

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »