Csak látszatmegállapodás született a régi dízelautók ügyében

Megállapodtak a német kormánypártok kedden az úgynevezett dízelválság kezeléséről, a tervek szerint a gyártók támogatni fogják azokat a régebbi dízelautó-tulajdonosokat, akiket a leginkább szennyezett levegőjű városokban autóhasználati tilalom fenyeget – a gépkocsikat lecserélik vagy átalakítják.

A koalíciós egyeztető tanácsban hétfő estétől kedd reggelig folytatott tárgyalás eredményét összefoglaló közlemény szerint a német autógyártók ígéretet tettek a kormánynak arra, hogy “vonzó prémiumokat vagy árkedvezményt” tartalmazó csereprogramot kínálnak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak. Az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, amennyiben a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére.

A program a 14 leginkább szennyezett levegőjű településre vonatkozik, köztük van például München, Hamburg, Köln és Stuttgart. A csere-, vagy átalakítási programban a helyiek, a környező járások lakói és az adott településen dolgozók vehetnek részt. A program így nagyjából 1,4 millió autót érinthet.

Az egyelőre nem ismert, hogy az autógyártók milyen prémiumokat vagy kedvezményeket kínálnak majd, illetve vállalják-e teljes egészében az átalakítás költségét, mindenesetre a nagyobb autógyártók meglehetősen hűvösen fogadták a régebbi autók átalakításának ötletét.

A piac legnagyobb szereplője, a Volkswagen-csoport közölte, hogy elemzik a kormánypártok megállapodását és később ismertetik lépéseiket. Hasonló választ adott a Daimler is, a BMW azonban máris közölte, hogy inkább a csereprogramot támogatják, a régebbi autók átalakítása ugyanis negatív hatással járna a minőségre, növelné a járművek súlyát és fogyasztását, ráadásul ez az opció csak 2021-től lenne elérhető.

Az autóhasználati tilalmak megelőzésére több német gyártó már tavaly elindított egy programot, amelyben 10 ezer euróig (3,3 millió forint) terjedő kedvezménnyel lehet lecserélni a régebbi dízelüzemű autókat. Ennek révén több mint 200 ezer új kocsi került a német utakra, de ez a kormány szerint nem elég ahhoz, hogy valamennyi településen a köbméterenkénti 40 milligrammos egészségügyi határérték alá süllyedjen a levegő nitrogén-oxid-tartalma.

Az autógyártókat ráadásul nem lehet kötelezni a részvételre a kormány által kezdeményezett újabb programban, mert az érintett autókat a jogszabályoknak megfelelően gyártották és állították forgalomba. Azonban a kormány arra számít, hogy önkéntes alapon is igen kedvező feltételekkel kínálnak majd csereautót, az átalakítást választó tulajdonosoktól pedig átvállalják a költségeket – mondta Andreas Scheuer közlekedési miniszter a megállapodás részleteit ismertető berlini tájékoztatóján. Azzal kapcsolatban, hogy a tervek csak a német autógyártókra vonatkoznak, azt mondta, a piaci viszonyok várhatóan arra ösztönzik majd a külföldieket, hogy a német versenytársakéhoz hasonló konstrukciókat dolgozzanak ki a német dízelautó-tulajdonosoknak.

A teherautók által okozott szennyezést is kezelni kell

A program másik fő eleme az érintett településeken használt önkormányzati nehézgépjárművekre, például a hulladékgyűjtő járművekre vonatkozik. A szövetségi kormány 80 százalékos támogatást nyújt az SCR-rendszerű katalizátor beszerelésére, számítása szerint 28 ezer járművet lehet így modernizálni. Ugyancsak 80 százalékos támogatást kínálnak a kisiparosok és a szállítmányozó cégek járműveinek átalakítására, és tárgyalásokat kezdeményeznek a gyártókkal arról, hogy vállalják át a költségek fennmaradó 20 százalékát.

Az Euro 4-es és az Euro 5-ös osztályba tartozó motorral működő járművek cseréje vagy átalakítása a Volkswagen-csoport 2015-ben kirobban dízelbotránya miatt került napirendre, mert kiderült, hogy több millió gyártmány a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki. A probléma azért vált égetővé, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.

Kormányzati adatok szerint a szennyezettség Németországban 65 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. Hamburgban már korlátozzák is a régebbi dízelüzemű járművek használatát, a nagyváros két útszakaszáról kitiltották őket. A szövetségi kormány további korlátozások és behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát, ezt szolgálja a kedden bemutatott program.

  • Előzmények:

Forrás: MTI / CNBC

Felkapott hírek

Friss hírek

Tovább puhítják Trumpot a támaszpontok átnevezése ügyében

A konföderációs katonai vezetőkről elnevezett támaszpontok átnevezését szorgalmazta Mark Milley tábornok, az amerikai vezérkari főnökök egyesített bizottságának vezetője csütörtökön egy kongresszusi bizottsági meghallgatáson. Milley leszögezte, hogy "nagyon komolyan" kell foglalkozni bizonyos jelképekkel: például a konföderációs zászlókkal, a szobrokkal és a katonai támaszpontok neveivel.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás