Kihalófélben a hagyományos amerikai szedán

A városi terepjárók és a személyes célra használt teherjárművek az Egyesült Államokban már olyannyira átvették a hatalmat a hagyományos személyautók felett, hogy 2017-ben 65%-os volt a piaci részesedésük, 2022-re pedig az LMC Automotive becslése szerint ez az arány 90% közelébe emelkedik, azaz a hagyományos szedánok addigra gyakorlatilag kihalnak. 

Az LMC gyártókra is lebontotta a 2022-es várakozásait, a három nagy amerikai autóipari vállalat közül a General Motorsnál 84%-os SUV & Truck arányt várnak, a Fordnál 90%-ot, a Fiat-Chryslernél pedig 97%-ot. Az Egyesült Államokban mindig is népszerűek voltak a terepjárók és a pick-upok, azonban a trend az olajárak csökkenésével váltott igazán dinamikát.

Tíz éve, 2008-ban az amerikai üzemanyagárak mindenkori csúcsukra értek, ekkor 4,10 dollárt kellett fizetni egy gallon benzinért (1 gallon = 3,7854 liter), azaz körülbelül 1,08 dollárba került egy liter. Ebben az évben még nagyságrendileg egyensúlyban volt a személyautók eladása a nagyobb testű járművekével, 51-49 volt az arány a személyautók javára.

Az olajárak azonban bezuhantak, az amerikai olajtermelés elkezdett nőni a palaolaj-forradalomnak köszönhetően, így az üzemanyagok ára újra csökkenni kezdett, a gazdaságosság kérdése háttérbe szorult és megindult a SUV & Truck szegmens – azóta is megállíthatatlan – növekedése. A gyártók pedig lassan feladják a harcot és egre többen döntenek úgy, hogy a személyautók piacát feladják, a fejlesztési pénzeket pedig inkább a jobban eladható SUV-szegmensbe öntik.

Így születik meg hamarosan Amerika kedvenc pick-upjának, a Ford F-150-esnek a hibrid verziója és így szűnik meg az USA-ban korábban igazi tömegmodellként funkcionáló Ford Taunus, de a Fiesta amerikai gyártását is leállítják. Az alumíniummal könnyített vázakat, továbbfejlesztett, hatékonyabb motorokat pedig már nem a személyautók kapják, hanem a SUV-ok újabb generációi.

2018 F-150 Power Stroke Diesel

Hasonló trendeket látunk Európában is, azzal a különbséggel, hogy errefelé minden egy méretosztállyal kisebb, így a gyártók inkább  személyautó alapokra építenek kicsi-közepes SUV-okat, crossovereket, az egy-egy USA-ból importált F-150-es igencsak kitűnik a forgalomból. A szedánok haldoklása azonban már Európában is érezhető, a német prémiumgyártókon kívül talán csak a Volkswagen Passat tud olyan eladási számokat produkálni, ami mellett a gyártónak megéri az újabb modell fejlesztésére és piaci bevezetésére költeni. És akkor a dízelbotrány eladásokat erodáló hatásait még nem is vettük figyelembe.

Maradnak tehát a kisautók és kompaktok, a prémium gyártók modelljei, a sportautók és a SUV-ok – másnak úgy tűnik nincs helye a piacon.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / Kitekintő

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »