Kína fokozatosan megnyitja autópiacát a külföldi gyártók előtt

Kína központi gazdaságtervező szervezete, a Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) a honlapján kedden közzétett közleményben tudatta, hogy 2018-ban eltörlik a külföldi tulajdoni hányadot legfeljebb 50 százalékban engedélyező szabályt az elektromos és hibrid autókat (new energy vehicles, NEV) gyártó vegyes vállalatok esetében.

Ez többek között kedvező lehet az elektromos autókat gyártó amerikai Tesla számára, amely Sanghajban kíván létrehozni egy teljes egészében saját tulajdonú üzemet. A kínai hatóságok még az idén feloldják a külföldieket sújtó tulajdonosi korlátozást a hajó- és repülőgépgyártási ágazatban is, továbbá a teherjárművek esetében 2020-ra, a személyautók esetében pedig 2022-re szüntetik meg a külföldi vállalatokat sújtó előírásokat.

A tervek szerint nemcsak az 50 százalékos szabályt törlik el fokozatosan, hanem 2022-től azt is engedélyezik, hogy az autógyártásban érdekelt külföldi befektetők kettőnél több vegyesvállalatban is tulajdonosok lehessenek.

Hszi Csin-ping kínai államfő (j) fogadja Klaus Schwabot, a Világgazdasági Fórum alapító elnökét a pekingi Nagy Népi Csarnokban 2018. április 16-án. (MTI/EPA pool/Naohiko Hatta)

Hszi Csin-ping kínai államfő (j) fogadja Klaus Schwabot, a Világgazdasági Fórum alapító elnökét a pekingi Nagy Népi Csarnokban 2018. április 16-án. (MTI/EPA pool/Naohiko Hatta)

Az Egyesült Államok és az Európai Unió hosszú ideje panaszkodik arra, hogy autógyáraik nem szerezhettek 50 százaléknál nagyobb tulajdoni hányadot Kínában működő vállalatokban. Ez a szabály arra kényszerítette a külföldi autógyártókat, hogy vegyesvállalatokat hozzanak létre túlnyomórészt állami tulajdonú kínai cégekkel, és megosszák az általuk kifejlesztett technológiákat a potenciális versenytárs kínai partnereikkel.

Hszi Csin-ping kínai elnök egy héttel ezelőtt a Boao Fórum Ázsiáért (BFA) elnevezésű nemzetközi konferencián azt ígérte, hogy szélesebbre tárják a kínai gazdaság kapuit a külföldi tőke előtt, egyebek között az autó-, a hajó- és a repülőgépgyártó ágazatban. A kínai államfő azt is megígérte, hogy már az idei évtől jelentősen csökkentik az importált autókra kivetett vámokat.

Kína a világ legnagyobb autópiaca, tavaly 28,9 millió új járművet értékesítettek az ázsiai országban. A külföldi gyártók részesedése a kínai autópiacon az őket hátrányosan érintő szabályok dacára az idei első negyedévben 55 százalékra rúgott.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/Reuters

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »