Kihalófélben a hagyományos amerikai szedán

A városi terepjárók és a személyes célra használt teherjárművek az Egyesült Államokban már olyannyira átvették a hatalmat a hagyományos személyautók felett, hogy 2017-ben 65%-os volt a piaci részesedésük, 2022-re pedig az LMC Automotive becslése szerint ez az arány 90% közelébe emelkedik, azaz a hagyományos szedánok addigra gyakorlatilag kihalnak. 

Az LMC gyártókra is lebontotta a 2022-es várakozásait, a három nagy amerikai autóipari vállalat közül a General Motorsnál 84%-os SUV & Truck arányt várnak, a Fordnál 90%-ot, a Fiat-Chryslernél pedig 97%-ot. Az Egyesült Államokban mindig is népszerűek voltak a terepjárók és a pick-upok, azonban a trend az olajárak csökkenésével váltott igazán dinamikát.

Tíz éve, 2008-ban az amerikai üzemanyagárak mindenkori csúcsukra értek, ekkor 4,10 dollárt kellett fizetni egy gallon benzinért (1 gallon = 3,7854 liter), azaz körülbelül 1,08 dollárba került egy liter. Ebben az évben még nagyságrendileg egyensúlyban volt a személyautók eladása a nagyobb testű járművekével, 51-49 volt az arány a személyautók javára.

Az olajárak azonban bezuhantak, az amerikai olajtermelés elkezdett nőni a palaolaj-forradalomnak köszönhetően, így az üzemanyagok ára újra csökkenni kezdett, a gazdaságosság kérdése háttérbe szorult és megindult a SUV & Truck szegmens – azóta is megállíthatatlan – növekedése. A gyártók pedig lassan feladják a harcot és egre többen döntenek úgy, hogy a személyautók piacát feladják, a fejlesztési pénzeket pedig inkább a jobban eladható SUV-szegmensbe öntik.

Így születik meg hamarosan Amerika kedvenc pick-upjának, a Ford F-150-esnek a hibrid verziója és így szűnik meg az USA-ban korábban igazi tömegmodellként funkcionáló Ford Taunus, de a Fiesta amerikai gyártását is leállítják. Az alumíniummal könnyített vázakat, továbbfejlesztett, hatékonyabb motorokat pedig már nem a személyautók kapják, hanem a SUV-ok újabb generációi.

2018 F-150 Power Stroke Diesel

Hasonló trendeket látunk Európában is, azzal a különbséggel, hogy errefelé minden egy méretosztállyal kisebb, így a gyártók inkább  személyautó alapokra építenek kicsi-közepes SUV-okat, crossovereket, az egy-egy USA-ból importált F-150-es igencsak kitűnik a forgalomból. A szedánok haldoklása azonban már Európában is érezhető, a német prémiumgyártókon kívül talán csak a Volkswagen Passat tud olyan eladási számokat produkálni, ami mellett a gyártónak megéri az újabb modell fejlesztésére és piaci bevezetésére költeni. És akkor a dízelbotrány eladásokat erodáló hatásait még nem is vettük figyelembe.

Maradnak tehát a kisautók és kompaktok, a prémium gyártók modelljei, a sportautók és a SUV-ok – másnak úgy tűnik nincs helye a piacon.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: CNBC / Kitekintő

Felkapott hírek

Friss hírek

Jó esély van ma egy tőzsdei Fekete Péntekre

Tegnap közel 1.200 pontot esett az amerikai Dow Jones, annak ellenére, hogy az index napközben még próbálkozott az emelkedéssel. Az éjjel újabb negatív hírek érkeztek a koronavírussal kapcsolatban, így ma is -600 pontos nyitás várható, ráadásul jön a hétvége, ami tovább erősítheti a kockázatkerülést a piacokon.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás