A Nissan is betör az önvezető autók piacára

A Nissan japán autógyártó felveszi a versenyt az Uberrel és más technológiai cégekkel azáltal, hogy megteszi első lépéseit az autonóm szállítási szolgáltatások üzemeltetőinek területén.

A Nissan japán technológiai partnervállalatával, a DeNA-val karöltve márciusban kezdi el az Easy Ride nevű robottaxi-szolgáltatás tesztelését, amely először a Tokiótól délnyugatra található Jokohama városában lesz elérhető, és amit a felhasználók valós körülmények között próbálhatnak majd ki.

Az Easy Ride-ot, amelyet a gyártó 2020 elején tervez piacra dobni Japánban, egy olyan, kerekeken guruló komplett felhasználói élménnyé kívánják tenni, ahol egyetlen mobilprogrammal lehet mindent megcsinálni, a szállítóeszköz megrendelésétől kezdve az úti cél meghatározásán át a fizetésig. Ajánlott helyszíneket – például éttermeket – is betáplálnak a rendszerbe, így az autó akár városnézésre is használható lesz.

Az utasok biztonsága érdekében távolról figyelik a járműveket, valamint több nyelven nyújtanak tájékoztatást. A szolgáltatást a tömegközlekedés kiegészítőjeként tervezik bevezetni, így az a várakozások szerint nagyban segíteni fogja az agglomeráció fejlődését és felpezsdíti a városi életet.

„Tudatában vagyunk annak, hogy időbe fog telni, hogy szolgáltatóvá váljunk, de mindenképpen szeretnénk csatlakozni ehhez a szegmenshez olyan partnerekkel, akik szakértők a területen” – mondta Hiroto Saikawa, a Nissan főigazgatója a Reutersnek adott interjúban.

Piaci szakértők szerint az előkelő autonóm taxi-szolgáltatás létrehozása segítheti a Nissan törekvéseit az olyan nagyobb versenytársakkal szemben, mint az Uber.

„Azáltal, hogy prémium terméket árul, a Nissan megengedheti magának, hogy többet számoljon fel a szolgáltatásért és potenciálisan enyhítsen egy olyan jövedelmezőségi nyomást, amellyel akkor szembesülne, ha például az Uber-ével megegyező szolgáltatást próbálna lenyomni az emberek torkán, csak alacsonyabb áron” – fogalmazott Jeremy Carlson, az IHS Markit autóipari elemzője.

Az autógyártók arra törekednek, hogy hasznot húzzanak az autómegosztó szolgáltatások egyre növekvő népszerűségéből. Az IHS Markit arra számít, hogy az autonóm járművek globális értékesítése 2040-re több mint 33 millióra emelkedik a 2021-re jósolt 51 ezer darabról.

A Nissan 2010-ben, Leaf modelljével lépett be az elektromos autók piacára, amely az első olyan tisztán elektromos meghajtású autó volt, ami nagy tételben került forgalomba. A vállalat korai támogatója volt az önvezető járműveknek, és 2013-ban ígéretet tett arra, hogy 2020-tól teljesen autonóm autókat is forgalmaz.

Bár a vállalat egyre több modelljébe építi be az automatizált autópálya vezetési funkciókat és az önparkolási lehetőségeket, a riválisok is egyre fejlettebb önjáró funkciókat építenek be autóikba. Hogy csak néhány példát említsünk:

  • A Mercedes-Benz tulajdonában lévő Daimler tavaly áprilisban jelentette be, hogy együttműködésre lépett a Robert Bosch autóipari alkatrész beszállító vállalattal, hogy az évtized végére sorozatgyártásra érett, vezető nélküli járműveket fejlesszenek ki. A BMW ugyanezen okból kifolyólag szövetségre lépett az Intel és az Israel Mobileye chip gyártójával. A projekthez később a Fiat is csatlakozott. A Daimler és a BMW aztán nemrég közölte, hogy autómegosztó szolgáltatásainak egyesítésére készül.
  • A Ford tavaly éve elején jelentette be, hogy a következő öt évben egymilliárd dollárt fektet be az Argo AI nevű pittsburgh-i székhelyű, mesterséges intelligenciával foglalkozó cégbe, a befektetés célja pedig az, hogy kifejlesszék a Ford virtuális vezetőrendszerének szoftverét, amit a Ford 2021-től érkező önvezető autójában terveznek majd használni.
  • A Peugeot francia autógyártó együttműködik a bostoni székhelyű nuTonomy tech céggel, hogy közösen teszteljenek önvezető autókat Szingapúrban.

Forrás: Reuters / Kitekintő

Friss hírek