Diszkriminálja az idősebb álláskeresőket a Facebook és a Google

A New York Times és a ProPublica riportja szerint több tucat amerikai cég olyan álláshirdetéseket tett közzé a Facebookon, melyeket csak bizonyos korcsoportok láthattak, ezzel az idősebb álláskeresőket diszkriminálták. A cégek között olyan ismert nagyvállalatok találhatóak, mint a Verizon, az Amazon, a Goldman Sachs vagy maga a Facebook.

Néhány héttel ezelőtt a Verizon üzleti tervezés és elemzés témában tett közzé egy álláshirdetést a Facebookon, ami csak olyan felhasználóknak jelent meg, akik 25 és 36 év közöttiek, érdeklődést mutatnak pénzügyi területen és a fővárosban élnek vagy jártak ott a közelmúltban. A célzás tehát meglehetősen pontos volt, a Facebook felhasználók túlnyomó részének nem jelent meg, még az államon belül sem.

Néhány szakértő szerint ez a gyakorlat egyértelműen ütközik az 1967-es, „Age Discrimination in Employment Act of 1967” nevű szövetségi törvénnyel, amely megtiltja a 40 év alatti jelentkezők kizárását az álláshirdetésekből.

A kérdés tehát valójában nem is az, hogy az adott álláshirdetés törvénytelen volt-e, inkább csak az, hogy ki a felelős annak megjelenéséért: csak a Verizon, azaz az álláshirdetést feladó szervezet vagy a Facebook is, ami rendszerében lehetővé tette, hogy a hirdetés csak bizonyos korcsoportoknak jelenjen meg.

A Facebook természetesen megvédte a gyakorlatát: „Felelősséggel használva a kor alapú célzás egy elfogadott iparági gyakorlat, ami segíti a vállalatokat a megfelelő munkaerő megtalálásában minden korcsoportban” – nyilatozta Rob Goldman, a Facebook alelnöke.

Később, a ProPublica riportjának megjelenése után a Facebook egy részletesebb közleményt is kiadott, melyben úgy fogalmaznak: „önmagában az a gyakorlat, hogy a különböző korcsoportoknak különböző álláshirdetéseket mutatnak az olyan weboldalak, mint a Facebook vagy a Google, nem diszkrimináció — ahogyan az is elfogadott, hogy regionális újságokban vagy tiniknek szóló magazinokban is szerepelnek állásajánlatok.

Ez az érvelés azonban jogi szempontból elég vérszegény, hiszen egy tinimagazinban megjelenő hirdetést – annak ellenére, hogy a célcsoport egyértelmű – ugyanúgy láthat egy idősebb ember is, a korcsoport alapján targetált webes hirdetés viszont eleve nem jelenik meg számára.

Az internetes médiumok szabályozásának hiányosságai nem először okoznak problémát – nemrég kiderült, hogy a 2016-os amerikai választásokban is komoly szerep jutott a Facebooknak.

A médiaóriás utólag elismerte, hogy 126 millió felhasználónak mutattak olyan oroszországi kötődésű tartalmakat, melyeket bizonyos demográfiai csoportok és régiók célzott elérésével rendeltek meg. A hirdetési megrendelések részben hamis facebook fiókokról történtek, a kifizetések pedig részben rubelben, azaz az orosz nemzeti pénznemben érkeztek a facebook számláira, de – akkor még – ez sem tűnt fel az óriásvállalatnak.

A Google és a Facebook egyelőre kitart álláspontja mellett és továbbra is befogadnak korcsoport alapján célzott álláshirdetéseket, a LInkedIn azonban a ProPublica megkeresése után változtatott rendszerén, és ma már nem enged olyan álláshirdetést feltölteni, ami kizárná a megjelenést bizonyos korcsoportok számára. Ehhez mindössze annyi kellett, hogy álláshirdetések elhelyezésénél beépítettek egy plusz lépést  a folyamatba. Technikailag tehát könnyen megoldható, csak elhatározás kérdése.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás CNBC / Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »