Miért szállnak fel Kína drónjai?

Az Amazon.com alapítója, Jeff Bezos abból csinált karriert, hogy első volt az e-kereskedelemben, de most Washingtonnak köszönhetően egy kritikus területen le fog maradni. Miközben Bezos és az Amazon szívesen teljesítené a megrendeléseket drónokkal az Egyesült Államokban, erőfeszítéseik hiábavalók az elavult szabályozás miatt.

Mindeközben a JD.com, az Amazon-szerű kínai viszonteladó szárnyal az amerikai riválisa előtt. A JD már használja a drónokat szállításra Kínában, ahol a szabályozások rugalmasabbak. A startupnak már öt tartományban hagyták jóvá a drónszállítást és még több területre fog engedélyt kérni. A JD nemrég bejelentette, hogy csak a dél-nyugati Szecsuánban 150 darab drónállomás építését tervezi.

Donald Trump amerikai elnök arra törekszik, hogy a szóban forgó szabályozást megszüntesse, mivel szerinte ez elnyomja a vállalkozásokat. Ha a kínai helyzetet nézzük, akkor igaza is van, Washingtonnak ezt tudomásul kell vennie. Bizonyos tekintetben a kínai lazább felügyelet és szabályozás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy olyan módon kísérletezzenek, amely nagyon nehéz vagy szinte lehetetlen az amerikai partnereiknek. Ez viszont előnyt biztosít a kínaiaknak, főleg a technológiai vállalatok számára, amelyeket a kockázat és innováció vezérel.

Azért Kína sem egy szabályozási paradicsom, számos területen a bürokraták elképzelhetetlen mértékben szigorú szabályok alapján felügyelik az üzleti életet, például a szabad tőkemozgást. Más esetekben a szabályozás átláthatatlan, zavaró vagy csak szelektív módon érvényesíthető. Például az üzleteknek tiltják a műanyag zacskók használatát a környezet védelmének érdekében, ugyanakkor lehetővé teszik a gyáraknak, hogy az általuk kibocsátott szmog mérgezze a városokat.

Ez a rendszertelen megközelítés azonban lehetőségeket is kínál, főleg az induló vállalkozások számára. Nézzük például Kína bicikli-megosztó szolgáltatását. Az egyik legnagyobb szereplője, a Bluegogo San Franciscoban is befutott, egy idő után viszont problémája akadt a helyi hatóságokkal a járdán hagyott kerékpárok miatt. Kínában a kormány eddig engedte, hogy szanaszét hagyják a kerékpárokat. Igen, a kerékpárok felhalmozódnak a járdákon, de ez a magatartás segítette egy teljesen új iparág virágzását, amelyhez a befektetők több száz millió dollárral járultak hozzá.

A pénzügyi technológiában is ez a gyakorlati megközelítés segíthet a kínai vállalatoknak elhúzni amerikai versenytársaik mellett. A Citi GPS egy januári jelentésében az áll, hogy az egyik titkos hozzávaló Kína gyors előrehaladásában fintech területen a laza szabályozás. Ez tette lehetővé olyan cégek számára, mint például az Ant Financial, hogy feltűnő gyorsasággal növekedjenek és diverzifikálják szolgáltatásaikat.

Mi a fintech?
Egyszerűen csak “pénzügy+számítógépek”. Nem lőnénk nagyon mellé ezzel a definícióval, persze a pénzügy szó ebben az esetben bankokat, biztosításokat, befektetéseket, államoktól független digitális pénzt, de akár az egyszerű pizzavásárlást is jelentheti.

Az amerikai fintech vállalatok ezzel szemben bonyolult állami és szövetségi szabályozások labirintusában kóvályognak, ami veszélyezteti a növekedést és hátráltaja a leleményességet. Washington a rendszer egyszerűsítését javasolta, de a próbálkozásoknak ellenállnak az állami szervek.

Kína arra is bizonyítékot szolgáltat, hogy milyen károk keletkeznek amikor a szabályozók nem gyengéden, hanem kemény kézzel nyúlnak valamihez. Amikor a bürokraták új követelményeket támasztottak a Didi Chuxing-gel szemben – Kína legnagyobb utasmegosztó alkalmazása – jelentősen csökkent a Didi gépjárművezetők száma és arra késztette a vállalatot, hogy korszerűsítse üzleti modelljét. A szabályozás szerint a Didi vezetőknek szigorúbb feltételeknek kellett megfelelniük ahhoz, hogy utasokat vehessenek fel a kocsijukba.

Más területeken a szabályozások megengedték, hogy a vállalatok új utakat kísérletezzenek ki, amelyek veszélybe sodorták őket. Nehéz megtalálni az egyensúlyt, de Kína lazább megközelítése – akár szándékosan, akár nem – kedvez a startupoknak.

  • Korábban írtuk:

Forrás: Bloomberg / Kitekintő

Friss hírek