Elképesztő módon nő a régi amerikai izomautók értéke

Mitől lesz egy autó klasszikus? A Black Book piackutató csoportnál dolgozó járműértékelő specialisták szerint a válasz több egyedi alkotóelem összegképletében keresendő. Ha minden pont jól összeáll, akkor olyan autóval is lehet rengeteg pénzt keresni, ami egykor igazán hétköznapi volt.

„Csak egy trükk van, pontosabban kettő: A legjobb, ha 1971 körül vásároltuk autónkat és sokat segít az is, ha a kérdéses jármű még mindig kifogástalan állapotban van.”

Néhány autó, amit a gyártó által javasolt, kifejezetten megfizethető áron hoztak forgalomba, az évek során több ezer, olykor tízezer százalékkal lesz értékesebb. Az 1971-es Plymouth Barracuda például 4.296 amerikai dollárért volt kapható, de napjainkban már 2.5 millió dollárt ér, vagyis 58.000%-kal többet, mint ’71-ben.

Barracuda

Plymouth Barracuda – 1971

1967-ben egy Shelby Cobra 7.500 dollárba került, azóta 17.000%-kal értékesebb, így, ha valaki hozzá szeretne jutni, 1.3 millió dollárt kell kifizetnie. Sok más modellnél is ugyanez a helyzet Amerika-szerte:  az 1959-es Cadillac Eldorado, a ’67-es Chevrolet Corvette, a ’71-es Pontiac GTO, az ’57-es Ford Thunderbird, a ’65-ös Ford Mustang GT és a ’68-as Dodge Charger is felkerült a Black Book listájára és minden modellnél legalább 2000%-os értéknövekedést állapítottak meg.

A teljes képhez persze hozzátartozik, hogy a pénz értéke is jelentősen változott az utóbbi 50 évben, így azért a modellért, amiért 1967 körül 4000 dollárt kellett kifizetni (vegyük például a ma is létező Dodge Charger R/T-t), ma már felszereltségtől függően 35-40 ezer dollárt kell otthagyni a kereskedésben.

Ugyanakkor ha figyelembe vesszük, hogy a ma gyártott autók túlnyomó része 10 éves korára értékének 80-90%-át elveszíti, a példában szereplő 1968-as Dodge Charger pedig ma 135 ezer dollárt ér, rossz befektetésről semmiképpen sem beszélhetünk, ha régi amerikai izomautókról van szó.

Eric Lawrence szerint – aki a speciális termékek igazgatója a Black Booknál – a több ezer százalékos növekedést három dolog befolyásolja: a népszerűség, a popkultúra és a legyártott darabszám.

„A legtöbb ember azt hiszi, hogy a mai nagyon drága autók mindig is drágák voltak, de ezek a járművek is mutatják, hogy nyilvánvalóan nem ez a helyzet.” -mondta.

Az utóbbi években a legtöbb klasszikus árveréseken kelt el szerte a világon. 2013 óta minden évben rekordmagasságba emelkedett a klasszikus autók ára – de a piac lassan stabilizálódik. A HAGI Top Index adatai szerint – ami a 100.000 angol fontnál többet érő autókkal foglalkozik – a járművekért fizetett összeg 25%-kal növekedett 2014-ben és közel 18%-kal 2015-ben, majd 2016-ban is.

Az idő múlásával azonban változnak a trendek: a baby boomersnek nevezett generáció (1946 és 1964 között születtek) a nyugdíjas évekkel néz szembe, így lassan az X generáció – akik most járnak a 30-as 40-es éveikben – lesz az erősebb felvásárló erő és az új fogyasztói réteggel változnak az igények is.

Az utóbbi időben érzékelhető, hogy az 1980-as években gyártott autók iránti kereslet növekedett, hiszen érzelmi alapon sokan a gyerekkoruk kedvenc modelljét próbálják elcsípni. Szóval akár az is lehet, hogy megérné megtartani a Priust, és megnézni, mennyit ér majd 40 év múlva…

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: Marketwatch / Kitekintő

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »