Nem mindenki szerint kockázatos a Brexit

  • A brit igazságügyi miniszter szerint „már sok mindenben tévedtek” azok a pénzügyi szervezetek, amelyek a brit EU-tagság megszűnésével járó gazdasági kockázatokra figyelmeztettek.
  • Michael Gove a kilépésért kampányoló tábor egyik frontembere.
  • David Cameron miniszterelnök megengedte a kabinet tagjainak, hogy a brit EU-tagságról kiírt népszavazás kampányában személyes meggyőződésük szerint érvelhessenek.

A brit igazságügyi miniszter szerint „már sok mindenben tévedtek” azok a nemzetközi pénzügyi szervezetek, amelyek az elmúlt napokban egymás után hívták fel a figyelmet a brit EU-tagság esetleges megszűnésével járó gazdasági kockázatokra.

Michael Gove a kilépésért kampányoló tábor egyik frontembere, jóllehet a konzervatív párti brit kormány hivatalos álláspontja szerint Nagy-Britanniának az Európai Unióban kell maradnia. David Cameron miniszterelnök mindazonáltal megengedte a kabinet tagjainak, hogy a brit EU-tagságról június 23-ára kiírt népszavazás kampányában személyes meggyőződésük szerint, akár a kilépés mellett is érvelhessenek nyilvános szerepléseiken.

Gove-val péntek este a Sky News brit hírtelevízió készített egyenes adásban sugárzott interjút, majd a stúdióba meghívott közönség tehetett fel kérdéseket. A televíziós társaság egy nappal korábban ugyanilyen formátumban megrendezett műsorában Cameron szerepelt.

Michael Gove a péntek esti műsorban „lehangolónak” minősítette az elsősorban gazdasági kockázatokkal érvelő Cameron – vagyis saját miniszterelnöke – előző napi szereplését.

Az igazságügyi miniszter kijelentette: kifejezetten örül annak, hogy a nemzetközi pénzügyi szervezetek – mindenekelőtt a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és a fejlett ipari országok Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezete (OECD) – más véleményen vannak a brit EU-tagság megszűnésének gazdasági kockázatairól, mint ő, hiszen ezek a szervezetek korábban is „már oly sok mindenben tévedtek”. Nem látták előre például a 2008-ban elhatalmasodott globális pénzügyi válságot sem.

Az OECD e héten ismertetett világgazdasági előrejelzésének Nagy-Britanniáról szóló fejezete szerint, ha Nagy-Britannia távozik az EU-ból, 2020-ban több mint 3 százalékkal, 2030-ban már több mint 5 százalékkal elmaradna a brit nominális hazai össztermék (GDP) attól a szinttől, amelyet a brit gazdaság azokban az években az Európai Unió tagjaként elérhetne.

Az IMF legutóbbi féléves világgazdasági jelentése szerint a közelgő referendum önmagában is komoly bizonytalanságot okoz a brit gazdaságban aktív befektetői körben, és ennek máris látszanak a gazdaság aktivitására gyakorolt következményei. A valutaalap ezért 1,9 százalékra rontotta a brit gazdaság idei növekedési ütemére adott előrejelzését az addigi prognózisában szereplő 2,2 százalékról.

Michael Gove szerint ugyanakkor a brit közvéleménynek „elege van a gazdasági szakértőkből, akik mindig megmondják, hogy (Nagy-Britanniának) mi lenne a legjobb, és következetesen tévednek”.

Az igazságügyi miniszter „munkahelypusztító gépezetnek” nevezte azt EU-t, és kijelentette, hogy a brit lakosság fele megszenvedi Nagy-Britannia EU-tagságát.

Nem adott tényszerű választ azonban arra a kérdésre, hogy miként szenvedi meg 32 millió brit hazája uniós tagságát, és elismerte: ő sem tudja garantálni, hogy kilépés esetén senki nem veszíti el munkahelyét. Az erre vonatkozó kérdés élét ugyanakkor igyekezett tréfával elütni, mondván: az Európai Parlament 73 brit képviselője bizonyára elveszíti állását, ha Nagy-Britannia kilép az EU-ból.

Kitekintő / MTI

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »