Brüsszel nem sújtott le a vétkezőkre

Pénzbírság kirovása helyett újabb egy-egy éves haladékot adott szerdán az Európai Bizottság Spanyolországnak és Portugáliának a túlzott mértékű hiány kiigazítására, és a rugalmasság kereteit túlfeszítve megkegyelmezett a deficiteljárás által fenyegetett Olaszországnak. A Bizottság szerint „politikailag és gazdaságilag nem ez a megfelelő pillanat” a keménykedésre, ami a kritikusok szerint végletesen alááshatja a paktum hitelességét.

Egyes várakozásokkal ellentétben nem csapott az asztalra szerdán az Európai Bizottság, amikor górcső alá vette a költségvetési szabályok tagállamok által történő alkalmazását. A biztosi testület hosszas vívódás és belső viták után úgy döntött, hogy futni hagyja a stabilitási és növekedési paktumot, illetve a pénzügyminiszteri tanács ajánlásait figyelmen kívül hagyó három déli tagállamot.

A költségvetési hiány csökkentésének előírt pályájától jelentős mértékben eltérő Spanyolország és Portugália pénzügyi szankciók helyett további egy-egy évet kaphat a Bizottság pénzügyminiszteri Tanácsnak tett javaslata szerint államháztartásának rendberakásához, és a deficit GDP-arányosan 3 százalékos szint alá történő leszorításához. A harmadik „gyanúsítottal”, Olaszországgal szemben pedig egyelőre eltekintettek a deficiteljárás újraindításától az adósságkritériumok megszegése miatt.

Az ellentmondásos bizottsági döntés a szankciókat ellenző Jean-Claude Juncker elnök személyes sikerének tekinthető, és megfigyelők szerint tápot adhat azoknak a politikusoknak Németországtól Finnországig, akik kivennék az Európai Bizottság kezéből a szabályok betartásának megállapítását és azt egy független szakértői testületre bíznák. Legutóbb, néhány nappal ezelőtt Jens Weidmann, a Bundesbank nagyhatalmú elnöke tört pálcát egy interjúban egy ilyen megoldás mellett.

Mások szerint azonban többről van szó, arról, hogy egyáltalán alkalmazni lehet-e a gyakorlatban a költségvetési fegyelem betartására irányuló szabályokat. A nehéz gazdasági és pénzügyi helyzetben lévő országokkal (jelen esetben Spanyolországgal és Portugáliával) szemben ugyanis gazdasági szempontból kontraproduktív, míg a jobban teljesítőkkel szemben indokolhatatlan lehet a pénzügyi szankció akkor is, ha megszegik a szabályokat.

„Ez gazdasági és politikai szempontból nem a megfelelő pillanat ennek a lépésnek a megtételére” – indokolta a sajtó kérdésére Pierre Moscovici, gazdasági és pénzügyi biztos a döntést. Nyílt titok, hogy ami a politikai érvet illeti, a június végi megismételt spanyol parlamenti választásokra vonatkozott a megjegyzés, amibe az Európai Bizottság legalábbis elnökének érvelése szerint nem kíván egy ilyen döntéssel beleavatkozni. Portugália esetében pedig azt hozzák fel mentő körülményként, hogy nem a jelenlegi baloldali kormány felelős a hiánycél elmulasztásáért.

Portugália a testület javaslata szerint egy éves haladékot kapna 2016-ig a túlzott mértékű hiány megszüntetésére, hasonlóan Spanyolországhoz, amely számára 2017 lenne az új határidő. Pontosan a legújabb, hiszen Madrid néhány év leforgása alatt immár negyedszer, míg Lisszabon másodszor kapna haladékot a szabályoknak való megfelelés alól.

Moscovici azzal próbálta csökkenteni a döntés horderejét, hogy július elején a deficiteljárás végrehajtása nyomon követésének keretében visszatér a két ország helyzetére. Addig is azzal a javaslattal fordul a Tanácshoz, hogy az fogadjon el ajánlást a túlzott mértékű hiány 2016-ban és 2017-ben történő tartós korrigálására a két déli tagállamban.

Hírek szerint Valdis Dombrovskis bizottsági alelnök és Pierre Moscovici is hajlott arra, hogy a két országot szankcionálják. Ha így történt volna, akkor a portugáloknak és a spanyoloknak büntetésként éves GDP-jük akár 0,2 százalékát kellett volna letétbe helyezniük, és befagyasztották volna a strukturális alapok 2017-től esedékes kötelezettségvállalásainak egy részét is.

Mindmáig Magyarország az egyetlen tagállam az EU-ban, amellyel szemben 2012. márciusában ilyen fegyelmező eszközzel élt az akkor még Barroso vezette Bizottság. Emlékezetes, hogy a testület feltételes döntést hozott a kohéziós alapok egy részének felfüggesztéséről (pénzügyi kötelezettségvállalásokról van szó), fél évet adva a magyar kormánynak az elvárt kiigazítások megtételére. Ennek végül megvolt a hatása, mert Budapest korrigált, így a Bizottság végül visszavonta a döntést. Érdekesség, hogy hazánkkal párhuzamosan már 2012 márciusában is Spanyolország „ült a vádlottak padján”, ám akkor is találtak felmentő érvet a számára a büntetés alól. Mint kiderült, nem utoljára.

Egyes vélemények szerint a portugál és a spanyol „szankciók” kérdése politikailag szorosan összefüggött azzal, hogy Olaszország ügyében milyen döntést hoz szerdán az Európai Bizottság. Róma esetében nem a pénzbírság, hanem a deficiteljárás újraindítása volt a tét az adósságkritérium megsértése miatt.

Az olasz kormány az elmúlt hetekben rendkívül intenzív lobbizást folytatott a Bizottsággal a deficiteljárás elkerülése és az elérhető rugalmassági záradékok maximális alkalmazása érdekében. Nem is eredménytelenül, hiszen Brüsszel a lehetőségek határán túl is figyelembe vette az olasz érdekeket, amikor a GDP 0,85 százalékának megfelelő kiadási tételt számolt el a rugalmassági klauzula keretében Rómának, beszámítva azt hiánycsökkentő tételként. Annak dacára, hogy a rugalmasság felső határa egy adott évben elvileg a GDP 0,75 százaléka lehet.

De, még ez sem volt elegendő ahhoz, hogy Olaszország (illetve Belgium és Finnország) a paktum által előírt ütemben faragjon le a 60 százalékos referenciaértéken felüli államadósságából. A Bizottság az úgynevezett „releváns tényezők” figyelembe vételével mégis arra a következtetésre jutott, hogy a stabilitási és növekedési paktum rendelkezései nem sérültek.

Cserébe a Bizottság azt ígéri, hogy októberben-novemberben az akkori adatok és információk fényében újra áttekinti majd az olasz helyzetet, mitöbb az olasz kormánynak garanciákat kell adnia arra, hogy 2017-ben teljesülni fog a hiánycél.

Nevük mellőzését kérő források szerint a spanyolok és a portugálok megbüntetése esetén nehezen lehetett volna elmagyarázni, hogy az olaszok miért részesülnek kegyben, és a logika persze fordítva is működik.

A Bizottság szerdán úgy döntött, hogy Írországgal, Ciprussal és Szlovéniával szemben a deficiteljárás megszüntetését kezdeményezi. Így már csak négy tagállam ül majd hamarosan a „szégyenpadon”: Franciaország, Görögország, Spanyolország és Portugália.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »