EU: két és fél év után lezárult az aszfaltvita

Előreláthatóan több mint 500 millió euró visszatartott fejlesztési forrást szabadíthat fel a Lázár János és Corina Cretu regionális politikáért felelős biztos között elért politikai megállapodás az aszfaltügyben kialakult vita tisztázásáról. A Bizottság által blokkolt kifizetések összege jelenleg 840 millió euró.

Több mint 500 millió euró hosszú ideje visszatartott kifizetés folyósítása előtt tisztíthatja meg az utat az a politikai megállapodás, amit a Miniszterelnökséget vezető miniszter és Corina Cretu regionális politikáért felelős biztos kötött csütörtökön Budapesten – mutattak rá pénteken a BruxInfónak nyilatkozó EU-források.

Lázár János a csütörtöki kormánytájékoztatón jelentette be a megállapodást, aminek technikai részleteit szakértői szinten dolgozzák majd ki. A felek egyelőre nem kommunikálták a szabálytalanságok miatt elkerülhetetlenné vált pénzügyi korrekció mértékét, de a portfolio.hu 10 százalékos büntetést valószínűsített. Ez azt jelentené, hogy a szabálytalanságok miatt blokkolt (előbb megszakított, majd utóbb egy külön döntéssel felfüggesztett) 573 millió eurós összegből 57,3 milliót nem fizetnének ki az uniós költségvetésből az érintett projektekre, a fennmaradó részt viszont folyósítanák.

Brüsszel korábban 25 százalékos pénzügyi korrekciót írt volna elő, amit azonban a magyar fél nem fogadott el és az eljárást vitatva az Európai Bírósághoz fordult. A vita rendezésével azonban a bírósági eljárás is okafogyottá válik, és Magyarország hozzájuthat a felfüggesztett kifizetések jelentős részéhez.

A 10 százalékos büntetési tételt (ennyivel csökkentik az aszfaltügy által érintett projektek uniós támogatását) ugyanakkor más kiadásokra lehet fordítani, ezért bizottsági forrásaink szerint nem kell nettó forrásvesztéstől tartani.

A magyar hatóságok a 2007-2013 közötti pénzügyi időszakból finanszírozott programok 2017 márciusi zárásáig benyújthatnak számlákat Brüsszelnek, feltéve, hogy az állam részéről a kedvezményezetteknek a kifizetés 2015. december 31-ig megtörtént.

Jelen esetben ez azt jelenti, hogy addig más folyamatban lévő projekteknél már fizettek, és ezeket lehet beállítani a 10 százalékos forráselvonás terhére.

Az Európai Bizottságnál érdeklődésünkre nem erősítették meg a 10 százalékos pénzügyi korrekció tényét, igaz azt nem is cáfolták. Annyi bizonyosnak tűnik, hogy nem átalány összegű korrekció lesz, hanem többkulcsos kiigazítás, amelyek átlaga adhat ki egy százalékos arányt (10 százalékot vagy mást).

Az Európai Bizottság „a közbeszerzési eljárások során alkalmazott diszkriminatív kiválasztási kritériumok miatt függesztette fel az aszfaltügyben a kifizetéseket” – közölte korábban lapunkkal a regionális politikai biztos szóvivője. A testület még 2013 decemberében szakította meg a kifizetések folyósítását, mert az egyébként 2007 óta hatályos magyar szabályok diszkriminatívan csak egy 50 kilométeres körön belül telephellyel rendelkező beszállítóknak tették lehetővé az aszfalt szállítását az uniós pénzből társfinanszírozott útépítésekhez.

A megszakítás, majd később a felfüggesztés összesen nyolc operatív programot érintett, a közlekedési OP-t és a hét regionálisat.

Az Európai Bizottság által a 2007 és 2013 közötti kohéziós keretből blokkolt kifizetések összege jelenleg 840 millió euró, amit jelentős mértékben, feltehetően több mint 500 millió euróval csökkenne az aszfaltvita lezárása után. A fennmaradó zárolt kifizetési tételek közül 146 millió euróval kiemelkedik a szociális megújulási program (ezt az európai szociális alapból folyósítják), illetve 121 millió euróval a szociális infrastrukturális program, amit az európai regionális fejlesztési alapból finanszíroznak.

A 121 millió eurós összeg felfüggesztéséről március 23-án döntött az Európai Bizottság az ellenőrzési rendszerben feltárt hiányosságokra hivatkozva. Az említetteken kívül más, kisebb összegű kifizetéseket is felfüggesztett szabálytalanságok, illetve bizonyos esetekben korrupció gyanúja miatt (ezekben az ügyekben a Csalás Elleni Hivatal, az OLAF előzőleg nyomozást folytatott) a Bizottság. A szükséges intézkedésekről jelenleg is egyeztetések folynak Brüsszel és Budapest között.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »