Teljes erővel kutatnak a tegnap lezuhant gép roncsainál

A pilótafülkében elhangzott beszélgetést és hangokat rögzítő fekete dobozt találták meg a Germanwings légitársaságnak a francia Alpokban történt balesetének helyszínén, de a berendezés megrongálódott – közölték szerdán a nyomozás illetékesei.

„A fekete doboz a CVR (cockpit voice recorder). De a CVR megrongálódott. A nyomozóhatóság ma reggel Párizsba küldte. A járat másik fekete dobozának, a gép adatait rögzítő berendezésnek (FDR) a keresése folytatódik” – tette hozzá a forrás.

Bernard Cazeneuve francia belügyminiszter közölte: a károk ellenére a fekete doboz használható, abból meg lehet tudni információkat.

A beszélgetéseken és az esetleges vészjelzéseken kívül a hajtóművek működésére is tudnak esetleg következtetni a nyomozók a rögzített hangokból. A baleset körülményeinek pontos meghatározásához ugyanakkor mindkét fekete doboz adataira szükség van. Az FDR másodpercről másodpercre rögzíti a repülés minden fontosabb adatát (sebesség, magasság, repülési irány).

A megtalált fekete dobozt vizsgáló nyomozóhatóság délután négy órára hirdetett sajtótájékoztatót Párizsban.

A belügyminiszter azt is elmondta: a katasztrófa okaként minden lehetőséggel számolnak, de nem a terrorcselekmény az elsődleges.

„A repülőgép törmelékei egy másfél hektáros területen találhatók, ez elég jelentős terület, mert az ütközés óriási volt, de arra utal, hogy a repülő valószínűleg nem robbant fel” – hangsúlyozta a miniszter.  

A Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Germanwings-járat Airbus A320-as típusú gépe fedélzetén 150 ember tartózkodott, amikor a repülő kedd délelőtt egyelőre ismeretlen okokból nyolc percig tartó süllyedést követően egy hegyoldalnak csapódott Franciaország déli részén az Alpokban.

Ségolene Royal, a francia kormány tagja az I-télé hírtelevízióban elmondta: amikor a repülő előzetes engedély nélkül süllyedni kezdett, a légiirányítók azonnal hívták a pilótát, de nem érkezett válasz. Felszólították, hogy tartsa a 11 400 méteres magasságot. A gép azonban továbbsüllyedt. Négy perccel később a légiirányítás kiadta a vészjelzést, s rá négy percre, kétezer méteres magasságban a gép eltűnt a radarok képernyőjéről.

Royal is megerősítette, hogy a katasztrófa okaként a terrorcselekmény lehetősége „jelenleg egyáltalán nem elsődleges”.

A katasztrófa helyszínének közelében kialakított mentő- és sajtóközpontnál, Seyne-les-Alpes-ban szerda reggel ismét a csendőrség helikopterei köröztek. 

A francia hatóságok nagy erőkkel kezdték újra a holttestek és a roncsok keresését a hegyvidéken, amelyet gépjárművel nem lehet megközelíteni. A 380 fős mentőalakulat és több, mint 300 csendőrnek egy közel négy hektáros szakadékos hegyoldalt kell végigkutatnia Digne és Barcelonnette települések között.

A baleset helyszíne felé – amelyet éjszaka katonák őriztek – a hajnali órákban gyalog is elindult egy ötven fős alakulat, hogy biztosítsa a helikopteren érkezők szakértők számára a veszélyes helyszínt, amely a legközelebbi műúttól hét kilométerre található. 

A marseille-i ügyészség tájékoztatása szerint a helyszínre a nap folyamán tíz orvosszakértőt és három antropológust várnak, akik a holttesteket fogják azonosítani a csendőrség szakértőinek segítségével. Rajtuk kívül nagy számban pszichológusok és ápolók is érkeztek a helyszínre, akik az áldozatok hozzátartóit fogják fogadni egy iskolában kialakított halottasházban.

A környékbeli szállodákat és kiadó szobákat is lefoglalták a hatóságok a hozzátartók és a szakértők számára.

Francois Hollande államfő Angela Merkel német kancellárral Mariano Rajoy spanyol kormányfővel délután 2-kor tesz látogatást a katasztrófa helyszínén. A baleset legtöbb áldozata német és spanyol állampolgárságú volt, de a legfrissebb hírek szerint törökök, egy belga, két ausztrál, két argentin és két kolumbiai, és esetlegesen brit, két mexikói és két japán utasa is volt a szerencsétlenül járt repülőgépnek.

Kitekintő / MTI

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »