Nem sokan tudnak elszámolni a választási kiadásokkal

Szlovákiában a helyhatósági választások finanszírozásának kérdése a déli települések jelöltjeinek is érzékeny téma. Az általunk megszólított polgármesterek, illetve egykori polgármesterjelöltek többsége vonakodva fogadta az anyagiakra vonatkozó kérdéseket, írja az Új Szó.

A többség még nem hozta nyilvánosságra a kiadásokat, és nem is tervezi megtenni.

Információink szerint a dél-szlovákiai városok polgármesterjelöltjei közül egyedül a komáromi Czíria Attila, az MKP és a Híd közös jelöltje folytatott olyan kampányt, melyet az IVO a legátláthatóbbnak minősített. Czíria a transparentneucty.sk oldalon vezette kampányszámláját, itt nyomon követhetők a bevételek és kiadások. A számla alapján az Összefogás Komáromért csoportosulás összesen 45 310 eurót fordított az őszi választásokra. Gyenge átláthatóság

Ugyanakkor Czíriáék esete is mutatja, hogy a transzparens számla nyitása nem feltétlenül egyenlő a transzparens kampánnyal. A számlát csak három héttel a választások előtt – október végén – hozták létre, miközben a tényleges kampány már szeptemberben megkezdődött. Az utolsó kiadási tétel november végi, ám pl. a Facebook mindig a következő hónap elején számlázza a hirdetéseket (a novemberi tételekért decemberben kellett fizetni). Így feltételezhető, hogy a kampány a hivatalosan feltüntetettnél többe került. A számlára betett pénz közel felénél ráadásul nincs megadva, hogy kitől érkezett, és a kiadások egy részéhez sincs tárgy rendelve. Czíria ellenfele, Stubendek László – Komárom polgármestere – ugyan eddig nem hozta nyilvánosságra az elszámolását, kérdésünkre viszont részletes összegzést adott. Stubendek László 27 ezer eurót költött a kampányra, az összeg egy részét ő állta, a költségekbe barátok, családtagok és támogatók is beszálltak. Szitás Péter, a polgármester asszisztense azt mondta, az összegzés a közeljövőben felkerül a világhálóra. Néma szerdahelyiek

A témában többször kerestük Hájos Zoltánt (MKP), Dunaszerdahely polgármesterét is – eredménytelenül. Titkárnőjével azt üzente, az elszámolás nyilvános és a város honlapján megtalálható. Az adatokat hosszas böngészés után sem leltük meg. Hájos sikertelen kihívója, Csicsai Gábor (Híd) parlamenti képviselő ugyanazt mondta: nincs mit takargatnia, de nem készített összegzést a költségekről. Pontos adatokat nem tudott mondani, hozzávetőlegeset pedig nem akart. Bárdos Gábor, Somorja polgármesterének kampánya 3840 euróba került (ő egyedüli jelölt volt). Polgármesterjelöltként az MKP 19 képviselőjelöltjével közös kampánya volt, a költségeken is osztoztak. „Fejenként 150 euróval szálltak be, a különbözetet saját forrásokból én álltam” – mondta Bárdos Gábor, hozzátéve: az elszámolás nem kerül fel a világhálóra, de bárkinek megmutatja. Agócs Attila, Fülek új polgármestere 2866 eurót költött a kampányra, a részletes összegzést ő is bárkivel megosztja. Jozef Šimko, Rimaszombat polgármestere kérdésünkre azt mondta, mindössze kétezer euróba került a kampánya. Szögedi Anna, Tornalja polgármestere közös kampányt folytatott az MKP képviselő-elöltjeivel, a költségeket közösen állták, összesen 800 eurót költöttek.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »