Kína átveszi az elsőséget Amerikától

Az amerikai Energiaügyi Minisztérium statisztikai ügynöksége (EIA) szerint Kína válik a legnagyobb olajimportőrré a világon, mivel lakossága és ipari termelése, így az olaj iránti kereslete is folyamatosan növekszik.

Havi szinten ezért már októberben, éves szinten pedig jövőre átveszi az USA eddigi elsőségét. Októberre az ázsiai ország importolaj-fogyasztása el fogja érni a napi 6,45 millió hordót, míg az Államoké 6,23 millió hordó/napra esik majd vissza.

Az olaj iránti kínai kereslet növekedése nem új jelenség, de főképp az utóbbi évtizedben gyorsult fel, a gyáripar és az autógyártás felfutásával. 2009 óta ugyanis Kína a világ elsőszámú autópiaca. Az 1,3 milliárd vásárlóval rendelkező országban a belső fogyasztás növelése is kifejezett kormányzati cél, hogy az exportorientált gazdaságpolitikáról a fogyasztás generálta növekedésre áttérve Kína már ne csak a Nyugat gyára legyen, hanem saját magának is termeljen. Ez a szándék tovább fokozza az energiaigényt, ebből kifolyólag az importfüggőséget, ami pedig egyre érzékenyebbé teszi Kínát az energiahordozók árának változására.

Az ázsiai óriás lassú ütemben, de egyre nagyobb mértékben függ a külföldi olajtól, noha Kína már most is a közel-keleti olaj fő felvásárlója. Az olajkitermelő latin-amerikai, afrikai és arab országok, illetve Oroszország pedig egymással versenyezve próbál minél nagyobb szeletet kihasítani a folyamatosan gyarapodó kínai felvevőpiacból.

Eközben Európa és Észak-Amerika kevesebb külföldi olajat vásárol. Az USA kereslete 2005 óta csökken, és tavaly kezdett meredek süllyedésbe, mivel a hazai kereslet csökkenésével párhuzamosan növekedett a hazai olaj- és földgáztermelés; ezért Amerika elhanyagolható szintre tudta mérsékelni a közel-keleti olaj bevitelét. Ez Kína hangsúlyosabb fogyasztói jelenlétével együtt geopolitikai és stratégiai változásokat is hozhat a Perzsa-öböl térségében.

Az importfüggőségének csökkenése segít mérsékelni az Egyesült Államok kereskedelmi hiányát, a texasi és észak-dakotai palalelőhelyek pedig olcsó kőolajat és földgázt biztosítanak, ami versenyelőnyt jelent az amerikai iparnak. Kína is rendelkezik hatalmas palatartalékokkal, ám a szakértők szerint még évekbe telik elérnie a nem hagyományos kitermeléshez szükséges technológiai színvonalat.

A világ kőolaj-összfogyasztása már eléri a napi 89,5 milliárd (!) hordós szintet, és az EIA előrejelzése szerint az év harmadik negyedévében ez további napi majdnem egymillió hordóval fog növekedni. Az USA előtt ugyanakkor már most ott a lehetőség, hogy az új technológiákkal kiaknázza az eddig elérhetetlen energiaforrásait, ezáltal pedig egyre nagyobb mértékben önellátóvá válva az energiaszektorban. Jelenleg az is az Egyesült Államok előnyére válik, hogy bár nem ő rendelkezik a legnagyobb palakészletekkel, de egyedül ő él át „pala-forradalmat”. A későbbiekben viszont a globális palaenergia-termelés megindulásával – az év elején megjelent PriceWaterhouseCoopers elemzés szerint – a világ GDP-je 2035-re elérheti akár a 2,7 trillió dollárt is.

Gary Thayer elemző szerint az amerikai gazdaság az 1970-es évek végén, a 80-as évek elején került hasonló helyzetbe, amikor az alaszkai olajkitermelés fellendülőben volt. Akkor növekedésnek indult a gazdaság, csökkent az infláció és megerősödött a dollár.

A mai helyzet nem ugyanez, de a prosperitás potenciálja adott, segítségével az eddig lassan éledő amerikai gazdaság egy időre búcsút inthetne a recessziónak és az amerikai energiafüggetlenség örökzöld célja részben megvalósulhatna. Kínát sem kell azonban félteni. Tavaly már megelőzte a hat évtizedig világelső Egyesült Államokat a kereskedelem tekintetében, és az előző havi statisztikák is a kínai gazdaság erősödését jelzik.

Szakáli Máté

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »