Közel a megoldás az újranyitott szabadalmi vitában

Információink szerint kompromisszum körvonalazódik a Tanács és az Európai Parlament között a június végén „újranyitott” szabadalmi vitában, dacára annak, hogy az EP jogi szakbizottságának ülésén a témagazdák továbbra is úgy vélték, ragaszkodni kell a szabadalmi rendelethez abban a formában, ahogyan arról még tavaly év végén megállapodtak az intézmények.

A BruxInfo értesülései szerint hamarosan megállapodás születhet az európai uniós intézmények között az egységes európai szabadalmi rendszer júliusban felmerült újabb problémái kapcsán. Úgy tudjuk, a Tanács ciprusi elnöksége szeptember óta komoly erőfeszítéseket fordított arra, hogy különböző kompromisszumos megoldási javaslatokat dolgozott ki az EP számára, amely júliusban elhalasztotta a szabadalmi rendelet plenáris zárószavazását, amiért a tagállamok az utolsó pillanatban módosították annak tartalmát.

A hetvenes évek óta tartó oltalmi huzavonában végül 2010-re körvonalazódott a megoldás. Ekkor az Európai Bizottság – tagállami felkérés alapján – javaslatot tett arra, hogy a korábban javasolt egységes szabadalmi rendszer Olaszország és Spanyolország ellenállása miatt nélkülük, megerősített együttműködésben jöjjön létre. 2011 első felében a magyar EU elnökség idején már szinte a teljes jogszabályi csomagot kitárgyalták az intézmények, az év végén pedig a lengyel elnökség meg is tudta kötni az informális megállapodást az európai szabadalmi rendszer és az ehhez kapcsolódó nyelvi-fordítási rezsim létrehozásáról.

A csomag harmadik elemeként a tagállamok úgy döntöttek, kormányközi szerződéssel hozzák létre az elsőfokú jogvitákat rendezni hivatott szabadalmi bíróságot. Ennek részleteiben is relatíve hamar megállapodtak a tagállamok, kivéve abban, hogy hol legyen az újonnan létrejövő intézmény székhelye. Nagy-Britannia (London), Franciaország (Párizs) és Németország (München) közel egy éven keresztül egyezkedett egymással a székhelyről, míg nem az idén június végi uniós csúcstalálkozón kompromisszumos megoldás született ebben is.

A brit kormányfő azonban csak úgy volt hajlandó feladni a londoni székhelyet, ha cserébe a tagállamok kivesznek három cikket a szabadalmi rendeletből, ezzel is gyengítve az általuk sokat bírált Európai Bíróság hatáskörét. A rendelet 6-os, 7-es és 8-as cikkének kivétele azt eredményezi, hogy egy esetleges szabadalmi jogvita során kezdeményezett előzetes döntéshozatali eljárásban a luxemburgi székhelyű bíróságnak csak jóval szűkebb terjedelemben lesz lehetősége a vita szabadalmi tartalmi jogi kérdéseit vizsgálni.

Az elképzelt szabadalmi bíráskodási rendszer illeszkedne a meglévő uniós igazságszolgáltatási rezsimbe, és a nemzeti bíróságoktól átvenné az európai szabadalmakkal kapcsolatos peres ügyeket. Ha tehát egy feltalálónak, vagy egy vállalkozásnak jogi kifogása lesz egy európai oltalom kapcsán, akkor első körben az elsőfokú szabadalmi bírósághoz kell majd fordulnia (annak helyi, regionális, vagy központi fórumához). Ha a testület előtti szabadalmi jogvita eldöntéshez szükség lesz az európai uniós jog értelmezésére, akkor erre az Európai Bíróságot kell majd felkérni. Ezt tehát a tagországok a legmagasabb szinten is megígérték júniusban.

A szabadalmi rendelet 6-8 cikkeinek törlésével ugyanakkor a Tanács felmondta a 2011 végén megkötött informális intézményközi megállapodást, amit nem hagyott szó nélkül az Európai Parlament sem. Az EP levette a júliusi plenáris ülés napirendjéről a rendelet tervezett zárószavazását.

Dacára annak, hogy értesüléseink szerint már közel a megállapodás az EP és a Tanács között, a szabadalmi rendelet európai parlamenti jelentéstevője csütörtök délelőtt még élesen bírálta a Tanácsot a június végi módosításokért. A szocialista Bernard Rapkay nyitott az egyeztetésekre, de jelezte, két ügyben biztosan nem fog engedni. „Az egyik az Európai Bíróság eredetileg meghatározott szerepe, amit nem szabad csökkenteni, a másik pedig az Európai Parlament joga a jogalkotásra. Ezek számunkra tabutémák!” – fogalmazott a német képviselő.

Rapkay ugyanakkor hozzátette, „Az ideális megoldás a három cikk megtartása lenne, de én pragmatikus ember vagyok, tudom, hogy ez most nem lehetséges, a kérdés tehát az hogy hogyan reagáljunk, és hogyan jöjjünk ki ebből a kínos helyzetből” – fejtegette a szocialista politikus, választ azonban sem ő, sem a szakbizottság többi tagja nem adott a kérdésre. Azt viszont hangsúlyozta, hogy „az Európai Parlament semmilyen olyan jogszabályt nem fog elfogadni, és az EP elnöke semmilyen olyan jogszabályt nem fog aláírni, ami nincs összhangban az uniós joggal”.

Kérdés, hogy összhangban van-e. A Tanács jogi szolgálata szerint igen. A szervezet nyáron közölte, a rendeletek törlésével is működőképes lenne az egységes szabadalmi rendszer, így szerinte jogi kifogás nem érheti az új kompromisszumot.

Az Európai Bizottság szóvivője korábban a BruxInfo kérdésére nem kívánt állást foglalni abban, hogy a rendszer működőképes-e. Pia Ahrenkilde-Hansen emlékeztett arra, hogy a Bizottság elnöke a júliusi strasbourgi plenáris ülésen azt mondta, „sajnálatos, hogy a megállapodás ára az lett, hogy fontos, közösségi jellegű paragrafusok kerültek ki az eredeti javaslatból”.

A működőképességet végülis az Európai Parlament jogi szolgálata sem vitatja. A szervezet képviselője az EP jogi szakbizottságának csütörtöki ülésén azt mondta, a három cikk törlésével a rendelet jelentős elemei maradnának ki, és ennek tényleges hatása lenne a szabadalmi rendszer működésére is.

A vitában úgy tűnt, hogy az EP új javaslatot vár a Tanácstól, megfelelő jogalap biztosításával. A lengyel néppárti Tadeusz Zwiefka szerint „lehet, hogy a Tanács nem is akar egységes szabadalmi rendszert. Ésszerű kompromisszumra van szükség, mert ez így ellentétes az uniós joggal”.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »