Nyolcmillió utassal 2010-ben is a 38. legforgalmasabb légikikötő volt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az Európai Unión belül. Az Eurostat adatai szerint két évvel ezelőtt lassult az európai utasforgalom növekedésének mértéke, ennek azonban sokkal inkább egyszeri, rendkívüli, mintsem stratégiai okai voltak.
A koppenhágai, a bécsi, a milánói és a római repülőterek forgalma növekedett 2010-ben a legnagyobb mértékben – közölte az Európai Unió statisztikai hivatala. Az Eurostat adataiból kiderül, a dán főváros légikikötőjének forgalma 9,1 százalékkal nőtt 2009-hez képest, és több mint 21 millió utas fordult meg a reptéren. Hasonló mértékű, 8,7 százalékos forgalomnövekedést könyvelhetett el a bécsi repülőtér is. A milánói Malpensa 7,9 százalékkal, a római Fiumicino pedig 7,6 százalékkal több utast fogadott és indított, mint 2009-ben.
Az európai légiforgalomban kevéssé jelentős szerepet játszó, de százalékosan kiemelkedő forgalombővülést regisztráltak a lett repülőtéren, ahol 14,6 százalékkal emelkedett az utasok száma, de 12,6 százalékos növekedést mértek 2010-ben a máltai repülőtéren, míg Bukarest Otopeni repülőterén 9,7 százalékkal nőtt a forgalom.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren (akkor még Ferihegyi Repülőtér) 1,2 százalékkal több utas fordult meg 2010-ben 2009-hez képest. A több mint nyolcmillió Budapestre érkező, onnan induló, vagy Budapesten átszálló utassal a magyar légikikötő a 38. legforgalmasabb az európai uniós repülőterek rangsorában. Az adatokból kitűnik, több mint 6 millió utas az Európai Unión belül utazás miatt érkezett Budapestre, míg kétmillióan távolabbi országokba indultak, vagy onnan érkeztek.
A listát továbbra is a londoni Heathrow repülőtér vezeti, amely minimális (0,2%-os) forgalomcsökkenést figyelt meg két évvel ezelőtt, de így is közel 66 millióan fordultak meg a légikikötőben. A második helyen a párizsi Charles de Gaulle reptér található 58 millió utassal és 0,5 százalékos utasszám-növekedéssel. A dobogó legalsó fokán pedig a frankfurti repülőtér, amely a nemrégiben átadott új terminállal könnyebben ki tudta szolgálni az 52 millió utast 2010-ben, amely 4,1 százalékkal volt több, mint 2009-ben.
A nagyobb repülőterek közül jelentősen csökkent 2010-ben a dublini repülőtér forgalma: 2009-hez viszonyítva 10 százalékkal esett vissza az utasok száma. 5,2 százalékkal mérséklődött ezen túlmenően a manchesteri és az athéni légikikötő forgalma.
A repülőterek túlzsúfoltságának csökkentését célzó közelmúltbéli bizottsági javaslatról itt olvashat bővebben.
Kitekintő / Bruxinfo.eu