Célkeresztben az EU légügyi szabályozása

Habár az Európai Unió új légügyi szabályozása 2012. január 1-ével lépett életbe, több ország – köztük az USA, Kína és Oroszország – vezetői már előre jelezték, hogy nem értenek egyet a rendelkezésekkel. Nem meglepő tehát, hogy az ügy kapcsán továbbra sem csillapodnak az indulatok.

Az Európai Unió azon döntése verte ki a biztosítékot több állami, valamint vállalatvezetőnél, hogy a légi közlekedést is bevonták az emissziókereskedelmi rendszerbe. Mindez azt jelenti, hogy az európai forgalmat lebonyolító légitársaságok repülőgépeik szén-dioxid-kibocsátása után meghatározott mértékű adót kötelesek fizetni. Mivel a rendelkezés nem tesz különbséget az EU-n belül és az azon kívül működő társaságok között, a január elsejével életbe léptetett rendszerrel kapcsolatban igen hamar megindult a nemzetközi párbeszéd.

Habár a közlekedés világviszonylatban az éves szén-dioxid-kibocsátás kb. 20-22 százalékáért felel, a légi közlekedés önmagában csupán 3%-ot tesz ki, így az egyik leginkább környezetbarát közlekedési mód. Az ágazat azonban nagyon gyorsan növekszik, egyes becslések szerint 2030-ra csak Európában a teljes emisszió 5%-ára ugorhat a részesedése. Az EU ezt szeretné megelőzni az említett adóval, melytől a szakemberek azt várják, hogy ösztönözni fogja további környezetbarát technológiák kifejlesztését, és a már meglévő ismeretek szélesebb körű elterjedését a légi közlekedésben.

„Légitámadás” minden irányból

2011 novemberében az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) elfogadott egy nyilatkozatot, melyben arra kérték az Unió illetékeseit, hogy a jogszabály alól mentesítsék a nemzetközi légi forgalmat lebonyolító (értsd: nem csak az Unión belül közlekedő) vállalatokat a fizetési kötelezettség alól. Az említett dokumentumot 26 ország írta alá, köztük az Amerikai Egyesült Államok, Kína, Oroszország és Japán, de idén január elejére az adót elutasító államok száma 35-re emelkedett.

A német The Epoch Times arról írt korábban, hogy az amerikai képviselőház elfogadta azt a törvénytervezetet, amely megtiltja, hogy az amerikai légitársaságok részt vegyenek a rendszerben. Oroszország sem várt sokat, hamar jelezték, nem kérnek az új szabályozásból: Igor Levityin orosz közlekedési miniszter szerint az adó diszkriminatív. Kína még ennél is tovább ment, egyenesen azzal vádolta az Uniót, hogy megsérti az ENSZ éghajlatváltozásról szóló keretegyezményének ide vonatkozó pontjait.

Ázsia bekeményít, Kína sakkot ad

A The Epoch Times beszámolója szerint hétfőn újabb kritika látott napvilágot a kérdéssel kapcsolatban, ezúttal Szingapúrból. Ott tartották ugyanis a napokban az ázsiai légitársaságok konferenciáját, ahol az érintettek ismét megfogalmazták azon kérésüket, hogy az Unió változtasson a szabályozáson. „Nagyon aggódom” – kezdte nyilatkozatát Tom Enders, az Airbus vezetője, majd így folytatta: Az, ami környezetvédelmi megoldásként indult, egy kereskedelmi konfliktus lehetséges forrásává vált.” Azran Oszman-Rani, az Air Asia X nevű légitársaságtól pedig a következőket mondta: „Volt remény arra, hogy az EU megenyhül. Most már Kínával kell megküzdeniük. Sok sikert hozzá.”

Az utóbbi nyilatkozat arra a múlt heti kínai bejelentésre utal, amely megtiltja a kínai légitársaságoknak, hogy kifizessék az uniós szén-dioxid-adót. A kínai vezetés így a gyakorlatban semmibe veszi a rendelkezést, ráadásul, ismerve a fentebb említett erőviszonyokat, valamint a nagyon hasonló amerikai törvénytervezetet, várhatóan több ország is követheti Kína példáját. A New York Times cikke szerint a kínai kormányzat azt is kijelentette: Az európaiak érdeke is, hogy a kínai cégeket ne érje veszteség, hogyha azt szeretnék, hogy Kína segíteni tudjon az euróválság megoldásában. Sakk!

Nem engedünk!  Sokat…

Az uniós tisztségviselők nyilatkozatai alapján sokáig úgy tűnt, megmerevedtek az álláspontok. Isaac Valero-Ladrón, az Európai Bizottság szóvivője a következőket mondta: „Nem hátrálunk meg a törvényünkkel kapcsolatban. Minden vállalatra vonatkozni fog, amelyik Európában üzemel.” Az EU pekingi nagykövete, Markus Ederer is kiállt a szabályozás mellett sajtótájékoztatóján: „Európa a világ zöld vezetőjeként megpróbál megfelelni a törekvéseinek. A repülőgépek jelentős emissziós források. Szabályozni kell őket.”

A szingapúri konferencián résztvevő Matthew Baldwin, az Európai Bizottság légiközlekedésért felelős igazgatója már békülékenyebb hangot ütött meg. Hangsúlyozta, hogy az európai emissziókereskedelmi rendszer (ETS – Emission Trading Scheme) megváltoztatható. „Mindannyian tisztában vagyunk vele, mekkora az ellenállás” – mondta Baldwin. „Ha létrejön egy világméretű egyezség, módosíthatjuk az ETS-t.”

 Úgy látszik tehát, hogy az EU végül kénytelen lesz felhagyni az eredeti elképzelésével. Látva a nemzetközi ellenállás nagyságát, az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy a nem uniós érdekeltségbe tartozó légitársaságok mentesülni fognak az adózási kötelezettség alól. De az sem elképzelhetetlen, hogy kompromisszum születik, és az érdekelt felek megelégszenek majd valamilyen kedvezménnyel. Az azonban szinte biztosra vehető, hogy az EU mindent el fog követni a megállapodás érdekében, hiszen a tervezett bevételek kiesésén túl jelentős politikai presztízsveszteséget is elszenvedhet.

Csató Gábor

Friss hírek