Feketén-fehéren: jelentés a román oktatás állapotáról

Történelmi eredményeket hozott a 2011-es érettségi Romániában! Az elmúlt húsz év leggyengébb átlagát produkálták a végzős diákok: a 44,47%-os sikerességi arány azt jelenti, hogy több mint a vizsgázók fele bukott el a megmérettetésen. A szigorú vizsgaellenőrzés tehát segített valós képet festeni a romániai oktatás jelenlegi színvonaláról, s gyenge eredmények az egész rendszer felülvizsgálatára ösztönöznek. Bár a magyarlakta területek az országos rangsor elején állnak, túlzott örömre nincs okunk.

Országos Vizsgáztató- és Felmérőközpont adatai alapján a 2010/2011-es iskolai évben érettségiző több mint 200 ezer diák közül csupán 90 765 vizsgázó szerzett átmenő jegyet, az ország 20 gimnáziumában egyetlen jelentkezőnek sem sikerült elérnie a 6-os átlagot. Az utóbbi húsz év leggyengébb eredménye viszont nem feltétlenül jelenti azt, hogy az idén érettségizők kevesebbet tudnának, vagy ismereteik hiányosabbak lettek volna, mint például tavaly. A korábbi évekhez képest (!) szignifikáns különbség az érettségi vizsga fokozott felügyelete miatt vált ily mértékben kimutathatóvá.

Nincs többé puskázás

 Hogy mennyire volt „európai” a szervezés, azzal sokan vitatkoznának, így az ellenzéki pártok képviselői is, akik katasztrofális szervezésről, a kormány oktatási politikájának történelmi kudarcáról beszéltek a parlamentben, és a tárcavezető azonnali lemondását követelték. A kamerás ellenőrzés valóban radikális eszköz a „fair play” érdekében, viszont ezáltal szűkül a lehetőség az eredmények cicomázására.„Idén első alkalommal történt meg, hogy a sikerrel megméretkező diákok becsületesen, kemény munka árán érdemelték ki az átmenő jegyet.” – nyilatkozta Daniel Funeriu oktatási miniszter, utalva a szigorú vizsgaellenőrzésre. Mint ismeretes, több vizsgaközpont is biztonsági kamerákat szereltetett fel az osztálytermekben, hogy az érettségiző tanulók mozdulatait figyelve megakadályozhassák a puskázást. A miniszter sajtótájékoztatóján gratulált a tanfelügyelőségeknek, hogy ilyen „becsületesen és európaiasan” szervezték meg az idei vizsgát.

A csökkenő gyerekszám következtében ugyanis óriási a harc az intézmények között minden egyes beiskolázott tanulóért. Az iskolák minél szebb mutatókat szeretnének látni az év végi statisztikákban, hogy az imponáló eredmények (pl.: az iskola miden végzőse érettségit szerzett) nagyobb vonzerőt gyakoroljanak a beiratkozandó tanulókra. Így mivel egyik iskola sem szeretne elmaradni a versenytársaitól, az intézményvezetők gyakran ukázba adják a pedagógusoknak, hogy adott tanulókat el kell juttatni az érettségiig, s bizonyítványt kell adni a kezükbe. Biztos sokan emlékeznek olyan pillanatokra, amikor a szóbeli vizsgán a gyengébb képességű tanulók felelete előtt a vizsgaelnököt kicsalták egy kávéra, hogy a szaktanárok némi segítséget tudjanak nyújtani a nehéz helyzetben lévő érettségizőknek, s valahogy „fel tudják húzni” az egyébként gyengébb produkciót . Emellett az írásbeli megmérettetésen is szemet lehetett hunyni a kisebb szabálysértések fölött. Ezúttal azonban szembesülhettünk azzal, mi történik akkor, ha ezek a statisztikajavító lehetőségek beszűkülnek.

Válságban a román oktatás

Nem vitás: az oktatási rendszer válságban van. Korábban is voltak azonban erre utaló jelek. Elég csak a legutóbbi, 2009-es PISA felmérést említeni, melyen Románia meglehetősen gyenge, mélyen az átlag alatti eredményt ért el: minden területet figyelembe véve az OECD európai országai közül csupán Albániát és Montenegrót sikerült maga mögé utasítania. A társadalom, illetve a politikum azonban nem tulajdonított ezeknek az indikátoroknak túlzottan nagy jelentőséget, mivel a felmérések sok esetben torzítanak, s az eredmény az oktatásban dolgozókon kívül nem is érdekel senkit. Az érettségi vizsgán való gyenge szereplés azonban húsbavágó, hiszen közvetlenül befolyásolja az egyének életét, így a mostani szembetűnően katasztrofális „sikerességi arány” láttán rögtön mindenki felkapta a fejét. Lehet okolni a pedagógusokat, az oktatási rendszert, a politikusokat, a kormányt, a szülőket, a XXI. század társadalmát, azonban erre a kihívásra választ kell adni. Rendszerszintű változtatásra van szükség.

Daniel Funeriu oktatásügyi miniszter, igyekezett is reagálni, s széles körű konzultációra hívta a politikai pártok képviselőit a romániai oktatás jövőjéről. Kezdeményezése azonban nem részesült felhőtlen fogadtatásban. Victor Ponta, a Szociálliberális Unió (USL) társelnöke a konzultációt elutasította, annak okán, hogy nem kíván tárgyalni egy olyan miniszterrel, akinek a vezetése alatt ellehetetlenedett az oktatási rendszer, melyet a kormánypártok teljesen átpolitizáltak, a pedagógusokat és a diákokat pedig rendszerint megalázták – olvasható a Krónikában. A szóváltás kiváló példája, hogyan válhat egy „nemes cél” (itt: az oktatási rendszer reformja) politikai csatározások martalékává.

Mi lehet a megoldás?

Ferencz S. Alpár Hargita megyei főtanfelügyelő a Transindex.ro portálnak adott interjújában a kétszintű érettségi bevezetését szorgalmazta. Véleménye szerint „a rendszer hibázik abban, hogy érettségire kötelez mindenkit. Egy szakmunkásnak – villany- vagy gázszerelőnek, autóbádogosnak pedig nem kell feltétlenül érettségi diplomával rendelkeznie ahhoz, hogy bebizonyíthassa: el tudja végezni a munkáját.” Álláspontja szerint a „szakközépiskolások és az elméleti líceumosok számára differenciált tananyagot kellene kidolgozni, hogy ne ugyanazt kényszerüljenek megtanulni. Ugyanakkor differenciált, azaz emelt, illetve csökkentett szintű érettségit kellene bevezetni a szakirányoknak vagy oktatási formáknak megfelelően.”

Korábban a tanügyi szakszervezetek is kezdeményezték a kétszintű érettségi bevezetését. Elképzelésük szerint szükséges lenne egy emelt szintű érettségi vizsga megszervezése, amelynek abszolválása után bármilyen egyetemre jelentkezhet a diák, a középszintű érettségivel pedig csak bizonyos szakokon folytathatná tanulmányait a végzős.

Ugyanezen a véleményen van Bokor Tibor szenátor is – aki azonban megjegyezte, hogy ennek a kidolgozása nem a törvényhozás feladata. A felsőház oktatási bizottságának tagja emellett elmondta a Krónikának, „hogy a tananyag leegyszerűsítésére, kevesebb óraszámra van szükség, hogy a diákok megfelelőképpen el tudják sajátítani az anyagot. Egyben igényesebb munkára van szükség a tanárok részéről is.”

Király András oktatási államtitkár azonban másban látja a probléma gyökerét, s véleménye szerint a kétszintű érettségi nem ad megfelelő választ a kihívásra. Az államtitkár nem csupán szerkezeti, hanem tartalmi változtatást javasol: „Nagyon alapos reformra, új alaptantervre és készségalapú oktatásra van szükség”.

A magyarok jobban teljesítettek

Az államtitkár a rendszer problémái mellett kiemelte, hogy a magyar tanulók sikeresebbek voltak román társaiknál. „Az egyértelműnek tűnik, hogy az erdélyi magyar diákok teljesítménye húsz százalékkal meghaladja a román diákok által elért eredményt. Kevesebb a sikertelenül vizsgázó és magasabbak az érettségi átlagok: nem csak magyarból, de történelemből, a reál tantárgyakból is jobban teljesítettek a magyar végzősök.”– olvasható Király nyilatkozata a Manna.ro oldalon. A kép azonban nem ilyen örömteli. A Király által említett „magyar sikerrel” kapcsolatban a Veres Valér szociológus úgy fogalmazott: kétélű a dolog, mert általában a magyarok erős elméleti líceumokban tanulnak tovább, aki pedig a szakiskolákat választja, az vagy románul tanul tovább, vagy vegyes iskolákban és gyenge minőségű képzésben vesz részt.

Az oktatási tárcánál tehát nem ülhetnek ölbe tett kézzel, s a nem is olyan régen elfogadott tanügyi törvény után újra meghatározót kell alkotniuk! A katasztrofális érettségi eredmények rámutattak a román oktatás súlyos deficitjeire. Mélyreható, rendszerszintű változtatásokra van szükség ahhoz, hogy további generációk ne lássák kárát az alapjaitól újragondolandó román oktatásnak.

Medgyesi Ádám

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »