Kínába menekülnek az európai luxuscikk-gyártók

Az európai luxuscikk-gyártó cégek a kínai piacon való terjeszkedéssel próbálják enyhíteni a japán természeti katasztrófa okozta kereslet-kiesést – írja a ChinaDaily. A luxuspiacokat kutató World Luxury Association (WLA) szervezet jelentése szerint a Japánban tapasztalt visszaesés következtében az európai márkák legalább 70%-a stratégiát fog váltani, és a szigetország helyett a kínai terjeszkedésre koncentrál majd. A tavalyi évben a kínai luxuscikk-piac értéke 10,7 milliárd dollárra volt tehető, mely a globális eladások 30%-a. A WLA szerint a jelenlegi tendenciák alapján az elkövetkezendő egy–két évben Kína Japánt megelőzve a világ legfontosabb luxuscikk-piacává válhat.

A szervezet jelentése szerint március 11-e óta a tokiói bevásárlóközpontok 60%-ában tapasztaltak bevételcsökkenést, a japán főváros luxusüzleteinek fele továbbra is zárva tart. Ginza bevásárlónegyedében a Chanel és a Gucci 50%-os, míg a Louis Vuitton és a Prada 75%-os kereslet-visszaesést szenvedett el. A természeti katasztrófa a szigetországi gyártókat is érzékenyen érinti, a felmérés szerint a megkérdezettek 95%-a nem vásárolna japán kozmetikumokat, attól félvén, hogy azok radioaktív anyagokat tartalmazhatnak.

A divatcikkek mellett a luxusautók piacán is egyre fontosabb Kína az európai gyártók számára. A Mercedes 2011 első negyedévében 82%-kal növelte kínai eladásait – ezzel szemben a nyugat-európai és amerikai piacokon mindössze 4%-os értékesítés-bővülést könyvelhetett el a német gyártó. A megugrott kínai keresletnek köszönhetően a Mercedes nyeresége 60%-kal nőtt az év első három hónapjában. A cég tájékoztatása szerint idén 1,2 millió autót terveznek eladni Kínában, ahol a tehetős üzletemberek számának exponenciális növekedésével az S-osztály vált az egyik legkeresettebb autóvá. Hasonló nyereség-növekedésről számolt be a hét folyamán a Volkswagen-csoport is, mely nagyrészt az Audi iránti kínai kereslet jelentős bővülésének köszönhető.    

Mészáros Tamás

Friss hírek