Meghiúsulhat a nemzeti olajvállalat legújabb terve

A PKN Orlen mégsem biztos, hogy eladja litván finomítóját – értesült a lengyel Rzeczpospolita. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a PKN kiszállna a 2006-ban 2.34 milliárd dollárért megvásárolt litván eszköztől, amely egyébként a csoport kőolajtermelésének 35%-át adja. A megvétel óta ugyanakkor jelentősen esett a Mazeikiu értéke, ugyanis hartékonyságát csökkentette az, hogy a finomított kőolajat nem lehetett az orosz vezetékeken Lengyelországba szállítani, csak tankerhajókon. Ezt követően merült fel a PKN menedzsmentjében, hogy a stratégiai befektetővel ossza meg a mazeikiu fenntartásának költségeit, és a hatékonyságjavító intézkedéseket, egyébként ez – mivel orosz befektetőket is érinthetett volna – nem kis politika vihart kavart Varsó és Vilnius között. Ugyanakkor a legfrissebb elsőnegyedéves számok szerint a Mazeikiu jelentősen javított finomítói kapacitás kihasználtságán, míg a csoport többi finomítójában az romlott, a legnagyobb plockiban nem is kicsit, 93%-ról 87%-ra – igaz főleg szezonális karbantartási munkálatok miatt.

(A Mazeikiuban 2.2 millió tonna benzint állítottak elő a negyedévben). A lengyel sajtó szerint lekerülhet a napirendről a litván finomító értékesítése. Ugyanakkor nem látszik megoldottnak a lengyel- litván-orosz geopolitikai vita, ami erősen kihat a litván finomító jövedelmezőségére. Ráadásul folyamatosan nőket a PKN csoport tőkeberuházási igénye, hogy fenntartsa a kőolaj finomítást, márpedig a PKN stratégiájában előtérbe került a kutatás és kitermelés felfuttatása, ami szintén nem kevés költséggel jár (Egyiptomban tárgyalnak földgázmezők átvételéről). Így a Mazeikiu sorsa nem választható szét a csoport hosszú távú terveivel, és továbbra sem látszik biztosítottnak, hogy ne kelljen beáldozni a litván leányt más új jövedelmezőbb eszközért cserébe.

Kitekintő / Equilor

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »