Példamutató, felelős vállalatok jelentkezését várják

A KÖVET Egyesület a Fenntartható Gazdálkodásért a CSR Piac pályázat keretében azokat a hazai kis-, közép- és nagyvállalatokat keresi, akik felelősséget éreznek a környezetért és társadalomért, munkavállalóikért és fogyasztóikért. A CSR Piacon a vállalatoknak lehetőségük nyílik megismerkedni a társadalmilag felelősen működő szervezetek jó gyakorlataival, bemutatni CSR intézkedéseiket, illetve, hogy valóban felelős vállalatként működnek.

Az Európai Bizottság megfogalmazása szerint a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (Corporate Social Responsibility, CSR) az a gyakorlat, amelynek során a vállalatok az üzleti működésükbe és a partnereikkel fenntartott kapcsolatba önkéntesen építenek be gazdasági, környezeti és társadalmi jó gyakorlatokat — mondja el Lontayné Gulyás Mónika, a CSR Piac 2011 szakmai felelőse az EurActivnak adott interjújában (az interjú teljes szövegeitt olvasható).

A CSR Piac 2011 pályázat keretében a vállalatok bemutathatják bármely olyan intézkedésüket, melyet a felelős működés érdekében valósítottak meg. Mit tettek annak érdekében, hogy környezetüket kevésbé terhelő módon gyártsák termékeiket vagy működtessék szolgáltató egységeiket, irodaházaikat; hogy biztonságosabb, egészségesebb munkakörülményeket biztosítsanak munkavállalóik számára? Hogyan biztosítják az esélyegyenlőséget a foglalkoztatásban, milyen megoldásokat alkalmaznak a valós igényekhez illeszkedő, felelős termékfejlesztés, illetve a fenntartható beszállítói lánc kialakítása érdekében? Ugyanilyen fontos téma a fogyasztók meggyőzésére folytatott felelős marketing és a vállalat egyéb érintettjeivel, illetve a civil szervezetekkel folytatott párbeszéd módja is.A CSR Piac nem magyar találmány. Először 2005-ben Brüsszelben rendezte meg a CSR Europe – melynek a KÖVET Egyesület is tagszervezete. Azóta többször is megrendezésre került, Magyarországon elsőként 2009-ben. „Azért kapta a Piac és nem pedig a kiállítás megnevezést, mert a rendezvény felépítése úgy néz ki, hogy kis standok vannak, úgy, mint egy hétköznapi piacon. A standoknál vannak az úgynevezett eladók, a vállalati szakemberek, akik a saját megvalósított esettanulmányaikat mutatják be, adják el. A vásárlók pedig az érdeklődők, akik különböző megoldásokat keresnek olyan problémákra, amik az ő vállalatuknál is felmerülhetnek.” — meséli a projektvezető. Magyar sajátosság viszont a valóban felelős vállalat kategória bevezetése. A KÖVET Egyesület elképzelései szerint a CSR nem egyenlő egy-egy intézkedéssel. Fontos volna, hogy a vállalatok a működésük minden területére beépítsék ezt a szemléletmódot. A Valóban Felelős Vállalat kategóriában öt területen — szállítás, igazságosság, ökonomizmus, méret és termék — vizsgálják a vállalati működést.

A CSR Piac 2011 abban sem hasonlít más kiállításokra, hogy a vállalatok a jelentkezés benyújtásával (a pályázati űrlapok letölthetőeka CSR Piac 2011 honlapjáról, határidő március 25.) nem nyernek automatikus részvételi jogot. A beérkezett pályázatokat a KÖVET által felkért, szakértőkből és vállalati szakemberekből álló független zsűri értékeli, mely kiválasztja azokat a vállalatokat, amelyek a 2011. június 2-i „CSR Piac 2011” interaktív kiállítás keretében bemutathatják a vállalati felelősségvállalás területein megvalósított megoldásaikat. A téma aktualitását és fontosságát jelzi, hogy a CSR Piac Magyarország EU-elnöksége hivatalos kísérőrendezvényeként, dr. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes fővédnökségével kerül megrendezésre, aki személyében is elkötelezett a CSR iránt.

Következő lépések

  • március 25. a pályázatok benyújtásának határideje
  • június 2.„CSR Piac 2011” interaktív kiállítás

Vélemények

Lontayné Gulyás Mónika, a KÖVET Egyesület projektvezetője, a CSR Piac 2011 rendezvény szakmai felelőse: „A CSR egy olyan kezdeményezés, a vállalatoknak egy olyan új gondolkodásmódja, amikor felismerik azt, hogy felelősséggel tartoznak azért a környezetért (gazdasági és társadalmi környezet), amelyben, és akik segítségével dolgoznak, és ezt a felelősséget megpróbálják gyakorolni, azaz megpróbálnak visszaadni a környezetnek, a gazdaságnak és a társadalomnak abból, amit ők profitálnak. hogy a vállalatok segítsék egymást abban, hogy a különböző problémákra hogyan lehet jó megoldásokat találni.”

Bakos Miklós, a 2009-ben a CSR Piac Kis- és Középvállalkozói különdíját elnyerő Bakos Faipari Egyéni Cég tulajdonosa: „A CSR Piac rendezvényen alkalmunk nyílt több, a miénktől eltérő területen érdekelt vállalat jó gyakorlatával megismerkedni. Érdekes tapasztalat volt betekintést nyerni a cégek rejtettebb oldalára, és meggyőződni afelől, hogy egyes ismert termékek/márkák mögött mennyi erőfeszítés lapul a kutatás-fejlesztés, környezetvédelem terén. A nyílt ötletbörze során megerősödtünk, hogy a felelős vállalatvezetés helyes út számunkra, és később e-mailen keresztül több érdeklődőnek is bemutattuk cégünk CSR cselekedeteinek a mozgatórugóját.”Patakiné Gyökeres Mónika, a 2009-ben a CSR Piac KözönségdíjasZwack Unicum Nyrt.minőség és környezetirányítási vezetője: „2009-ben kapva kaptunk a lehetőségen, hogy a CSR Piacon, mint Magyarországon először megrendezésre kerülő, rangos, nemzetközileg is elismert CSR rendezvényen bemutatkozhassunk környezetvédelmi témájú sikeres projektjeinkkel. Fő célunk ezzel elsősorban a példamutatás volt, emellett fontos volt számunkra a tanulás, a kitűnő megoldások, tevékenységek megismerése. A közönség díj megerősített bennünket abban, hogy a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos céljainkkal jó úton járunk egy tenni akaró közösség részeként.”

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »